ארה"ב שולחת סיוע לברזיל הכולל 2 מיליון מנות הידרוקסיכלורוקווין

מדובר בתרופה שמקדם טראמפ למרות הצטברות עדויות כי התרופה אינה מועילה ויכולה אף להזיק • על פי הצהרת ארה"ב וברזיל, המוצר ישמש למניעה אצל עובדי מערכת הבריאות הברזילאית – למרות שהעדויות לגבי מניעה קלושות עוד יותר מאשר לגבי טיפול

מימין: שר הבריאות הברזילאי לואיז אנריקה מנדטה ונשיא ברזיל ז'איר בולסונרו  / צילום: Andre Borges , AP
מימין: שר הבריאות הברזילאי לואיז אנריקה מנדטה ונשיא ברזיל ז'איר בולסונרו / צילום: Andre Borges , AP

ממשלות ארה"ב וברזיל פרסמו היום הודעה לפיה ארה"ב תשלח לברזיל חבילת סיוע לטיפול במגיפת הקורונה (Covid-19), אשר הולכת ומתמתנת בארה"ב אך מחמירה בברזיל. על פי ההודעה, חבילת הסיוע תכלול 1,000 מכונות הנשמה ו-2 מיליון מנות של התרופה הידרוקסיכלורוקווין (HCQ).

תרופה זו שנויה במחלוקת, כאשר עיקר המחלוקת היא בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לבין הקהילה המדעית העולמית. טראמפ עודד שימוש בתרופה זו, שנועדה במקור לטיפול במלריה ומחלות אוטואימוניות, כטיפול בקורונה, תחילה על בסיס מידע דל שרמז לכך שהיא עשויה להיות יעילה לטיפול במחלה, ואחר כך המשיך לתמוך בה באותה העוצמה כשהצטברו עדויות לכך שהתרופה לא מועילה נגד קורונה ועשויה אף להיות מזיקה. גם המומחה המוביל לקורונה בממשל טראמפ, ד"ר אנותני פאוסי, אשר יצא כמה פעמים נגד דיעותיו של טראמפ בעניין הקורונה, אמר לפני כשבוע כי על בסיס המידע הקיים, די ברור שהמוצר אינו יעיל.

העימות החריף ביותר היה מול ארגון הבריאות העולמי, אשר לפני כשבוע הפסיק ניסוי שערך בהידרוקסיכלורוקווין לטיפול בקורונה לאחר שהשתכנע כי לא הצטברו די עדויות ליעילות המוצר המצדיקות אפילו להמשיך ולנסות אותו. בתגובה לכך, וכן על רקע מתחים קודמים בין הארגון לבין טראמפ, הודיע הנשיא כי ארה"ב תפרוש סופית מארגון הבריאות העולמי.

לפני כמה שבועות הצהיר טראמפ במסיבת עיתונאים כי הוא נוטל את התרופה למניעת קורונה, כי "אם לא יועיל לא יזיק". על כך נשמעה ביקורת רבה בקהילה המדעית, לפיה בעוד הרעיון לנסות את ההידרוקסיכלורקווין כטיפול בקורונה היה תיאוריה סבירה, שנבדקה והופרכה, הרי שלהשתמש במוצר למניעה זהו רעיון חסר כל ביסוס מדעי מלכתחילה. זאת ועוד, לדבריהם אם הציבור הרחב יחל להשתמש במוצר הזה למניעה - הוא יהיה במחסור עבור חולי המלריה והמחלות האוטואימוניות, להם הוא כן מועיל.

למרות הביקורת הרבה, השימוש בתרופה בברזיל אמור להיות למניעה. בהודעה המשותפת של שתי הממשלות נאמר: "נשתמש ב-HCQ כטיפול מניעתי כדי להגן על צוות האחיות והרופאים בברזיל, וגם כטיפול בחולים. נערוך ניסויים במוצרים הללו בחולים, שיעזרו לנו להעריך האם HCQ יעילה ובטוחה למניעה ולטיפול בווירוס".

בברזיל נרשמו עד היום 529 אלף מקרי קורונה מאומתים, מהם 30 אלף נפטרו. גרף המחלה במדינה עדיין נמצא בעלייה. ברזיל מתמקמת במקום השני במספר המקרים המאומתים, אחרי ארה"ב.

נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו הגיב תחילה באדישות למגפה וקרא לה "שפעת קטנה", ועל כך התעמת עם שר הבריאות שלו, אותו גם איים לפטר. בולסונרו לא מהיר להתקין תקנות ריחוק חברתי במדינה, בניגוד לדעת שר הבריאות שלו. חלק מראשי הערים והמחוזות במדינה החליטו על דעת עצמם להטיל צעדי סגר באזורי השיפוט שלהם.

"ארה"ב וברזיל ערוכות להמשיך את עבודתן המשותפת לטיפול במגפת הקורונה בנוסף למטרות אסטרטגיות אחרות", נאמר בהודעה המשותפת.