פורסם להערות הציבור: ניתן יהיה לדון בבקשה לתקנות שבס המורחבות גם אחרי תאריך התפוגה

נוסח התקנות המקורי קבע כי אחרי תאריך התפוגה לא יהיה ניתן לאשר או לדון בתוספת המבוקשת • נוסח התקנות החדש קובע כי ניתן להגיש בקשה עד ה-16 לחודש, אולם הדיון והאישור יוכל להיעשות גם מאוחר יותר • מדובר בתקנות המאפשרות קבלת עד 30% תוספת במספר הדירות בפרויקט בנייה

דירות חדשות/צילום: אייל יצהר
דירות חדשות/צילום: אייל יצהר

מינהל התכנון פרסם להערות הציבור תקנות שיאפשרו דיון ואישור תקנות שבס המוגדלות (עד 30% תוספת במספר יחידות הדיור) גם לאחר מועד פקיעת הוראת השעה. חשוב להגיד - אין הכוונה להארכת הוראת השעה עצמה, נושא בו עתיד לדון השר בהמשך ככל הנראה.

תקנות שבס המורחבות, המאפשרות הגדלת מספר יחידות דיור בפרויקט מגורים עד היקף של 30% מהקיים, עתידות לפוג ב-16 ליוני הקרוב. מדובר בתקנות שאושרו כהוראות שעה ב-2013 לחמש שנים, הוארכו פעם אחת בשנת 2018 והיו אמורות לפוג בינואר 2020. בגלל הבחירות הוארכה הוראת השעה בתחילת השנה והיא עתידה לפוג כעת כאשר על פי נוסח התקנות, החל מאותו התאריך לא ניתן יהיה לאשר עוד 30% תוספת אלא רק את ההיקף המקורי של הקלת שבס - עד 20% ממספר יחידות הדיור.

כדי לאפשר את המשך הדיון בבקשות להקלה, כלומר שגם בקשות שהוגשו עד תאריך התפוגה, יוכלו לקבל את התוספת, פרסם היום (א') משרד הפנים טיוטת תקנות להערות הציבור. "טיוטת התקנות מציעה להוסיף הוראת תחולה שתאפשר מתן הקלה כאמור בהוראת השעה גם לאחר יום הפקיעה, לגבי בקשות להקלה שהוגשו לפני יום הפקיעה", כך נמסר ממינהל התכנון.

על פניו מדובר במהלך טכני בלבד, והליך ההערות ואישורן עשוי אף להיות ארוך מהתקופה שנותרה עד שהתקנות יפוגו. אבל צריך לקחת בחשבון כי לא מעט פרויקטים התבססו לא פעם על התוספת האמורה וכעת עשוי להיווצר מצב שהם תלויים בה במימוש הפרויקט. שינוי הנוסח של התקנות מאפשר למעשה לעוד בקשות "להיכנס לצנרת" ולהמשיך ולקבל את תוספת יחידות הדיור גם אחרי שהתקנות כבר לא יהיו בתוקף, בתנאי שהבקשה הוגשה עד תאריך התפוגה.

עוד חשוב להזכיר כי לא מדובר בתקנות שבס-כחלון, אלא בתקנות שבס המוגדלות אותן אישר בזמנו שר הפנים גדעון סער. תקנות שבס מאפשרות תוספת במספר הדירות ללא תוספת במ"ר הבנוי וזאת לעומת שבס-כחלון המאפשר גם תוספת במ"ר הבנוי של פרויקט הבנייה.