עורך הדעות של "הניו יורק טיימס" התפטר על רקע המחאה בארה"ב

בעוד ארה"ב שרויה במהומות בעקבות הריגתו של ג'ורג' פלויד בידי שוטר, התפתחה מהומה פנימית בתוך העיתון בעקבות מאמר דעה של סנטור רפובליקני שתמך בהפעלת כוח מסיבי נגד המפגינים

בניין ”ניו יורק טיימס” במנהטן / צילום: רויטרס, Shannon Stapleton
בניין ”ניו יורק טיימס” במנהטן / צילום: רויטרס, Shannon Stapleton

עורך עמוד הדעות של הניו יורק טיימס התפטר, והפך בכך לעורך השני בעיתון אמריקאי חשוב שמאבד את תפקידו בגלל החלטות שקשורות לסיקור המהומות בארה"ב בעקבות הריגתו של ג'ורג' פלויד.

ג'יימס בנט יוחלף על ידי סגניתו קתלין קינגסברי, שתכהן כעורכת ביניים של עמודי הדעות עד סוף 2020, כולל הבחירות לנשיאות ולקונגרס בנובמבר, מסרה חברת ניו יורק טיימס אתמול. ג'יימס דאו, סגן עורך עמוד הדעות, יוסר מטבלת העורכים הבכירים ויועבר לחדר החדשות.

המו"ל של העיתון, ארתור סולצברגר, מסר שעמוד הדעות היה זקוק ל"שינוי משמעותי", וכי לבנט ולדאו "היה קשה להוביל את המאמץ הזה". לפי החברה, שניהם לא זמינים לקבלת תגובה.

התפטרות בנט מגיעה פחות משבוע אחרי שעמוד הדעות פרסם מאמר דעה של הסנטור הרפובליקני טום קוטון מארקנסו, שקרא לממשל האמריקאי לפרוס חיילים במסגרת "הפגנת כוח מאסיבית" כדי להרתיע בוזזים במחאות שפרצו בעקבות הריגת פלויד, גבר שחור שנעצר על ידי משטרת מינאפוליס ב-26 במאי.

מאמר הדעה, שפורסם במקור תחת הכותרת "שילחו את החיילים", עורר ביקורת של כתבים ועורכים רבים בעיתון במדיה החברתית. הם טענו שהוא סיכן את עמיתיהם השחורים שמסקרים את המחאות שמתמשכות ברחבי ארה"ב, והכיל טעויות עובדתיות. העיתון פרסם מאוחר יותר בשבוע שעבר הערה לטור שבה נאמר שהוא מכיל הגזמות, טענות לא מוכחות על פעילים שמאלנים וציטוט לא נכון.

השפלה לניו יורק טיימס

"הערת העורכים היא עוד השפלה לניו יורק טיימס", צייץ קוטון בטוויטר ביום שישי, והוסיף שהוא עומד מאחורי "כל מילה שכתבתי".

בשבת התפטר סטן וושנובסקי מתפקיד עורך החדשות הראשי של פילדלפיה אנקוויירר, בעקבות פרסום כותרת שגררה גינויים של קוראים ועובדים בעיתון. הכותרת, "גם בניינים נחשבים", הופיעה מעל טור של מבקר האדריכלות של העיתון במהדורת יום שלישי. עורכי העיתון התנצלו עליה מאוחר יותר.

בנט אמר במפגש עם עובדי חדר החדשות של הניו יורק טיימס ביום שישי שהוא לא קרא את הטור של הסנטור קוטון לפני פרסומו, ועורר בכך תרעומת של עובדים שראו במאמר הדעה תוכן מזיק, לפי מקורות שנכחו במפגש. סלצברגר אמר ש"היה קלקול אמיתי בתהליך שהניב עבודה שנפלה בהרבה מהסטנדרטים שלנו". הוא הוסיף שעידן הדיגיטל, המובייל והמדיה החברתית שינו מיסודה את התפיסה של עמודי דעה. בעידן הדפוס בלבד, הוא אמר, הקוראים יכלו להבחין מיד שיש "קול מערכתי ממוסד" בעמוד אחד, וכמה מאמרי דעה מגוונים בעמוד השני - הבחנה שלא קיימת במהדורה המקוונת.

מגוון דעות בניו יורק טיימס

סלצברגר אמר שהטיימס נשאר "מחויב עמוקות" לפרסום של מגוון דעות בעמודיו. בימים האחרונים, כאשר המחאות על הברוטליות של המשטרה הקיפו את כל ארה"ב, עיתונאים מותחים ביקורת במדיה החברתית על מעסיקיהם, בטענה שהם מזניחים נושאים של צדק חברתי, גם בשיקולים המערכתיים וגם בשכירה של עובדים.

אשלי אדוארדס, עורכת לשעבר באתר החדשות הדיגיטליות לנשים ריפיינרי 29, כתבה בטוויטר שעובדים שחורים באתר הזה שבבעלות וייס מדיה לא קיבלו שכר הוגן ולא קודמו למשרות בכירות. בהודעה בטוויטר ביום חמישי, ריפיינרי 29 הכירה בביקורת ומסרה שהיא מבצעת "הערכה מקיפה" של מדיניותה.