הכלכלן ג'וזף שטיגליץ: כל תוכניות התמריצים הממשלתיות לא סייעו לעובדים

זוכה פרס הנובל טוען כי התוכניות הכלכליות בארה"ב היו כושלות ותוכניות פיסקליות במדינות כמו דנמרק וניו זילנד, ששילמו לחברות כדי להמשיך להעסיק עובדים, הן "מודלים טובים יותר לטיפול באבטלה"

פרופ' ג'וזף שטיגליץ / צילום: רויטרס   Bobby Yip
פרופ' ג'וזף שטיגליץ / צילום: רויטרס Bobby Yip

"תוכניות התמריצים הכלכליות, שנועדו לאושש את המשק האמריקאי ממשבר הקורונה, לא סיפקו הקלה לעובדים ולחברות שהם הנזקקים הגדולים ביותר", אמר הכלכלן זוכה פרס נובל ג'וזף סטיגליץ בראיון לרשת "CNBC". "העסקים עם הקשרים הטובים ביותר עם הבנקים, הלקוחות הטובים ביותר, זכו להיות ראשונים בתור, והם לא היו העסקים הקטנים ביותר ולא האנשים שנזקקו הכי הרבה לכספים", הוא אמר.

"הבעיה לא הייתה רק כמות הכסף אלא איך לבנות את התוכניות האלה", אמר שטיגליץ והוסיף כי "התוכניות שלנו נכשלו, ואנחנו חייבים להכיר בכך".

מתחילת מרץ, הממשל הפדרלי בארה"ב אישר תמריצים בהיקף של כמעט 3 טריליון דולר כסיוע לכלכלה החולה במגפה. שטיגליץ אמר שתוכנית ההגנה על משכורות, שהקצתה מאות מיליארדי דולר בהלוואות לעסקים קטנים, "הייתה גרועה במיוחד בתכנון שלה".

עם יותר מ-40 מיליוני אמריקאים ללא עבודה, שטיגליץ הזהיר שההבראה הכלכלית "לא הולכת להיות קלה", גם אחרי שהנגיף יהיה בשליטה. לדבריו, תוכניות פיסקליות במדינות כמו דנמרק וניו זילנד, ששילמו לחברות כדי להמשיך להעסיק עובדים, הן "מודלים טובים יותר לטיפול באבטלה".

"פשוט לא חשבנו מספיק על איך נעביר כספים לעסקים באופן שמוודא שהם שומרים על הקשר עם העובדים בעסקים הללו", הוא אמר.

שטיגליץ, פרופסור באוניברסיטת קולומביה ומחבר הספר "אנשים, כוח, רווחים", שיצא לאור בשנה שעברה, אמר כי המחוקקים צריכים לתעדף מדיניות שעוזרת לבוגרי תיכונים ומכללות. אם לא כן, הוא הזהיר, ארה"ב תתייצב בפני "דור אבוד" של עובדים.

שיעור האבטלה בארה"ב בקרב עובדים שהם בוגרי תיכון בלבד זינק מ-4.4% במרץ ל-17.3% באפריל. כלכלנים צופים שנתוני הממשל שיתפרסמו ביום שישי הקרוב יראו עלייה נוספת באבטלה במאי, כאשר עסקים רבים נשארו סגורים.

"כל צעיר צריך להיות בבית ספר או בהכשרה מקצועית כלשהי", אמר שטיגליץ. "אלו הן שנים בעלות ערך, לא צריך לבזבז אותן בתחושה של ניתוק ותרעומת. אני הייתי מעמיד תוכניות כאלו בעדיפות גבוהה מאוד".