הדיון הראשון במשפט נתניהו הסתיים; רה"מ: "במערכת המשפט חברו לעיתונאים ולגורמי שמאל כדי להפיל אותי"

נתניהו, בני הזוג אלוביץ' ומוזס הגיעו לביהמ"ש המחוזי בירושלים להקראת כתב האישום נגדם • סנגוריהם ביקשו לקבוע את מועד ההוכחות בעוד כחצי שנה, וכעת צריכים השופטים להחליט מה יהיה לוח הזמנים • איור מיוחד מביהמ"ש: גיל ג'יבלי

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושלושת הנאשמים הנוספים ב"תיקי האלפים", איש העסקים שאול אלוביץ', רעייתו איריס אלוביץ' ומו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס, הגיעו לבית המשפט המחוזי בירושלים למעמד הקראת כתב האישום נגדם בפני השופטים רבקה פרידמן-פלדמן, משה בר-עם ועודד שחם.

לכתב האישום המלא

הדיון התקיים באולם סגור והוקרן במקביל בטלוויזיה במעגל סגור בשני אולמות נוספים בבית המשפט בהם הוקצו מקומות עבור אנשי תקשורת. דסק המשפט של "גלובס" העביר דיווחים שוטפים מהזירה.

17:50

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט מסר הודעה ובה אמר כי "בבית המשפט המחוזי בירושלים נפתח היום משפטם של ארבעה נאשמים, בהם ראש הממשלה, בפרשות 1000, 2000 ו-4000. התביעה הכללית תנהל את ההליך בתיק זה כמו בכל תיק אחר - באופן מקצועי וענייני ובין כותלי בית המשפט בלבד.

"ישראל היא מדינת חוק. משכך, בית המשפט הוא המקום להשמעת טענות הצדדים, להצגת ראיות התביעה, ולבחינה מדוקדקת של כל טענות ההגנה. שם ורק שם יוכרע דינם של הנאשמים. אנו נמשיך לפעול ללא מורא, גם אל מול הניסיון המופרך לייחס לרשויות אכיפת החוק שיקולים לא ענייניים, ניסיון שאותו יש לדחות מכל וכל.

"נמשיך לפעול בהגינות ומתוך העיקרון שהכל שווים בפני החוק; זו מחויבותנו לאזרחי מדינת ישראל".

16:05

הדיון הסתיים, וכעת ממתינים שהשופטים יודיעו בהמשך מה לוח הזמנים שנקבע.

16:00

השופטת שואלת את התובעת, עו"ד ליאת בן ארי, אם יש רשימה מסודרת של כל החומר. בן ארי: "אין רשימה אחת, יש לנו רשימות. כל החומר הועבר להגנה סרוק כפי שבדרך כלל לא נהוג לעשות. תיק הולילנד, שגם בו טיפלתי, נשא 1,200 קלסרים. כאן יש לנו תיק גדול, אבל עדיין החומרים מסודרים. ניתן לעבור על כל חומר החקירה, התיק לא נולד היום וגם הסנגורים כבר ראו את החומרים".

התובעת בן ארי מבקשת מהשופטים לקבוע מועד הוכחות מוקדם ככל האפשר, בהתאם לאינטרס הציבורי לדבריה, ובינה לבין הסנגורים ניצת ויכוח בנושא. 

בן ארי מוסיפה בהקשר תחקיר המקור של רביב דרוקר: "אנחנו נפנה לכל אחד מעדי התביעה ונזכיר להם שאסור להם להתראיין בתקשורת. אני מקווה שזה יתחדד להם. לא דרושה כאן החלטה שיפוטית".

עו"ד ז'ק חן אומר כי "לא יכול להיות שבתיק כזה תהיה משיכת חבל בין התביעה לסנגוריה (לגבי לוחות הזמנים - ח"מ). הליך הוגן הוא חלק מהאינטרס הציבורי של התביעה".

השופטת פרידמן-פלדמן שואלת "האם אפשר להסתפק בנוכחות עורכי הדין בישיבת התזכורת?", וסנגורו של אלוביץ' משיב כי "אפשר לוותר על נוכחות הנאשמים. גם בתשובה לאישום אנחנו מבקשים להגיש בכתב ולא להגיע לדיון".

עו"ד פטמן: "אם נוותר על נוכחות הנאשמים בישיבות התזכורת נמנע קרקס".

נתניהו משדר עסקים כרגיל, אולם בית המשפט / צילום: עמית שאבי, ידיעות אחרונות
 נתניהו משדר עסקים כרגיל, אולם בית המשפט / צילום: עמית שאבי, ידיעות אחרונות

15:45

עו"ד מיכל רוזן, שמייצגת את איריס אלוביץ': רק בתיק 4000 יש 230 קלסרים של חומר חקירה, לא כולל וידאו ואודיו. לפני השימוע נאמר לנו שנקבל זמן ללמוד את חומרי החקירה בהמשך, אנחנו זקוקים לזמן כדי להיערך". עו"ד רוזן מנסה להסביר לשלושת השופטים עד כמה קשה ללמוד את התיק עב הכרס, ואומרת שלאיריס אלוביץ' יהיו גם טענות מקדמיות. 

עו"ד נוית נגב, שמייצגת את נוני מוזס: "בתיק הזה קיבלנו הודעה חריגה מהתביעה שבעצם כל החומר בשלושת התיקים רלוונטי לתיק 2000. אנחנו רואים חומרים שרלוונטיים ישירות לתיק שלנו, כך שלעמשה אנחנו נדרשים ללמוד חומר נוסף".

הסנגורים מנסים לשכנע את השופטים שלא לקבוע מועד לתחילת משפט ההוכחות, אלא ישיבה מקדמים נוספת. עו"ד פטמן הוסיף כי "אחד מעדי התביעה נחקר ב-3 באפריל, נבקש שיובהר שהחקירה הסתיימה". ברשות השופטים הוא עוזב את האולם ומתחלף עם עו"ד עמית חדד, שמייצג אך הוא את נתניהו, שכן בגלל הקורונה מותר רק לסנגור אחד להיות באולם בו זמנית. 

עו"ד חדד: "שמעתי שדיברו על הפרשות ככאילו חלקים נפרדים. אנחנו רואים רצף מסוים בין שלושתן, חייבים ללמוד את כל התיק כמקשה אחת ולכן הזמן קריטי. אנחנו חייבים זמן להתכונן".

נוני מוזס מחכה במסדרונות בית המשפט, לקראת משפט נתניהו / צילום: עמית שאבי, ידיעות אחרונות
 נוני מוזס מחכה במסדרונות בית המשפט, לקראת משפט נתניהו / צילום: עמית שאבי, ידיעות אחרונות

15:30

עו"ד ז'ק חן, סנגורו של שאול אלוביץ': "אנחנו עדיין לא מכירים את התיק. את חומר החקירה קיבלנו רק החל מחודש מרץ.  אנחנו רוצים לדעת מה יהיה סדר הפרשות - 1000, 2000, 4000, ומה יהיה סדר העדים. זה יעזור לנו להיערך".

חן מדבר על תוכנית המקור של רביב דרוקר ששודרה ביום חמישי האחרון: "ארבעה עדים התראיינו. אני לא זוכר דבר כזה, זו תופעה. צריך להזהיר את עדי התביעה מניהול מקביל של התיק בתקשורת. אחרת סופו של המשפט מי ישורנו. היה במקור ניסיון לשכנע עד לחזור בו מעדותו. זה עלול להפוך לקרקס. התרענו בפני היועמ"ש על הניסיונות להשפיע על עדים בתקשורת, קיבלנו תשובה שאין בכוונתו להתערב. התפלאנו על התשובה. מבקשים את עזרת ביהמ"ש בעניין הזה".

שאול אלוביץ', מחוץ לאולם המשפט / צילום: עמית שאבי, ידיעות אחרונות
 שאול אלוביץ', מחוץ לאולם המשפט / צילום: עמית שאבי, ידיעות אחרונות

15:10

הקראת כתב האישום באולם ביהמ"ש החלה.  הסנגורים כולם אישרו שהנאשמים קראו את כתבי האישום ומבינים אותם.

עו"ד מיכה פטמן, סנגורו של רה"מ: "יש כמות עצומה של חומרי חקירה. אני צריך לצלול עמוק לתוך החומרים. "ש 4,500 ברקודים שכל אחד מהם יכול להחזיק עד כמה מאות עמודים. הם לא מסודרים. יש חומרי חקירה שעדיין לא קיבלנו, והודיעו לנו על חומר נוסף. הייצוג של נתניהו לא מוסדר' אנחנו מחכים להחלטת ועדת ההיתרים (בנוגע למימון - ח"מ). נצטרך גם להרחיב את הרכב הסנגורים. צריך לקבוע ישיבת תזכורת לעוד חודשיים-שלושה. תשובה לכתב האישום נוכל לתת חודשיים שלושה אחרי ישיבת התזכורת (כלומר בעוד כחצי שנה - ח"מ). אנחנו לא מנסים למשוך זמן, הערכות הזמן ריאליות".  לדברי פטמן, שלב ההוכחות במשפט נתניהו צריך להתחיל בסביבות מרץ 2021 כדי שעד אז יילמדו חומרי החקירה. 

השופטת פרידמן פלדמן אמרה על כך כי "נראה גם מתי תהיה פגרת ביהמ"ש, התאריך עוד לא נקבע".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נכנס לאולם בית המשפט / צילום: Contact Production
 ראש הממשלה בנימין נתניהו נכנס לאולם בית המשפט / צילום: Contact Production

15:05

הדיון שתוכנן להתחיל ב-15:00 טרם החל, ובעיות טכניות קשות מונעות מהשידור מהאולם להישמע בחדר העיתונאים. נוני מוזס כבר יושב באולם, ומבחוץ נשמעת שירה חזקה של "ביבי מלך ישראל חי וקיים".

נוני מוזס בדרך למשפט / צילום: יוסי זמיר
 נוני מוזס בדרך למשפט / צילום: יוסי זמיר

שאול אלוביץ' בדרך למשפט / צילום: יוסי זמיר
 שאול אלוביץ' בדרך למשפט / צילום: יוסי זמיר

14:55

רגעים לפני פתיחת הדיון הצטלם נתניהו עם חברי הליכוד שליוו אותו לתוך האולם. 

מסיעת דרך ארץ של יועז הנדל וצבי האוזר נמסר כי "איש לא ייחל להגיע ליום הזה. כמו כל אזרחי ישראל אנו מקווים שראש הממשלה יזוכה בבית המשפט, שהוא המקום היחיד לבירור העובדות והאמת. לא הרחוב ולא התקשורת. היום במיוחד חשוב לזכור - לא מחנה הימין עומד למשפט, אלא עניינו של אדם. מחנה הימין בישראל נשפט אך ורק על מעשיו למען עם ישראל וארץ ישראל".

יו״ר האופוזיציה יאיר לפיד הגיב לנאום ראש הממשלה: "ההשתלחות הפרועה והמסיתה של נתניהו בפתיחת משפטו היא הוכחה סופית למה נאשם בפלילים אינו יכול להמשיך לכהן כראש ממשלה".

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ פרסו בתגובה לנאומו של נתניהו: "כמו לכל אזרח, גם לראש הממשלה שמורה חזקת החפות ואני בטוח שמערכת המשפט תקיים עימו משפט צדק. אני שב ומדגיש שיש לחבריי ולי אמון מלא במערכת המשפט ואכיפת החוק. בעת הזו, אולי יותר מתמיד, עלינו לפעול כמדינה וכחברה למען אחדות ופיוס, עבור מדינת ישראל וכלל אזרחי ישראל".

14:40

ראש הממשלה נתניהו הגיע לבית המשפט ומוקף בשריו מהליכוד, פתח בנאום למצלמות לפני כניסתו למבנה. "מה שעומד למשפט זה ניסיון לסכל את רצון העם ולהפיל אותי. גורמים במערכת המשפט חברו לעיתונאים וגורמי השמאל כדי להרחיק ראש ממשלה חזק", אמר. "אבל אני לא פודל. רוני אלשיך עשה עבירות פליליות כאשר הדליף נגדי ואני עדיין מחכה להתנצלות ממנו. הוא מזכיר לי רוני אחר, שהעליל נגדי כאילו שלחתי קצינה להתלונן על הטרדה מינית".

ראש הממשלה נתניהו נואם מחוץ לביהמ"ש המחוזי בירושלים / צילום: Contact Production
 ראש הממשלה נתניהו נואם מחוץ לביהמ"ש המחוזי בירושלים / צילום: Contact Production

"בשנה האחרונה מהלכי 'רק לא ביבי' החמירו. הם התערבו במערכת הבחירות עם פרום כתב האישום, עשו הכל כדי שלא אעמוד פה היום. אבל הם לא הצליחו. אזרחי ישראל יותר חכמים, האזרחים נתנו לליכוד יותר קולות מאי פעם. זו הבעת אמון מרשימה בי. אני ניצב פה בראש גלוי וגב מורם".

"אני מבקש מבית המשפט שקיפות מלאה, שהכל ישודר בשידור חי ולא מצונזר ולא דרך כתבי החצר של הפרקליטות"', אמר נתניהו - למרות שכאשר "גלובס" הגיש בקשה להעברת הדיון בשידור חי הוא התנגד לה. 

"רק לפני כמה ימים ערכו נגדי משפט שדה באחד מכלי התקשורת. זו היתה סחיטה באיומים ושיבוש הליכי משפט, הגשנו תלונה ליועמ"ש. בואו נראה מה הוא יעשה אחרי שהתעלם מכל התלונות שלנו. אני מציע פתרון פשוט - שהכל ישודר".

"לפני הכל אני דורש שייחשף מסמך מטלטל מ-2017, בו נקבע שלא נפל רבב בהחלטתי. מכל מני תירוצים לא חושפים את המסמך הזה ששלח משרד המשפטים למבקר. אני דורש לפרסם גם את התמלילים של החקירות המלאות, בהן סחטו עדים - לרבות תמליל חקירה שבה איימו על עד באמצעות פגישה שערכו לו עם אישה מסוימת".

נתניהו התייחס גם לתיק המעונות ולטענה שאיימו על אחת מעובדות בית ראש הממשלה, סבטלנה: "החוקר שאיים עליה היה חבר בצוות החקירה. זה נסיון להפיל את המחנה הלאומי כולו", אמר. "זה שלטון החוק וזה דמוקרטיה? איפה נשמעו דברים כאלה. בכל הדמוקרטיות בעולם, 244 שנים לא הוגש כתב אישום בגלל סיקור אוהד. וזה האבסודרד, אני ראש הממשלה הכי מושמץ בתולדות המדינה. דווקא נגדי, כתב אישום נגד סיקור אוהד". נתניהו ציטט את פרופ' אלן דרשוביץ כחיזוק לטענתו בנוגע לעמידה לדין על סיקור חיובי.

"פה במשפט הזה המצב גרוע. לא השתמשו בסעיף קיים, אלא המציאו סעיף מיוחד עבורי שלא קיים באף ספר חוקים. תפרו אותו במיוחד בשבילי - קולקציית נתניהו. איך אמר שי ניצן הטהרן, וזה תקדים, אבל תמיד יש פעם ראשונה. במקרה, לגמרי במקרה, זה נפל עליי. כי כשרוצים לחסל ראש ממשלה חזק מהימין זה עלי".

נתניהו דרש לפרסם את ההקלטות בהן הוקלט היועמ"ש אביחי מנדלבליט (באמצעות האזנת סתר), ואמר שחובה להסיר את כל צווי איסור הפרסום. "האזרחים אומרים לי 'ביבי תהיה חזק, כי כולנו מבינים שתפרו לך תיקים - גורמים בתקשורת, משטרה, פרקליטות', כך אומרים לי האזרחים. 'מנסים לבצע הפיכה ולהפיל אותך'". 

14:20

מספר חברי כנסת מגיעים לבית המשפט לתמוך בראש הממשלה, בהם השרים אמיר אוחנה ודודי אמסלם, ח"כ יואב קיש וחברת הוועדה לבחירת שופטים אסנת הילה מארק.

14:00

בית המשפט המחוזי בירושלים מתמלא בעיתונאים ואנשי אבטחה. ארבעת הנאשמים עדיין לא הגיעו, אך חלק מהעוזרים של נתניהו נמצאים במבנה עוד משעות הבוקר. בחוץ מתקיימת הפגנה של תומכי ראש הממשלה, בעוד הפגנת שמאל נערכת אותה שעה מחוץ לביתו ברחוב בלפור בעיר.

התקהלות מחוץ לבית המשפט המחוזי, לקראת משפטו של בנימין נתניהו, היום / צילום: ליאור מזרחי
 התקהלות מחוץ לבית המשפט המחוזי, לקראת משפטו של בנימין נתניהו, היום / צילום: ליאור מזרחי

מפגינים נגד נתניהו מחוץ למעון ראש הממשלה בירושלים / צילום: Ariel Schalit, Associated Press
 מפגינים נגד נתניהו מחוץ למעון ראש הממשלה בירושלים / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

מה המשמעות של התייצבות ראש הממשלה בבית המשפט? כמה זמן יימשך המשפט? ולמה כדאי לשים לב בדיון היום? כתבי דסק המשפט של "גלובס" ענו על השאלות.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו, איריס ושאול אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.