טראמפ: "אפעיל את הצבא אם ראשי המדינות לא ירגיעו את המפגינים"

כדי לאפשר לכוחות הצבא לפעול בתוך ארה"ב, טראמפ יצטרך להפעיל חוק בן 213 שנה • הפעם האחרונה שנעשה שימוש בחוק זה הייתה במהומות רודני קינג ב-1992

טראמפ מחזיק תנ"ך מחוץ לכנסיית הקדוש ג'ון / צילום: Patrick Semansky, AP
טראמפ מחזיק תנ"ך מחוץ לכנסיית הקדוש ג'ון / צילום: Patrick Semansky, AP

בעוד סירנות וקולות נפץ נשמעים ברחבי ארה"ב, הנשיא דונלד טראמפ הזהיר הלילה, היישר מגן הוורדים של הבית הלבן, כי בכוונתו להשתמש בצבא ארה"ב כדי לעצור את המהומות שהתעוררו בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד,  אדם שחור שנחנק למוות על ידי שוטר.

"אני מגייס את כל המשאבים הפדרליים, האזרחיים והצבאיים כדי להגן על זכויות אזרחים אמריקאים שומרי חוק", אמר טראמפ בהצהרתו, שנמסרה בזמן שכוחות המשטרה ירו גז מדמיע וכדורי גומי ושעטו רכובים על גבי סוסים וחמושים באלות אל עבר מאות מפגינים שהפגינו במחאה שקטה במרחק כמה רחובות מהבית הלבן. קולות ההתנגשות עם המפגינים נשמעו כאשר טראמפ נשא דבריו בגן הוורדים.

 

מטרת פיזור ההפגנה היתה לאפשר לטראמפ לחצות בסוף דבריו את הרחוב, ולהצטלם אוחז ב"ברית החדשה" מול הכנסייה האפיסקופלית ההיסטורית סנט ג'ונס בכיכר לפאייט, כשהוא מלווה באנשי השירות החשאי.

טראמפ מחזיק תנ"ך ומרכין ראש מחוץ לכנסייה / צילום: Patrick Semansky, AP
 טראמפ מחזיק תנ"ך ומרכין ראש מחוץ לכנסייה / צילום: Patrick Semansky, AP

"אם עיר או מדינה מסרבות לנקוט בפעולות הנחוצות כדי להגן על חייהם ורכושם של תושביהן, אני אדאג לפרוש את חיילי ארצות הברית ואפתור במהירות את הבעיה עבורם", אמר טראמפ שהתייחס לעצמו כ"נשיא של חוק וסדר" וכ"בעל בריתם של כל המפגינים השלווים".

"אלו אינן הפגנות שקטות. אלו מעשים של טרור פנימי", אמר טראמפ, שגינה את האלימות. הוא גם הזהיר שהעוצר שעליו הכריזה ראשת עיריית וושינגטון, מיוריאל באוזר, שנכנס לתוקף משבע בערב עד שש בבוקר המחרת, ייאכף בקפדנות.

דבריו של טראמפ הגיעו מספר שעות לאחר שהפציר במושלי המדינה "להיות קשוחים" עם המפגינים הסוררים. "רובכם חלשים, אתם צריכים להשתלט על האירועים", אמר להם בשיחה קולית. "אם אתה לא תשתלטו עליהם, אתם פשוט מבזבזים את זמנכם".

כדי לאפשר לצבא לפעול בתוך ארה"ב, טראמפ יצטרך להפעיל חוק בן 213 שנה (Insurrection Act) שיתיר לו לעשות כך. על פי דיווחים בארצות הברית, זה בדיוק מה שהנשיא מתכנן לעשות. הפעם האחרונה שנעשה שימוש בחוק זה היה במהלך מהומות לאחר מותו של רודני קינג בידי המשטרה ב־1992, הציב אז הנשיא ג'ורג' בוש האב חיילים אמריקאים במטרה להשקיט מהומות שפרצו בלוס אנג'לס, והכריז מאוחר יותר על מצב חירום לאומי. החוק שימש גם להרגעת המצב אחרי ההתנקשות בחיי מרטין לותר קינג ב-1968.

החלטתו של טראמפ להפעיל חוק שנחקק בשנת 1807 מגיעה לאור תסכולו הגובר, כפי שהוא בא לידי ביטוי ברשתות החברתיות ובהצהרות פומביות שלו בעוד המחאות נמשכות והמושלים ממשיכים, כאמור, להפגין "חולשה".

עוצמת ההפגנות מחוץ לבית הלבן ביום ראשון שכנעה את הנשיא שהוא צריך להגיב בתקיפות. טראמפ הביע תסכול מן הסיקור החדשותי של ההפגנות, ורצה להוכיח שהוא לא לכוד בבית הלבן על ידי המפגינים, כך מסרו אמש עוזריו.