בשורה למעסיקים: גם עסקים שהחזירו עובדים מחל"ת באפריל יהיו זכאים למענק עידוד העסקה

עוד נקבע בתוכנית כי המענק לא יוגבל במספר העובדים וישולם עבור כל עובד ששכרו מעל 3,300 שקל • המענק ישולם בארבע פעימות חודשיות כדי להבטיח שהמעסיקים אינם קולטים את העובד רק כדי לקבל את הכסף

ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ
ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ

בשורה למעסיקים: גם עסקים שהחזירו עובדים מחל"ת באפריל יהיו זכאים למענק עידוד העסקה. שר האוצר ישראל כ״ץ, בתיאום עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, החליט לתת מענק לעידוד העסקת עובדים, בסך 3,500 שקל, גם למעסיקים שהחזירו עובדים מחל״ת החל מה-19 באפריל, ולא רק לעסקים שהחזירו עובדים החל מה-1 במאי, כפי שתוכנן תחילה.

סכום הכסף הנדרש למענקים הוסדר במסגרת התוכנית, והתוספת תתבצע במסגרת הליך החקיקה בכנסת ודיוני ועדת הכספים. בנוסף לכך, כפי שסוכם, יוקצו למעסיקים קיימים 500 מיליון שקל הכלולים בתוכנית, בהתאם לקריטריונים שיגובשו לאחר השימוע הציבורי ויובאו לאישור ועדת הכספים בהמשך.

בשבוע שעבר פרסם שר האוצר ישראל כ"ץ את התוכנית הממשלתית למאבק באבטלה ולעידוד העסקת עובדים, אשר כללה מענק בסך 7,500 שקל עבור כל עובד שיוחזר מחופשה ללא תשלום החל מה-1 ביוני, ו-3,500 שקל עבור כל עובד שהוחזר מה-1 במאי.

עוד נקבע בתוכנית, כי המענק לא יוגבל במספר העובדים וישולם עבור כל עובד ששכרו מעל 3,300 שקל. המענק ישולם בארבע פעימות חודשיות כדי להבטיח שהמעסיקים אינם קולטים את העובד רק כדי לקבל את הכסף .

תזכיר החוק שהופץ להערות הציבור עורר ביקורת חריפה בקרב ארגוני המעסיקים אשר טענו כי הוא יוצר מצב אבסורדי בו עסק, שמחזור עסקיו לא נפגע כלל, ייהנה ממענק מלא בסך 7,500 שקל בגין כל עובד, ואילו לעסק שהיה סגור לחלוטין ללא כל הכנסה במשך 5 חודשים ויפתח באופן מלא רק באוגוסט, יינתן מענק מופחת באופן משמעותי, בסך 3,500 שקל בגין כל עובד - מענק שאינו מעודד ו/או תורם ליישום תכלית החוק.

עוד נטען, כי המתווה יוצר אפליה בין עסקים שהחזירו עובדים לפני ה-1 במאי לאלה שחיכו לפני החזרת העובדים. העצמאים טענו כי משרד האוצר הודיע לציבור המעסיקים כבר באפריל כי יינתנו תמריצים עבור עובדים שיוחזרו לעבודה מהחל"ת, ובכך הטעה את הציבור.

כעת, כאמור, תוקן המועד המזכה במענק, כך שגם מעסיקים שהחזירו עובדים מחל"ת באפריל יהיו זכאים למענק. שר האוצר ישראל כ"ץ מסר, כי ״לאחר שמתווה החוק לעידוד התעסוקה אושר בממשלה ובקריאה ראשונה בכנסת ללא כל שינוי, שקלנו את הנושא ובהתיעצות עם יו״ר ועדת הכספים משה גפני, יו״ר הקואליציה מיקי זוהר ויו״ר סיעת כחול לבן איתן גינסבורג, הוחלט לצרף את אותם מעסיקים למתווה המענקים מאחר שהם פתחו את עסקיהם במועד זה בהתאם להנחיות הממשלה".

יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, כי "מדובר בהחלטה ראויה אשר מתגמלת את העסקים שהיו הראשונים להחזיר את עובדיהם מחל"ת ומחזקת את המתווה שהוצג בהמשך לבקשת נשיאות המגזר העסקי".

ומה עם מעסיקים שכלל לא פיטרו עובדים?

במקביל להרחבת מעגל הזכאים למענק גם למעסיקים שהחזירו עובדים מהחל"ת באפריל, שר הכלכלה עמיר פרץ פועל בימים אלה כדי להרחיב את המענקים גם לעסקים שכלל לא פיטרו את עובדיהם. לדברי השר פרץ, "החלטת ראש הממשלה ושר האוצר היא החלטה נכונה וחשובה ועכשיו נדרש לפצות את המעסיקים ההוגנים שלא פיטרו את עובדיהם בחודש אפריל למרות הירידה בהכנסותיהם, מהלך משלים זה יחזק את האימון בין הממשלה לאזרחים כולם".

בימים האחרונים מתנהל שיח בין שר הכלכלה והתעשייה ושר האוצר על הקצאת 500 מיליון שקלים נוספים לטובת מעסיקים שלא הוציאו עובדים לחל"ת באפריל והמחזור שלהם ירד ב25% ומעלה בעקבות משבר הקורונה. היום יציגו נציגי משרד הכלכלה את עמדת השר לגבי החשיבות והאמון בין המדינה למעסיקים להוסיף את 500 המיליון הנוספים, ולהגיע לפיצוי כולל של מיליארד שקלים.

החובה המוסרית של ממשלת ישראל

רועי כהן, נשיא לה"ב (לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל), הוסיף: "אני שמח שהמאבק שלנו הביא לכך שהצדק ייצא לאור. זה היה כמו אגרוף בבטן לאותם עסקים שנענו לקריאתנו עם סיום חופשת הפסח להחזיר עובדים, ולא היו מקבלים על כך פיצוי. חבל שגרמו להם במשך שבוע ימים להרגיש מרומים על ידי המדינה שלהם. מדובר בדיני נפשות, לא משחקים ומתעתעים בחיים של אנשים. אני מקווה שהיום בדיון בוועדת הכספים נצליח לשנות עוד שורה של עיוותים שזועקים לשמיים, ביניהם מעסיקים קטנים ששמרו על העובדים שלהם, נפגעו במחזור ולא יקבלו פיצוי, לעומת חברות הענק שלא נפגעו במחזור, הוציאו עשרות אלפי עובדים לחל"ת ויקבלו פיצוי. זה הזוי ובלתי נתפס, ואני מאוד מקווה ששר האוצר ישראל כץ, כפי שעשה כעת ובחוכמה, יוביל את השינוי הנדרש גם כלפיי בעלי עסקים אלו. זו החובה המוסרית של ממשלת ישראל".

גם רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי חשבון ברכה על הנכונות העקרונית להכיר בזכאות גם של עסקים שהחזירו עובדים מהחל"ת כבר במהלך אפריל, אך ציינה שאין מקום למענק מופחת בסך 3,500 שקלים, אלא במענק מלא על סך 7,500 שקלים עבור כל עובד.

לדבריה, "עסקים שהחזירו עובדים באפריל התבססו על הבטחה השלטונית של משרד האוצר, אשר הודיע רשמית שמעסיקים אשר הקדימו החזרת עובדים מה-16 לאפריל, לא ייפגעו בקבלת מענקים".

עוד מציינת רו"ח שטרק כי "יש להפחית את רף השכר שנקבע במענק מ- 3,300 שקל ל-2,200 שקל, בשל העובדה שיש עובדים רבים, בעיקר בתחום ההסעדה והתיירות, שמרוויחים סכומים אלה על משרות חלקיות, וחשוב לאפשר לקבל גם עבורם את המענק של ההחזרה מהחל"ת. בנוסף, עדיין לא ניתן מענה לעסקים אשר למרות הקשיים לא הוציאו עובדים לחל"ת. עבורם אין עדיין פתרון, ולשכת רואי חשבון מציעה שחישוב היקף המענק לעסקים אשר נפגעו ב 20% ומעלה בהכנסותיהם, יקבלו פיצוי בסך של 30% מהירידה בהכנסות במשך תקופת המשבר ממרץ ועד סוף יוני".

שטרק מוסיפה, כי מענק החזרת עובדים מחל"ת פוגע בעמותות ובמלכ"רים, מאחר שהוא כולל תנאי לפיו מלכ"רים המקבלים 25% תמיכה מהמדינה לא זכאים למענק. לדבריה, "מדובר בפגיעה משמעותית למגזר המלכ"רים שנפגע קשות מהמשבר, ויש לתקן זאת על ידי הסרת התנאי המגביל".