רשם העמותות מחק את הבקשה לפירוק ארגון היח"צ והדוברות

איגוד יועצי התקשורת ויחסי הציבור בישראל ניצל לפחות באופן זמני: רשם העמותות החליט למחוק את הבקשה לפירוק שהוגשה נגד הארגון, וכעת נערכת ההנהלה לקיום בחירות חדשות לוועד המנהל, שיבחר בהמשך מי יכהן בתפקיד היו"ר

איגוד יועצי התקשורת ויחסי הציבור בישראל ניצל לפחות באופן זמני: רשם העמותות החליט למחוק את הבקשה לפירוק שהוגשה נגד הארגון, וכעת נערכת ההנהלה לקיום בחירות חדשות לוועד המנהל, שיבחר בהמשך מי יכהן בתפקיד היו"ר.

לפני כחצי שנה חשפנו ב"גלובס" טענות על התנהלות בעייתית באיגוד הוותיק שקיים כבר כ-60 שנה: תלונות על ניהול לא תקין ולא שקוף שהביאו חברים בו להגיש תלונה לרשם העמותות.

ממסמכים שהגיעו לידי "גלובס" עלה כי רשם העמותות השתכנע כי העמותה הפרה את הוראות חוק העמותות: לא ניתן לבדוק את פעילותה ולפקח עליה, הנהלתה אינה משתפת פעולה עם הרשם, ואי-שיתוף-הפעולה "מחזק את החשש כי העמותה אינה מתנהלת בהתאם לחוק, אינה מתנהלת בצורה תקינה ואינה מקיימת את מטרותיה".

בהמשך הגיש הרשם בקשה לפרק את האיגוד, ופורסמו מודעות שהזמינו חברי העמותה או נושים שרוצים לתמוך במתן הצו או להתנגד לו, להתייצב לדיון המשפטי.

אתמול (ב') עודכן עמוד הפייסבוק של הארגון בהודעה של עו"ד גיא ויצ'לבסקי, היועץ המשפטי, על ההחלטה למשוך את הבקשה: "עוד בטרם הגיע התיק לדיון בבית המשפט, נמחקה הבקשה לפירוק. אני שמח שמשרדי הצליח לשכנע את רשם העמותות שאין כל מקום לפרק את האיגוד, והבקשה נמחקה מבית המשפט".

כאמור, הבדיקה שביצע רשם העמותות על האיגוד החלה בעקבות תלונה שהגישו גורמים בענף שהיו פעילים בה. הקטליזטור היו הבחירות לתפקיד היו"ר ולמוסדות האיגוד שנערכו ב-2017, בהן התנהלה מלחמה על התפקידים הבכירים בארגון, ונשמעו טענות כלפי ההליך שהתקיים. בבחירות זכה אז איתן הרשקו, שמנהל כיום את האיגוד.

איגוד יחסי הציבור הוקם כאמור לפני 60 שנה, כשמטרתו המוצהרת לשקוד על אתיקה מקצועית ברמה גבוהה, להעלות, לשפר ולקדם את רמתם המקצועית של חברי האיגוד באמצעות קורסים, סמינרים וכדומה ולקיים פעילות חברתית בין החברים.

הנהלת האיגוד קושטה מאז ומתמיד בדמויות מוערכות כמו יובל ארד, סילביה בית הלחמי, רוני רימון, טל אלכסנדרוביץ, נאווה פיליזר ואחרי, אבל בפועל האיגוד נחלש מאוד בשנים האחרונות, וחלק ניכר ממשרדי יחסי הציבור הגדולים הדירו רגליהם ממנו ולא לקחו חלק בפעילויותיו.

למעשה, עם הזמן נותרו לאיגוד שני נכסים מרכזיים: תחרות "האריה השואג", שמתקיימת 17 שנה והיא מעין "אוסקר" של מהלכי יחסי ציבור; והכנס המקצועי באילת, שגם הוא מככב בדוח רשם העמותות.

כמקובל, כדי להימנות עם האיגוד שילמו החברים בו דמי חבר, אך מקור הכנסה חשוב נוסף הייתה תמיכה כספית של חברת יפעת בקרת פרסום, שהעבירה בכל שנה כ-50 אלף שקל לאיגוד וסייעה בדברים נוספים.

עתה, כאמור, לאחר כל המלחמות והאמוציות, צפויות להתקיים בחירות חדשות לראשות האיגוד. האם בעקבותיהן יוזרם דם חדש לענף המתמודד כיום עם משבר הקורונה שמציב בסכנה קיומית משרדי יחסי ציבור רבים? כלל לא בטוח. 

איתן הרשקו, יו"ר איגוד יועצי התקשורת ויחסי הציבור בישראל, מסר בתגובה: "לפני כשנתיים וחצי נבחרתי ליו"ר האיגוד, ועל רקע הבחירות, אותם אלה שלא היו מרוצים מבחירתי ומהתוצאות בחרו לפנות לרשם העמותות בטענות שונות, כך שמאז שנכנסתי לתפקיד אנחנו עוסקים גם בתביעות קנטרניות של אנשים, שבמקום להשקיע את זמנם בסיוע לאיגוד, פעלו להזיק לו בכל דרך אפשרית".

"היועץ המשפטי של האיגוד, עו"ד גיא ויצ'לבסקי, אשר ייצג את האיגוד, נתן מענה לכל הטענות של רשם העמותות בבקשה שהוגשה על-ידי הרשם לפירוק האיגוד. עוד בטרם התיק הגיע לדיון בבית המשפט, נמחקה הבקשה לפירוק, והתיק נסגר בבית המשפט.

"בתקופה הקרובה אנו ניערך לבחירות לוועד המנהל של האיגוד על-פי ההנחיות ותקנון האיגוד. הנחיות על כך יפורסמו בתקופה הקרובה. בימים אלה, כשענף יחסי הציבור והדוברות עובר טלטלה עזה בעקבות משבר הקורונה, אנו צריכים להיות מאוחדים ולפעול ביחד בכוחות משותפים על-מנת להעלות את הענף לפסים כלכליים יציבים לכל העוסקים בתחום".