סערת היועץ של ג'ונסון והפרת סגר הקורונה: שר בריטי התפטר במחאה

בעקבות הגיבוי שמעניק ראש הממשלה הבריטי ליועצו הבכיר דומיניק קאמינגס הודיע היום שר בריטי כי לאות מחאה הוא מודיע על התפטרותו • קאמינגס תועד כשהוא מפר את הסגר שהוטל על תושבי הממלכה, וכן שהראה תסמיני קורונה • לטענתו, מתנהל נגדו "קמפיין" שנועד לסיים את הקריירה שלו

דומיניק קאמינגס, אדריכל הברקזיט, בדרכו להיכנס לדאונינג 10 / צילום: Matt Dunham, AP
דומיניק קאמינגס, אדריכל הברקזיט, בדרכו להיכנס לדאונינג 10 / צילום: Matt Dunham, AP

הסערה סביב התנהלותו של היועץ הבכיר של ראש הממשלה הבריטי בוריס ג'ונסון, והעובדה כי תועד כשהוא מפר את הסגר שהוטל על תושבי הממלכה, מסרבת לדעוך וכעת מאיימת על מעמדו הפוליטי של ראש הממשלה עצמו. היום הודיע שר בממשלה הבריטית כי הוא מתפטר במחאה על הגיבוי שמעניק ג'ונסון ליועץ - דומיניק קאמינגס - בעוד התקשורת הבריטית, בעיקר משמאל, קוראת להתפטרותו של היועץ.

קאמינגס, הנושא באופן רשמי במשרת יועץ בכיר לראש הממשלה, נחשב לאיש החזק בדאונינג 10, לאדריכל הניצחון של השמרנים בהובלת ג'ונסון בבחירות שהתקיימו בדצמבר וגם לאיש מפתח בקמפיין לפרישת בריטניה מהאיחוד ב-2016. הוא מסרב בתוקף לעזוב את תפקידו, ואומר כי מתנהל נגדו "קמפיין" שנועד לסיים את הקריירה שלו.

בתגובה לעדויות כי לא בודד את עצמו כנדרש, למרות שהפגין תסמיני קורונה והיה בקרבה לחולים מאומתים, וכי נסע כ-400 ק"מ לבית משפחתו בדורהאם, אמר כי החוקים מאפשרים לעשות זאת. הוא אמר כי לא יצא משערי הבית המשפחתי, למעט נסיעת-מבחן שביצע כדי לבדוק אם הוא כשיר לנהיגה, לאחר בעיות עיניים. עדים אנונימיים, מנגד, דיווחו כי ראו אותו בכמה מקרים במקומות שונים.

קאמינגס מנהל מערכת יחסים רווית שנאה הדדית עם חלק מכלי התקשורת (ובעיקר ה"גרדיאן" מהשמאל, שחשף את הפרשה). הוא התייצב בימים האחרונים מול המצלמות והבהיר כי לא עבר על החוק וכי אין לו כוונות להתפטר. למרות זאת, התקשורת וחלק מהפוליטיקאים יצאו נגדו. האופוזיציה דורשת כי יפרוש מיידית, והיום, כאמור, התפטר השר הזוטר לענייני סקוטלנד דאגלס רוס.

רוס אמר לתקשורת: "יש תושבים במחוז הבחירה שלי שלא זכו להיפרד מקרובי משפחה אהובים, משפחות שלא התאבלו יחד, אנשים שלא ביקרו קרובים חולים כי הם מילאו אחרי הוראות הממשלה. אני לא יכול לומר להם שהם טעו ויועץ בכיר אחד של הממשלה הוא זה שצדק".

ג'ונסון עצמו גיבה את קאמינגס באופן מלא בנאום שנשא ביום שבת.