הטכנולוגיה הישראלית שתעזור לפורשה להרגיש את הכביש תעלה על פס הייצור ב-2022

הסטארטאפ הישראלי טקטייל מוביליטי ויצרנית הרכב הגרמנית פורשה הודיעו כי הטכנולוגיה של החברה שמסייעת בשיפור אחיזת הכביש, תעלה ב-2022 על פס הייצור של כל דגמי החברה, כולל הרכב החשמלי • לפני כחצי שנה הובילה פורשה סבב גיוס של 9 מיליון דולר בחברה

הטכנולוגיה של טקטייל מוביליטי לשיפור אחיזת הכביש / צילום: טקטייל מוביליטי
הטכנולוגיה של טקטייל מוביליטי לשיפור אחיזת הכביש / צילום: טקטייל מוביליטי

הסטארט אפ הישראלי טקטייל מוביליטי ויצרנית הרכב "פורשה", הודיעו השבוע על שילוב הטכנולוגיה של החברה, המתפתחת טכנולוגיה שמסייעת בין היתר בשיפור אחיזת הכביש, בדגמי הרכב החשמלי של החברה החל מ-2022. היקף העסקה, על פי החברה, עומד על כמה מיליוני דולרים בודדים. באוקטובר שעבר הובילה פורשה סבב גיוס של 9 מיליון דולר בחברה, שהביא את סך הגיוסים של החברה ל-14 מיליון דולר. המערכת שפיתחה החברה מנתחת נתונים המגיעים מחיישנים לא חזותיים המובנים ברכב, וזאת בכדי לסייע לרכבים חכמים ואוטונומיים "לחוש" את תנאי השטח שמתחת לרכב לצורך קבלת החלטות מושכלות.

את טקטייל מוביליטי הקים היזם בעז מזרחי, המשמש סמנכ"ל טכנולוגיות יחד עם היזמים אלכס אקרמן ויוסי שירי, שאינם משמשים עוד בתפקיד פעיל בחברה. לפני כשנה וחצי הצטרף לחברה המנכ"ל עמית ניסנבאום, אשר חזר לישראל בעקבות התפקיד לאחר 18 שנים בארה"ב. ניסנבאום היה מעובדיה הראשונים של בטר פלייס, וניהל בארה"ב את שיתופי הפעולה האסטרטגיים של החברה.

"כמו שהלא מודע אומר למוח לקחת מידע מהעיניים ולקבל החלטות הכי טובות שיש - להאט, לשנות זווית או להאיץ, כך בדיוק נעשה עם מחשב הרכב, בעזרת מצלמות וליידרים. אלא שעד לאחרונה לא הייתה למחשב הרכב יכולת להכניס שיקולים נוספים. בני אדם לא רק מסתכלים על הכביש, אלא מרגישים את הדינמיקה שלו, וככל שהמחשב נכנס לחוג קבלת ההחלטות ברכב חכם, הוא צריך את אותו סט חושים כמו בני אנוש".

הטכנולוגיה של טקטייל מוביליטי מאפשרת לרכב להוסיף על יכולת ה"ראייה" גם יכולת "חישה" של הכביש וזאת בעזרת תוכנה בלבד, וללא תוספת חיישנים. המידע המושג באמצעות הטכנולוגיה של טקטייל, מסביר ניסנבאום, מאפשר לשפר את בקרת השיוט האדפטיבית של המכונית, כך שהרכב יידע תמיד באיזו עוצמה ניתן לבלום מבלי להחליק. בזכות מידע חדש זה, שלוקח בחשבון פרמטרים רבים שמערכות קיימות אינן לוקחות בחשבון, יוכל הרכב לצמצם את המרחק שהוא נדרש לשמור מכלי רכב אחרים בכדי למנוע התנגשויות.

נוסף על מכירות מערכות לכלי רכב, שירות נוסף של טקטייל מאפשר לרשויות מקומיות לעשות שימוש ברכב בו מותקנת המערכת של החברה לצורך מיפוי הדרך, וזאת בכדי לשפר את תחזוקת הדרכים. טקטייל הודיע על תחילת פילוט עם יצרן רכב אמריקאי ועיר גדולה בארה"ב בהיקף כל כמה מאות אלפי דולרים.

לשאלת "גלובס" האם בחברה לא חוששים מפיתוח מתחרה שחברה כמו מובילאיי עשויה לפתח, השיב ניסנבאום כי תיאורטית, כחלק מאינטל, מובילאי יכולה לעשות זאת אך ציין כי "מובילאי אמנם מפתחת מערכת ראייה ממוחשבת שמאוד מסובך לפתח רק על בסיס מצלמות, אבל מדובר ביכולת שונה מאוד מהיכולת 'להרגיש' את הדינמיקה בין הרכב לכביש".

על אפשרות של רכישה של טקטייל מוביליטי בידי אינטל השיב ניסנבאום תיאורטית הדבר אפשרי אם מובילאי תחליט שזה מה שהיא רוצה, כנראה האופציה של שיתוף פעולה או רכישה יהיה עדיף מאשר פיתוח מאפס".

על תעשיית המוביליטי המקומית אמר ניסנבאום, כי "בפרספקטיבה של יותר מעשר שנים בתעשייה הישראלית עוד מימי בטר פלייס, היה הייפ ועדיין יש, לא רק בסייבר לרכב אלא כמה בחברות בתחומים כמו ליידר וניטור תא נוסעים".

לדבריו, "בגלל הקורונה שמקררת את הכלכלה העולמית באופן כללי, ובתוספת ההייפ שנבנה כבר עשר שנים, לא מן הנמנע שנגיע למקום שבו חלק מהחברות ייסגרו, וחלק יעברו תהליך של קונסולידציה".

על עסקת מובילאיי מוביט אמר ניסנבאום, "לא ראיתי בקלפים את מוביט נקנית. עצם הרכישה מראה בצורה ברורה שאינטל הולכת לכיוון של ספק שירות, וזה הכיוון הנכון כי תמיד חומרה תהפוך לקומודיטי ומרווחי הרווח תמיד ילכו ויקטנו, ולעומת זאת בשירות יש הרבה כסף. מאחר שתחום השירות הרבה יותר מסובך, זה טוב שהם לא ניסו לפתח אותו בעצמם, ורכשו את מוביט".

ניסנבאום ידבר גם הכיוון העתידי של החברה ואמר כי לאחר ניטור הדינמיקה בין הרכב לכביש, ולאחר מיפוי תנאי הכביש והעלאתם לענן הצעד הבא הוא מערכת "לניטור מצב הרכב - יעילות המנוע, בריאות הצמיג ומשככי הזעזועים".