ארגון העיתונאים לרשות השנייה: הדרת חדשות 13 מפתיחת משפט נתניהו - בניגוד לחוק

הארגון טוען כי כוונת רשת היא הפרה בוטה של הוראות החוק ושל תנאי הרישיון של הערוץ, הקובעים כי רשת מחויבת להפיק שידורי חדשות ולשדרם באמצעות חברת חדשות 13

אולפן חדשות 13 / צילום: באדיבות חדשות 13
אולפן חדשות 13 / צילום: באדיבות חדשות 13

סיקור פתיחת משפטו של בנימין נתניהו הופך להיות מוקד המלחמה שבין עובדי חדשות 13 להנהלת רשת: שעות ספורות לאחר שהתברר כי רשת מתעתדת להפקיד את סיקור פתיחת המשפט ביום ראשון בידי חברת חדשות חיצונית ולא בידי חדשות 13 פנה ארגון העיתונאים ליו"רית הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', בדרישה שתתערב. הארגון טוען כי כוונת רשת היא הפרה בוטה של הוראות החוק ושל תנאי הרישיון של הערוץ שקובעים כי רשת 13 מחויבת להפיק שידורי חדשות ולשדרם באמצעות חברת החדשות.

נזכיר כי ברשת מתעתדים להעביר חלק ניכר מהפקת תכניות האקטואליה, הכוללים באופן טבעי הרבה חדשות, לידי הפקות חיצוניות, ולהותיר בידי חברת החדשות את הפקת המהדורה והמבזקים בלבד. המהלך הוא חלק מתכנית קיצוצים שמובילה ההנהלה, שאם תיושם תביא לפיטורים המוניים בחברה.

בתגובה החלו השבוע עובדי חדשות 13 בצעדים ארגוניים ואתמול הם הוציאו יצרו קבוצת וואצאפ נפרדת לעובדי החברה ללא אנשי רשת - מה שהופך את העבודה המשותפת לכמעט בלתי אפשרית. ברשת 13 הגיבו בצעד תקיף משלהם והחלו לפעול כדי להוציא את סיקור משפט נתניהו מידי חברת החדשות. מיותר לציין כי פתיחת המשפט הוא רגע דרמטי ומניעת האפשרות של העיתונאים שליוו את הסיפור במשך זמן ארוך כל כך היא אגרוף בבטן.

אך גם העיתונאים לא יושבים בשקט וממתינים לראות את שידור פתיחת המשפט מהבית. אתמול, כאמור, הם פנו ליו"רית הרשות השנייה ותבעו כי תתערב. "לפי הצהרותיה, חברת "רשת 13" מתכוונת להדיר את חברת הבת שלה, חברת "חדשות 13" ואת כתביה, מסיקור המשדר ותחת זאת היא פועלת להפיק ולשדר משדר חדשות שיועלה באמצעות חברת הפקה חיצונית. זאת, כחלק מכוונת "רשת 13" לפגוע אנושות בחברת החדשות שבבעלותה,ובניסיון לייצר דה-מורליזציה בקרב עובדיה על רקע מאבק העובדים הנחוש בנושא".

לדבריהם, "מעבר לפגיעה המקצועית הקשה במשדר של רשת 13 עצמה, שמתכוונת למנוע מבכירי העיתונאים בישראל לסקר את האירוע, ומעבר להיותו של המהלך פסול וראוי לגינוי, הדברים מהווים גם הפרה בוטה של הוראות החוק ושל תנאי רישיון "רשת 13" שקובעים באופן ברור כי היא מחויבת להפיק שידורי חדשות ולשדרם באמצעות חברת החדשות, ובאמצעותה בלבד. הדבר נועד להבטיח ששידורי חדשות יופקו על ידי גוף עצמאי ובלתי תלוי, בהתאם לסטנדרטים עיתונאיים ותוך מחויבות לאתיקה עיתונאית".

לטענתם, "הדברים נכונים לא רק למהדורות החדשות המשודרות מדי ערב, אלא גם לשידורי חדשות המסקרים אירועים חדשותיים מיוחדים. אין ולא יכול להיות כל ספק שמשדר מיוחד לסיקור פתיחת משפטו של ראש הממשלה הוא בבחינת "שידורי חדשות", ואין ולא יכול להיות ספק בנוגע לאינטרס הציבורי הברור שדווקא משדר מעין זה יופק על ידי גוף עצמאי כחברת החדשות, על שלל ההגנות שנקבעו לטובת עצמאות החברה בחוק וברישיון השידור".