בעקבות התפרצות מחודשת של הקורונה בדרום קוריאה: חשש מגל שנאה כלפי קהילת הלהט"ב

בממשל מעריכים כי הגל השני, שמקיף כבר יותר מ־100 איש, נגרם ע"י גבר בן 29 שביקר במועדוני גייז • שיטות המעקב הפולשניות במדינה מהוות סיכון ללהט"בים שמפחדים שהממשל יוציא אותם מהארון בכוח

אזרח דרום קוריאני מצלם מועדון לילה בסיאול שנסגר עקב הגל שני של מגפת הקורונה / צילום: Ahn Young-joon, Associated Press
אזרח דרום קוריאני מצלם מועדון לילה בסיאול שנסגר עקב הגל שני של מגפת הקורונה / צילום: Ahn Young-joon, Associated Press

כשהוא נכנס לאחרונה למועדון לילה בסאול, ג'ון צ'וי ציית לכללי הקורונה: הוא עטה מסכה, החום שלו נבדק והוא רשם את שמו ופרטי התקשרות בכניסה. אך כשהוא הביט בדף השמות שנרשמו לפניו, הוא זיהה שמות של ידוענים והבין שהם מזויפים.

לחבריו במועדון הלילה יש סיבה להיות זהירים: הם באים בעיקר מקהילת הלהט"ב של דרום קוריאה, שבה רבים עדיין מסתירים את זהותם מבני משפחה ועמיתים לעבודה, מפני שהחברה הקוריאנית שמרנית למדי בעניינים אלו.

הדיסקרטיות הזו היא בעיה לרשויות בריאות הציבור. הם גילו שההתפרצות החדשה של נגיף הקורונה, שהגיעה כבר ליותר מ־100 מקרים, נגרמה על ידי גבר בן 29 שביקר במועדוני גייז ובברים בשכונת איטאוון הפופולרית בעיר בתחילת מאי. דרום קוריאה, סיפור הצלחה מוקדם בהתגברות על הקורונה, מוצאת עצמה שוב בטריטוריה של המגפה ותוהה איך לאזן בין פרטיות ובריאות הציבור במאבק נגד ההתפרצות החדשה.

לקוריאנים יש את כלי המעקב וההתחקות שהם מהחזקים ביותר בעולם, בזכות חוק המחלות המדבקות במדינה, שמאפשר להיכנס לחשבונות כרטיסי אשראי, מצלמות אבטחה ונתוני טלפונים ניידים. ובכל זאת, הם לא הצליחו לאתר יותר משליש מ־3,500 בני האדם שביקרו בחמישה מועדונים וברים באותו לילה - אפילו כשהם הבטיחו אנונימיות מלאה.

מבקרים רבים מילאו פרטים לא מדויקים על זהותם, מחשש שהם יוצאו מהארון בצורה כפויה, אמר צ'וי, בן 30, שביקר בשני מועדוני גייז באיטאוון. הוא מיהר להיבדק אחרי שהמקרה הראשון התפרסם בשבוע שעבר, בציפייה שמפקחי בריאות הציבור יפנו אליו או יופיעו ללא תכנון.

"מה יהיה אם המשפחה תגלה? הייתי בפאניקה גמורה", אמר צ'וי, שסיפק את שמו האנגלי כדי להסתיר את זהותו. תוצאת הבדיקה הגיעה והייתה שלילית. הוא עדיין מתגורר עם הוריו, וחושש שהם ישמעו את שיחות הטלפון שהוא מקבל ממפקחי הבריאות פעמיים ביום.

האזרחים תומכים במעקב של הממשל

רוב הדרום קוריאנים תומכים בשיטות ההתחקות של ארצם, כשהחוקרים נכנסים במהירות לנתונים פרטיים ומפיצים מידע באתרים ממשלתיים על מי שנמצא בסכנה, והיכן היו אנשים שנדבקו. אך השיטות הפולשניות הללו מסכנות את קהילת הלהט"ב.

כמה גופי חדשות במדינה נתפסו מההתחלה לקשר של הקורונה לאתרי בילוי של הקהילה הגאה, הציגו אותו בכותרות שלהם, והציתו בכך גלים של תגובות אונליין. עיתון עם קשרים לכנסייה הפנטקוסטית (בקוריאה קיים מיעוט נוצרי גדול) פרסם כתבה בלעדית על חולה שביקר במעודן "גיי" באיטאוון - מילה שהוא שינה אחר כך ל"מפורסם". איגוד עובדי העיתון פרסם הודעה שמתחה ביקורת על הכותרת המקורית.

החשש מגל תגובות נגד של שנאה לקהילה הלהט"בית, כמו זה שהתעורר בדרום קוריאה, עולה כשיותר מדינות יוצאות מהסגרים שלהן, אמרה ג'סיקה סטרן, מנהלת OutRight Action International, ארגון תמיכה מניו יורק שמוכר על ידי האו"ם.

"זו לא הולכת להיות הפעם האחרונה שבה זה יקרה", אמרה סטרן. "אנחנו הולכים לשמוע עוד ועוד על מועדוני גייז שמואשמים בהפצת הקורונה".

רבע מהנדבקים: גייז, משפחותיהם ומכריהם

ההתפרצות החדשה בדרום קוריאה הגיעה לפני שהמדינה נערכה בשבוע שעבר להקל את כללי הריחוק החברתי, ואחרי ארבעה ימים ללא מקרים חדשים מהדבקות מקומית. מפקחי הבריאות שהתחקו אחרי מקור המקרים החדשים גילו שהוא היה גבר שביקר ברובע מועדוני הלילה של איטאוון בלילה של 1 במאי ושהה ברובע עד לפנות בוקר למחרת. הוא נבדק ואובחן כחיובי כעבור ארבעה ימים.

יותר מרבע מ־102 המקרים שהודבקו על ידי מבקרים באיטאוון הם בני משפחה או עמיתים של אותם מבלים, שקיבלו את הנגיף בהעברה שניונית, אומרים מפקחי הבריאות. מקרים חדשים צצו גם ברחבי המדינה, מרבעים אחרים בסאול עד עיר הנמל הדרומית בוסאן והאי ג'ג'ו שבמרחק 70 דקות טיסה מסאול.