ממשל טראמפ דוחק באיחוד האירופי לתמוך בחקירה נגד סין

בריסל מעדיפה להימנע מנקיטת עמדה ברורה לגבי מקור הנגיף, בזמן שארה"ב טוענת בתוקף כי הוא יצא מתוך מעבדה בווהאן

נשיא סין שִי ג'ינפינג ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Susan Walsh
נשיא סין שִי ג'ינפינג ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Susan Walsh

ממשל טראמפ לוחץ על האיחוד האירופי לתמוך בחקירה בינלאומית של התנהלות סין במשבר הקורונה, כולל איתור מקורות הנגיף, כאשר בריסל מעדיפה להימנע מנקיטת עמדה במאבק המר בין וושינגטון ובייג'ינג על האחריות למגפה.

ארה"ב מעוניינת בחקירה בינלאומית שתבדוק האם בייג'ינג טיפלה לא נכון בהתפרצות בשלביה המוקדמים, ויצרה בכך מגפה עולמית שהרגה כבר 250,000 בני אדם, הדביקה 3.6 מיליון בני אדם, ושיתקה את הכלכלה העולמית. דובר של משרד החוץ האמריקאי אמר בשלישי, כי "אנחנו סומכים על בעלי בריתנו ושותפינו שיצטרפו לארה"ב כדי לשאול את השאלות הקשות שנחוצות על סין, וכן בארגון הבריאות העולמי, כדי למנוע התפרצות בלתי מבוקרת כזו בעתיד".

ארה"ב פנתה לממשלת אוסטרליה כבר במחצית אפריל, מה שהוביל לחקירה עצמאית, והתדרדר לחילופי דברים מכוערים בין אוסטרליה וסין. שגריר סין בקנברה , צ'נג ג'ינגיי, האשים את אוסטרליה בראיון מקומי בשיתוף פעולה עם וושינגטון כדי לתקוף את סין.

מחשש להגברת המתיחות עם סין או ארה"ב, האיחוד האירופי הציע תחילה חקירה בינלאומית של "הלקחים שהופקו מהתגובה הבינלאומית הבריאותית לקוביד-19" כדי לסייע לתגובות במגפות עתידיות. ההצעה הזו הייתה בטיוטה מוקדמת של הצעה שהאיחוד הגיש להנהלת ארגון הבריאות העולמי לאימוץ מאוחר יותר החודש.

אך ההצעה אינה כוללת את הדרישה האמריקאית לבדוק את מקורות ההידבקות - שבייג'ינג רואה בה ניסיון להסיט את האחריות לטיפול של ארה"ב במגפה כלפיה. ההצעה האירופית רוצה להימנע מהטלת אחריות למגפה על מדינה כלשהי, והיא תוצג רק כאשר המשבר המיידי יחלוף.

"אנחנו צריכים להתבונן בצורה עצמאית על מה שקרה, ולהישאר בצד שדה הקרב בין סין וארה"ב, שמאשימות זו את זו באירועים כדי להאשים את הצד השני", אמר הנציב האירופי למדיניות חוץ, ג'וזף בורל, בראיון לעיתון צרפתי בסוף השבוע.

מליאת נציגי מדינות ארגון הבריאות העולמי, שקובעת את מדיניות הארגון, היא פורום לנקיטת פעולה בתחום ספציפי. בימים האחרונים, לקראת הכינוס הצפוי של המליאה, מתנהלים דיונים אינטנסיביים על נוסח ההצעה האירופית, ונציגי מדינות הארגון מעלים הצעות ושינויים שונים.

אתמול (ג') מסרה דוברת של האיחוד האירופי כי "הבנה יסודית של האפידמיולוגיה של נגיף הקורונה היא חיונית" לרשויות כדי לקבל "החלטות מושכלות". מקורות שמכירים את הדיונים בארגון הבריאות אומרים שהטקסט הנוכחי של ההצעה המתגבשת מתייחס לכך. סין טרם הגיבה לנוסח החדש.

דובר של נציגות סין באיחוד האירופי מסר שבייג'ינג מודעת ליוזמה האירופית, אך טרם גיבשה את עמדתה.

ארה"ב ומדינות נוספות מותחות ביקורת על התגובה האיטית של מפלגת השלטון הקומוניסטית בסין להתפרצות הקורונה בשלביה המוקדמים, כשאפשר היה להכיל את הנגיף. שר החוץ מייק פומפיאו טען, בלי לספק ראיות, כי ייתכן שהנגיף הגיע ממעבדה ממשלתית בסין. בייג'ינג דחתה את הדרישות לחקירה, ואפילו רמזה ללא הוכחות שהצבא האמריקאי החדיר את הנגיף לסין.

נציג ארגון הבריאות בסין, ד"ר גאודן גליאה, אמר לסקיי ניוז שסין מקיימת חקירות משלה של מקור הנגיף, אך עדיין לא הזמינה את הארגון להשתתף בהן.