המניות מזנקות: כך הפיחה הקורונה חיים ביצרניות המגבונים הלחים

אף שהן עוד רחוקות עשרות אחוזים מרמות השיא של 2017, בחודשיים האחרונים נהנו המניות של חברות הבדים הלא-ארוגים מעליות מרשימות, בעיקר בזכות הביקושים הגוברים למגבונים

מימין: מפעל ספאנטק בארה"ב, עובד במפעל של אבגול ומפעל של עלבד / צילום: איל יצהר, עינת לברון ורון שטיינבלט
מימין: מפעל ספאנטק בארה"ב, עובד במפעל של אבגול ומפעל של עלבד / צילום: איל יצהר, עינת לברון ורון שטיינבלט

אחרי תקופה ארוכה של דשדוש, מייצר משבר הקורונה השפעה חיובית על הפעילות העסקית של חברות הבדים הלא-ארוגים, בעיקר בזכות הביקושים הגוברים למגבונים לחיטוי, כחלק ממגמת הצריכה המוגברת הכללית.

השפעה זו מסייעת להתאוששות מרשימה בשווי המניות של אותן חברות, עם עליות שמגיעות בתוך חודשים ספורים לשיעורים תלת-ספרתיים מנקודות השפל שבהן שהו, אף שהן עדיין רחוקות עשרות אחוזים מרמות השיא שקבעו בשנים 2016-2017.

התוצאות הכספיות שפרסמו עד כה חברות הבדים הלא-ארוגים לרבעון הראשון של 2020, משקפות חלק מהשיפור בפעילות הנתמך בביקושים הגוברים למוצריהן, בעיקר בתחום ההיגיינה, בהשפעת התפשטות המגפה העולמית. שיפור זה עשוי לבוא לידי ביטוי גם בהמשך השנה.

תוצאות הרבעון הראשון של חברות הבדים
 תוצאות הרבעון הראשון של חברות הבדים

עלבד התייעלה בצריכת חומרי הגלם

מי שבולטת בשיפור חד בשורה התחתונה בתוצאותיה הכספיות, היא חברת עלבד שנמצאת בשליטת מושב משואות יצחק. עלבד הציגה בדוחותיה רווח נקי רבעוני של 22 מיליון שקל, אחרי שאת השנתיים הקודמות (2018-2019) סיכמה בהפסד מצרפי גדול של יותר מ-100 מיליון שקל.

עלבד מעדכנת בדוחות כי התפשטות הווירוס בעולם השפיעה על עלייה בביקושים למוצריה, וזאת "כחלק מתופעת האגירה של צרכנים ומעלייה משמעותית בביקושים למוצרי חיטוי וניקיון בעולם כולו". כך, הכנסותיה הרבעוניות של עלבד, שיותר מ-90% מהן מגיעות מחו"ל, צמחו ב-18% והגיעו ל-429 מיליון שקל - מה שסייע לה להציג שיפור ברווח הגולמי ובשיעורו מהמכירות, גם בזכות "התייעלות בצריכת חומרי הגלם".

עוד דיווחה עלבד על "שיפור בעלויות הקבועות", שתמך גם בכיוון החיובי שנרשם בשורה התפעולית. כמו כן, בדרך לשינוי הכיוון החד ברווח הנקי שלה, נהנתה עלבד מהתכווצות של 90% בהוצאות המימון ביחס לרבעון הקודם, בהשפעות שונות.

על רקע הכיוון החיובי בתוצאותיה של עלבד בולטת גם מנייתה, שמנקודת השפל שאליה הגיעה במהלך מרץ, השלימה זינוק של כ-160%, אחרי שבאותו חודש, עם פרסום דוחותיה הכספיים לסיכום 2019, עדכנה על ההשלכות החיוביות של המצב על פעילותה. מתחילת השנה הכפילה מניית עלבד את ערכה, וכיום היא משקפת לחברה שווי שוק הנע סביב 400 מיליון שקל.

עלבד מחלקת את פעילותה לשלושה תחומים: ייצור ושיווק מגבונים לחים, מוצרי ספיגה והיגיינה נשית (טמפונים). האחרון היה אחד הגורמים המרכזיים שהעיבו על תוצאותיה של החברה בשנים האחרונות, בעקבות ירידת ערך בסכום מצטבר של עשרות מיליוני שקלים שרשמה בשנים האחרונות החברה הבת רוזתם. רוזתם, שפועלת בתחום מוצרי ההיגיינה הנשית (טמפונים), נרכשה על ידי עלבד ב-2010 מידי צמד היזמים אהוד פוזיס ורמי קלוגר, לפי שווי חברה של כ-65 מיליון דולר.

הערכת שווי נוכחית לרוזתם שצירפה עלבד לדוחות, נוקבת בשווי של כ-181 מיליון שקל לחברה (נכון לסוף מרץ), לעומת שווי של כ-242 מיליון שקל ביוני 2018, תוך שהיא חושפת כי את הרבעון הראשון סיכמה בהפסד תפעולי של קרוב ל-2 מיליון שקל ורווחיות גולמית נמוכה מהתחזיות.

עלייה של 21% בהכנסות ספאנטק

חברה נוספת שנהנתה בסיכום רבעוני מעלייה נאה של 21% בהכנסותיה, שהגיעו ל-172 מיליון שקל, היא ספאנטק, שבשנים האחרונות הגיעה לכותרות בעיקר בשל חילופי הנהלה תכופים, שלא סייעו לפעילותה.

במשבר הנוכחי הייתה ספאנטק, שפעילותה מתרכזת בייצור חומרי גלם המשמשים לייצור מגבונים לחים - בין השאר, מגבוני חיטוי למוסדות בריאות - אחת החברות הראשונות לדווח על השפעות חיוביות מהמצב.

בדוחות הכספיים ספאנטק מציינת כי היא "מזהה גידול בביקוש למוצריה בכל קטגוריות המגבונים למיניהם, ובפרט בתחום החיטוי" - מגמה שהתחילה בתחילת מרץ, אז היא עדכנה לראשונה בנושא, ובהתאם לעלייה בביקושים נרשמת "השפעה חיובית על פעילותה העסקית". עוד מוסיפה החברה, שנמצאת בשליטת המנכ"ל יחזקאל ניסן, בדוחות שפורסמו מוקדם יותר השבוע, כי גם בימים אלה, "מגמת הגידול בביקוש למוצרי החברה נמשכת".

השיפור במכירותיה של ספאנטק, שנעשות כמעט במלואן (למעט היקף זניח) בחו"ל, בא לידי ביטוי גם בשיפור בשיעורים דו-ספרתיים בשורה הגולמית והתפעולית, תוך שהחברה מציינת ירידה במחירי חומרי גלם ושינויים שנרשמו בתמהיל המוצרים הנמכרים. ואולם, החברה, שמושפעת משינויי מט"ח, סבלה בסיכום רבעוני מעלייה ניכרת בהוצאות המימון שלה, לאחר שברבעון המקביל ב-2019 נהנתה מהכנסות מהפרשי שער - כך שהרווח הנקי שלה נותר ללא שינוי משמעותי, בהיקף של כ-13 מיליון שקל.

מנקודת השפל שאליה הגיעה במרץ, מציגה מניית ספאנטק זינוק של כ-110% בערכה, ומתחילת השנה עלייה של כ-80% - מה שמשקף לה שווי נוכחי הנע סביב 600 מיליון שקל.

אבגול התחילה לייצר מסכות וחלוקים

חברת אבגול, הגדולה בין המתחרות (מבחינת שווי שוק) בענף זה, נהנתה בסיכום רבעוני מהשפעות הפוכות מאלה של ספאנטק בשורה המימונית שלה - עם צמצום של כ-90% בהוצאות המימון, בעיקר בהשפעות שינויי מט"ח, כך שהרווח הנקי שלה יותר מהוכפל והגיע לכ-8 מיליון דולר.

בפעילות השוטפת, בניגוד לשתי מתחרותיה, שמפעליהן המשיכו לעבוד ללא הרף, נפגעה אבגול מהעובדה כי אחד ממפעליה נמצא בסין, ובשל המצב הושבת למשך יותר מחודש - מה שהוביל לצמצום של כ-16% בהכנסותיה הרבעוניות, שהסתכמו בכ-91 מיליון דולר והושפעו לשלילה גם מירידה במחירי המכירה.

עיקר פעילותה של אבגול, שנמצאת בשליטת החברה הזרה אינדורמה, מתרכז בייצור מוצרי בד לא-ארוג המשמש חומר גלם לשוק ההיגיינה, ובו מגבונים, מוצרים רפואיים חד-פעמיים, חיתולים חד-פעמיים לתינוקות ולמבוגרים, תחבושות לנשים ועוד. דוחות אבגול חושפים כי החברה פועלת להתאים עצמה למשבר, ובמהלך הרבעון התחילה "לייצר בדים התומכים בייצור מוצרים המשמשים להתמודדות מול הקורונה, כמו מסכות וחלוקים, גם עקב עליית הביקוש מצד לקוחות פרטיים וגם כחלק מתמיכה ברשויות באזורים שבהם החברה פועלת".

את הבדים למוצרי הקורונה התחילה אבגול לייצר במפעליה באזור התעשייה ברקן ובסין, ולפי החברה, ייצור זה "מאט את תפוקת הקווים, אבל הביקושים ומחירי המכירה מפצים על כך".

מניית אבגול השלימה קפיצה של כ-120% מרמת השפל שקבעה במרץ, ובסך הכל מתחילת השנה מציגה עלייה של יותר מ-30% ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-1 מיליארד שקל.

מניית שלא"ג קפצה ב-85% מהשפל במרץ

מי שעוד לא פרסמה את דוחות הרבעון הראשון, היא חברת שלא"ג תעשיות, שנמצאת בשליטת קיבוץ שמיר, שגם היא מייצרת ומשווקת בדים לא-ארוגים, חלקם לתעשיית המגבונים והמטליות. בדוחותיה השנתיים שלא"ג התמקדה דווקא בסיכונים אפשריים שיוצרת התפשטות הווירוס על פעילותה, ובהם קשיים בשרשרת אספקה והפסקה או צמצום עבודה במפעליה בישראל, באיטליה ובארה"ב, תוך שציינה כי נכון לאותו שלב (בחודש מרץ) אין לקורונה "השפעה מהותית על פעילות החברה".

מניית שלא"ג קפצה בכ-85% מהשפל שלה במרץ, ומתחילת השנה התחזקה כמעט ב-30%, כך שכיום היא משקפת לחברה שווי של כ-450 מיליון שקל.