שר האוצר ישראל כ"ץ במסר לבכירי משרדו: זרזו את ההליך מול אל על וסכמו את ההלוואה מולם

כדי לקבל את הסיוע המיוחל, אל על תהיה חייבת להציג הסכם קיבוצי, שיעבוד מניות, סגירת קווים חדשים ומכירת מטוסים • אמש התכנסו נציגי האוצר ואל על כדי לנסות ולמצוא את המתווה שייתן אור ירוק להלוואה

פגישת בכירי האוצר עם נציגי אל על, אמש / צילום: חו"ל מהודר
פגישת בכירי האוצר עם נציגי אל על, אמש / צילום: חו"ל מהודר

שר האוצר ישראל כ"ץ במסר לאנשי משרדו: סכמו את הפרטים עם אל על בהקדם ואשרו הלוואה. כ"ץ מצטרף להנחיה של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפיה על המדינה לסייע לאל על ולמנוע את קריסתה. כ"ץ ביקש לזרז את התהליך שנמשך מזה חודשים.

אמש (ד'), שעות ספורות אחרי שהסתיימה הרמת הכוסית לפרידה ממנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, התכנסו רוני חזקיהו החשב הכללי באוצר, מנהל רשות המסים ערן יעקב, יו"ר דירקטוריון אל על אלי דפס, מנכ"ל אל על גונן אוסישקין, דגנית פלטי, סמנכ"לית הכספים באל על ואחרים בכדי לנסות ולמצוא את המתווה שייתן אור ירוק להלוואה. הפגישה נמשכה עד השעות הקטנות של הלילה ודיונים בין הצדדים נמשכים גם כעת. האם זו תהיה המשימה האחרונה של באבד שרשמית יסיים את תפקידו ביום א' הקרוב בחצות?

הצדדים דנים מזה חודשים בנוגע לסיוע שאל על מבקשת דרך הלוואה של כ-400 מיליון דולר. המדינה הסכימה לערבות מדינה בשיעור של 82.5% בתמורה לשורה של מהלכי התייעלות שאת חלקם אל על מתקשה ליישם.

המגעים האחרונים בין אל על ובין משרד האוצר הסתיימו בדרישה של האוצר מאל על להעמיק את הקיצוצים שלה ולבצע מהלכים נוספים שאל על הגדירה כבלתי הגיוניים הכוללים הזרמת הון מהבעלים בהיקף של 100 מיליון שקל לצד העמקת ההתייעלות השנתית בעוד 50 מיליון דולר להיקף של כ-350 מיליון דולר בשנה. הקיצוצים הללו צפויים לבוא באמצעות פיטורים של כשליש מעובדי אל על, כ-2,000 עובדים בהם עובדים מסקטורים שונים כולל כ-200 טייסים. קיצוצים נוספים יגיעו דרך מכירת כ-20% ממטוסי החברה (צי המטוסים של אל על מונה כיום 45 מטוסים) וסגירת קווים הפסדיים ודחיית קווים שאל על תכננה לפתוח (דוגמת הקו לטוקיו).

כדי לקבל את הסיוע המיוחל אל על תהיה חייבת להציג הסכם קיבוצי עם עובדיה. מדובר באתגר משמעותי משום שוועד העובדים מצוי במחלוקת עם ההנהלה, מחלוקת שהגיעה לשיאה עם התפרצות אלימה של נציגי הוועד לדיון שנערך בין ההנהלה, ההסתדרות ונציגי הטייסים. נציגות הוועד הושעתה.

בדיונים כעת מנסים הצדדים לגשר על הפערים לאור דרישות האוצר לרבות הדרישה להגיע להסכם על דחיית חוב מול מלווים בחו"ל בהיקף של 150 מיליון דולר בשנה ועל החובה להזרמת הון בעלים בהיקף של 100 מיליון שקל. מעל הפערים הללו מרחפת הנחיית השר החדש שלא למרוח עוד את התהליך ולאפשר את הזרמת הכספים לאל על בהקדם.

אל על נקלעה לקשים בדומה לכל חברות התעופה בעולם. היותה ממונפת בשיעורים גבוהים בעקבות עסקת ההצטיידות במטוסי הדרימליינר מקשה על החברה לראות אופק בלי סיוע מידי ובמצב של אפס הכנסות. אל על אף מחזיקה ביותר ממיליארד שקל כספי צרכנים שטיסותיהם בוטלו, כספים שאל על תהיה חייבת להחזיר לצרכנים ושהיא מתנה את החזרתם בקבלת הסיוע. בשעה שחברות תעופה בהן אייר פראנס ולופטהנזה הבטיחו לעצמן סיוע מהממשלות שלהן, אל על עדיין לא יכולה להציג תמונה דומה. בשונה מממשלת גרמניה שתקבל 20% ממניות לופטהנזה במסגרת תוכנית סיוע בהיקף של 10 מיליארד דולר, המתווה האחרון מול האוצר קובע שמניות החברה ישועבדו כנגד העמדת ההלוואה ולמדינה תינתן מניית פאנטום בתוקף לשנה.