האם רק אחד מחמישה דורשי עבודה באילת עדיין עובד?

שר התיירות אסף זמיר ציין את כניסתו לתפקיד בביקור בשיאנית באבטלה. ובהפצת נתון מופרז • "המשרוקית של גלובס"

אסף זמיר / צילום: עופר חג'יוב
אסף זמיר / צילום: עופר חג'יוב

שר התיירות אסף זמיר נכנס לתפקיד החדש בשיא המרץ. ארבעה ימים אחרי שהושבעה הממשלה הוא ירד לאילת לבחון את הנזק הכבד שגרמה הקורונה לשוק העבודה בעיר. בציוץ בטוויטר הוא הציג סלפי על חוף הים האדום, וכתב: "משימת שיקום לאומית לפנינו. 80% אבטלה והרבה חוסר ודאות". למחרת, בראיון לאופירה אסייג ואייל ברקוביץ', הוא חזר על המספר פעמיים: "הייתי אתמול באילת. יש מצביעי כחול לבן באילת. 80% אבטלה באילת. 80% אבטלה".

נתחיל מהשורה התחתונה: לפי נתוני שירות התעסוקה לחודש אפריל, שיעור האבטלה באילת עומד על 45.6%. זה שיעור גבוה מאוד - שיא ארצי, ופי 15 בערך מהשיעור לפני משבר הקורונה - אבל עדיין רחוק מהמספר שמזכיר שר התיירות. איך זה קרה?
בתחילת אפריל הודיע שירות התעסוקה ששיעור האבטלה באילת במרץ היה 69.3%.

אלא שכעבור יומיים התפרסם תיקון: בעצם, אמרו בשירות התעסוקה, האבטלה באילת במרץ עמדה על 43.9%. במאי שוב תוקן הנתון בדיעבד: רק 41% אבטלה במרץ. האבטלה באילת באפריל הייתה חריפה יותר, ועמדה לבסוף על 45.6%.

שירות התעסוקה הסביר את השגיאה בפער בין נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לנתוני הביטוח הלאומי בדבר היקף כוח העבודה ביישובים: "ביישובים קטנים המדגם קטן", אמרו לנו, "ולכן טעות הדגימה עלולה להיות גבוהה". גם ביישובים אחרים תוקנו האומדנים כלפי מטה. בנצרת, למשל, נרשמו תחילה 46.6% אבטלה ולאחר מכן 28.9%.
אם כך, למה בכל זאת התכוון השר? אנחנו לא בטוחים, אבל יש כמה אפשרויות.

אפשרות אחת עולה מדברים שאמר ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי בראיונות בתקשורת ובדיון בוועדת הכספים בכנסת. לדבריו, אם סופרים גם עצמאים שאיבדו את פרנסתם, שיעור האבטלה בעיר יכול להגיע ל-80%. אלא ששירות התעסוקה לא כולל בנתוניו את העצמאים.

אפשרות שנייה: זמיר חזר על טענה אחרת של ראש העיר אילת, שאמר שב-80% מבתי האב בעיר יש לפחות מובטל אחד, וב-23% מהם שני מובטלים. שירות התעסוקה אכן פרסם את הנתון על בתי אב עם שני מובטלים, אבל אישר למשרוקית שלא פרסם את הנתון האחר - על בתי אב עם מובטל יחיד.

אפשרות שלישית: זמיר ציטט אומדנים של עיריית אילת עצמה, שמצאה ש-25 אלף שכירים מתוך 33.5 אלף שעובדים בעיר פוטרו בגלל המגפה - כמעט 75%. אלא שהנתונים האלה כוללים אלפי עובדים זרים, שאינם זכאים לדמי אבטלה ולא נספרים בנתוני שירות התעסוקה.

■ בשורה התחתונה: דברי זמיר לא נכונים ברובם. לפי שירות התעסוקה, אילת היא שיאנית האבטלה הארצית, אבל שיעור האבטלה לא הגיע ל-50% גם בלב משבר הקורונה.

תחקיר: ארן רונדל ויפתח בריל