דיווח: אסטרהזנקה יוזמת מהלכי מיזוג מול גיליאד

חברת הפארמה הוותיקה הנסחרת לפי שווי של 140 מיליארד דולר מחזרת אחר גיליאד, ששווייה כ-96 מיליארד דולר, אשר פיתחה את הרמדסיביר לקורונה ומספר תרופות מובילות נוספות למחלות זיהומיות

מטה גיליאד בקליפורניה / צילום: Eric Risberg, Associated Press
מטה גיליאד בקליפורניה / צילום: Eric Risberg, Associated Press

חברת התרופות הבינלאומית אסטרהזנקה פנתה לחברת הביוטק גיליאד, יצרנית תרופת הרמדסיביר לקורונה (Covid-19), בהצעה למיזוג בין החברות, כך לפי דיווח ב"בלומברג". החברות טרם אישרו את הידיעה.

אסטרהזנקה, חברה עם שורשים עמוקים בתעשיות הפארמה והכימיה הבריטית, היא אחת מחברות התרופות המובילות בעולם. גיליאד היא חברת ביוטק שהוקמה רק בסוף המאה ה-20, אך זכתה להצלחות יוצאות דופן בטיפול במחלות זיהומיות, איידס ו-HCV, ובשנים האחרונות רכשה פעילויות מעניינות בתחום הסרטן. זאת, בנוסף להצלחתה האחרונה עם הרמדסיביר, התרופה הראשונה שאושרה, בינתיים באופן מוגבל, לטיפול בקורונה.

המיזוג הזה, אם יתרחש, יכול להפוך את אסטרהזנקה-גיליאד למיזוג פארמה-ביוטק עוצמתי כדוגמת רוש-ג'ננטק וסאנופי-ג'נזיים. אך יש לציין כי גיליאד היא בעלת תרבות ארגונית מובחנת ועצמאית וכסף בקופה, והיא לא בהכרח תיעתר בקלות להצעה כזו.

אסטרהזנקה נסחרת לפי שווי של כ-140 מיליארד דולר וגיליאד נסחרת לפי שווי של 96 מיליארד דולר.

גילאד עברה בשנים האחרונות עליות וירידות. אחרי הצלחה משמעותית בתחום האיידס, שבנתה את החברה, היא הביאה לשוק ב-2013 תרופה יוצאת דופן, שהחליפה טיפול ממושך וקשה ב- HCV בריפוי כמעט מלא של המחלה. אולם, היא קיבלה ביקורת על המחיר שדרשה עבור התרופה ובמהרה קמו לה מתחרות ששחקו את המחיר.

בכל זאת החברה אגרה מזומנים רבים והשוק לחץ עליה לבצע רכישה משמעותית, לצד רכישות קטנות שהמשיכה לעשות, ב-2017 היא רכשה את קייט פארמה, חלוצת טיפולי ה-CAR-T לסרטן, בסכום אגדי של 11.9 מיליארד דולר, כחלק מהתפתחות מתחום המחלות החיסוניות ומחלות הכבד אל תחום הסרטן. הרכישה לא הניבה הכנסות בקצב שהמשקיעים ציפו לראות, והשוק שאל מה הלאה.

גיליאד ענתה בכמה רכישות נוספות בתחום הסרטן, שמעוררות עניין, ואז הגיעה הקורונה וגיליאד עלתה לכותרות עם הרמדסיביר, אשר אמנם מסתמנת כתרופה שאינה משנה את מהלך המחלה כמו התרופה נגד HCV, אך היא הראשונה בשוק שקיבלה אישור. בימים אלה גיליאד מנסה לתמחר את המוצר באופן שלא יצייר אותה כחמדנית ויעורר עליה תגובה שלילית של הציבור, אך כי יאפשר לה להרוויח כפי שמצפים המשקיעים שהעלו את מחיר מנייתה ב-17% מתחילת השנה. במקביל היא ממשיכה בניסויים קליניים שיתמכו בהרחבת האישור של התרופה מעבר לאישור חירום.

פעילותה של אסטרזנקה מבוססת על מגוון רחב יותר של תרופות וקטגוריות. בתחילת העשור היא חוותה 'צוק פטנטים' כאשר הפטנטים על תרופות רבות מכר שלה פגו בהדרגה והיא התקשתה תחילה לפתח או לרכוש מוצרים שיחליפו אותם. היא אף הייתה מועמדת בעצמה לרכישה על ידי ענקית התרופות האמריקאית פייזר.

אולם, רכישה מוצלחת של חברת הסרטן Medimmune וכן פיתוח של מספר מוצרים אטרקטיביים חדשים, ביניהם מוצרים למחלות זיהומיות, וכן חטיבות שהוצאו כספין אוף מחברות אחרות, הובילו להתאוששות מהירה ונסיקה של 130% במחיר מנייתה מתחילת העשור.

גם לאסטרהזנקה פעילות מבטיחה בתחום הקורונה - היא משתפת פעולה עם אוניברסיטת אוקספורד לפיתוח חיסון לקורונה שכבר נמצא בשלב הניסויים הקליניים. מנכ"ל אסטרהזנקה אמר לאחרונה כי "מדובר בהימור, אבל זה שווה את זה". החברה קיבלה מענק של 1 מיליארד דולר מארגון BARDA, הארגון הממשלתי לפיתוח טכנולוגיות להגנה על הציבור בארה"ב.