הפרלמנט האיראני אישר: מטבע לאומי חדש כדי להילחם באינפלציה

המטבע הלאומי ישתנה מריאל לטומן חדש • הטומן היה המטבע ההיסטורי, וערכו 10 ריאל, אבל במתכונתו החדשה יהיה שווה-ערך ל-10,000 ריאל • ניתוחים מעלים כי אין מדובר בניסיון ממשי להתמודד עם האינפלציה, וכי הכוונה היא בעיקר לאפקט סמלי

דוכן להמרת מטבעות בטהרן / צילום: Ebrahim Noroozi, Associated Press
דוכן להמרת מטבעות בטהרן / צילום: Ebrahim Noroozi, Associated Press

הפרלמנט של איראן אישר את החלטת הממשלה להחלפת המטבע הלאומי מריאל, לטומן חדש. הטומן היה המטבע ההיסטורי, וערכו 10 ריאל, אבל במתכונתו החדשה יהיה שווה-ערך ל-10,000 ריאל, קרי מחיקה של ארבעה אפסים מהמטבע הנוכחי הריאל.

מדובר בעוד שלב בתהליך שאושר בממשלה כבר לפני שנה. עכשיו עבר השלב הראשון בתהליך החקיקה ועדיין נדרש לאישור מועצת שומרי החוקה, שהיא בסמכות עליונה על הפרלמנט. לפי הערכות, התהליך יימשך עוד שנה לפחות והמטבע החדש ייכנס לתוקף רק באמצע 2021.

המהלך שהחל כאמור לפני שנה בממשלה נועד להתמודד עם האינפלציה הגואה, ששיעורה אמיתי גדול בהרבה מזו הרשמית, ועם נפילת שער המטבע מ42 אלף ריאל השער הרשמי ל כ160 אלף ריאל בשוק השחור כיום.

המשבר הכלכלי נובע מסיבות שונות כמו המערכת הכלכלית המיושנת של איראן, חוסר הגמישות, ועוד אבל בעיקר מחידוש העיצומים הכלכליים נגד איראן בעקבות ביטול הסכם הגרעין מצידה של ארצות-הברית של טראמפ. העיצומים על ענף הנפט והגז האיראני, הענף הכלכלי העיקרי של איראן, מחייבים למעשה את העולם כולו בשל האיום האמריקאי הקבוע בחוק ולפיו גורם כלשהו בעולם שיסחר עם איראן למרות האמברגו יאבד את כל קשרי הסחר עם ארצות-הברית. בין השלכות חידוש העיצומים הייתה סגירתם של מאות מפעלים בבעלות זרה ובהן מפעלי תעשיית הרכב שהיו מהמעסיקים העיקריים במדינה.

משבר הקורונה שהיכה באיראן הרבה יותר ממה שהשלטונות דיווחו, העצים בחודשים האחרונים את המשבר: האבטלה עלתה עוד יותר, והמיתון גבר.

ניתוחים שעיתונים הכלכליים בעולם מעלים כי אין מדובר בניסיון ממשי להתמודד עם המשבר ועם האינפלציה, שכן הוא לא מלווה ברפורמות של ממש ובקיצוץ תקציבי. הכוונה היא בעיקר לאפקט סמלי/פסיכולוגי.