בתעשיית השבבים רוצים עשרות מיליארדי דולרים מהממשל האמריקאי

בהתאחדות תעשיית המוליכים-למחצה גיבשו הצעות לשימור היתרון הטכנולוגי של ארה"ב

עובד במפעל שבבים בסין / צילום: רויטרס
עובד במפעל שבבים בסין / צילום: רויטרס

תעשיית השבבים בארה"ב מקדמי מאמצי לובי להשיג מהממשל עשרות מיליארדי דולרים להקמת מפעלים ומחקר, במטרה לשמור על העליונות של ארה"ב מול סין ומדינות נוספות שמסבסדות את תעשיות השבבים שלהן.

בהתאחדות תעשיית המוליכים-למחצה, SIA, גיבשו הצעות בהיקף כולל של 37 מיליארד דולר שכוללות סבסוד להקמת מפעל שבבים חדש, סיוע למדינות בארה"ב שרוצות למשוך השקעות במוליכים-למחצה והגדלה של מימון מחקרים, לפי טיוטה שהגיעה לידי "וול סטריט ג'ורנל".

המאמץ הזה מגיע על רקע שני אתגרים שאיתם מתמודדים הממשל והקונגרס: הפחתת התלות האמריקנית בטכנולוגיות מאסיה ותחרות אפקטיבית עם סין. מגיפת הקורונה העולמית העמיקה את החששות הללו וליבתה מחדש את הדיון על התפקיד שהממשל צריך למלא בעידוד החדשנות.

המתח הגואה עם סין "מניע קדימה את הדינמיקה של אימוץ אסטרטגיה תעשייתית לאומית", אמר רוברט אטקינסון, נשיא המכון לטכנולוגיית מידע וחדשנות. "בעבר זה היה על הגנת ייצור פלדה. הקונצנזוס היום הוא הרבה יותר על סיוע לתעשיות עולות" של טכנולוגיה מתקדמת.

אמנם לא צפוי שהצעות SIA יאומצו ללא שינויים, אך כמה מחוקקים בעלי השפעה ופקידי ממשל, ביניהם שר המסחר ווילבור רוס ושר החוץ מייק פומפאו, בוחנים דרכים לסייע לתעשיית השבבים.

"ממשל טראמפ מחויב להבטיח שלארה"ב יהיה אקוסיסטם תוסס ותחרותי של טכנולוגיות מתקדמות, בתמיכת תעשיית שבבים מקומית", אמר השר רוס. דוברת משרד החוץ מסרה ש"המדינה עובדת בתיאום הדוק עם הקונגרס והתעשייה כדי לוודא שעתיד תעשיית המוליכים-למחצה תישאר בארה"ב".

בקונגרס, קבוצת מחוקקים משתי המפלגות מציעה השקעה של 110 מיליארד דולר בטכנולוגיה שתכלול מחקר בתחום המוליכים-למחצה. הסנטור טוד קוטון מארקנסו מכין הצעת חוק ברוח ההמלצות של SIA. "מיקרו-אלקטרוניקה מתקדמת חיונית להמשך ההובלה הטכנולוגית האמריקאית, ואיננו יכולים להניח למפלגה הקומוניסטית הסינית לשלוט בשרשראות האספקה הקריטיות הללו", אמר קוטון הרפובליקני.

היקף הצעות ההשקעה בתחום הטכנולוגי הוא מעל ומעבר למה שנדון בשנים האחרונות. המימון הפדרלי למחקר ופיתוח במונחי שיעור מהתמ"ג ירד בכמחצית מאמצע שנות ה-80.

הצעת SIA קשורה לחשש שארה"ב מאבדת את היתרון שלה למדינות שהיו נדיבות יותר בתמריצים לתעשיות הטכנולוגיה, בייחוד סין. שבבי מחשבים הם הבסיס לכמה מהטכנולוגיות המסחריות והביטחוניות החשובות של העתיד, כולל רשתות דור חמישי ובינה מלאכותית, שני תחומים שבהם ממשל טראמפ רוצה לשמור על יתרון בהשוואה ליריבים בינלאומיים.

סין צפויה כמעט להכפיל את חלקה בכושר ייצור השבבים העולמי לכ-28% בשנת 2030, לפי הערכות SIA, אם כי הנתון כולל ייצור של חברות זרות בסין. חברות כמו אינטל וגלובל פאונדריז הן מיצרניות השבבים הגדולות בעולם, אך רק 12% מהשבבים מיוצרים בתחומי ארה"ב, בעקבות מעבר למדינות שמעניקות סבסוד גדול באסיה, בישראל ובאירלנד.

המלצות SIA כוללות מימון פדרלי בסך חמישה מיליארד דולר למפעל מוליכים-למחצה חדש שימומן ויפעל בשיתוף עם המגזר הפרטי. במכתב לפקידים במשרד ההגנה, מנכ"ל אינטל בוב סוואן הציע באפריל שהחברה תעבוד עם הפנטגון על בנייה ותפעול של מפעל כזה.