ברזיל משנה את אופן חישוב מקרי הקורונה - חשש שהנשיא מסתיר את היקף המגפה

לטענת הממשלה, המספרים שפורסמו עד כה נופחו • המדינה נמצאת במקום השני בעולם במספר הנשאים עם 700 אלף הידבקויות ושלישית במניין המתים - 37 אלף

שדה של קברים פתוחים בסאו פאולו, ברזיל / צילום: Andre Penner, Associated Press
שדה של קברים פתוחים בסאו פאולו, ברזיל / צילום: Andre Penner, Associated Press

ממשלת ברזיל משנה את החישובים והדיווחים של מקרי הקורונה והמוות, ומעוררת בכך חששות שהנשיא ז'איר בולסונרו מנסה להסתיר את ההיקף האמיתי של המגפה, שהרגה למעלה מ־37 אלף איש במדינה. בולסונרו צייץ בטוויטר בשבת שנתוני המחלה בברזיל "אינם מייצגים" את המצב במדינה.

בימים האחרונים, הממשל של בולסונרו, שממעיט לעיתים תכופות בחומרת המגפה שגרם הנגיף החדש, הפסיק לפרסם את מניין הנדבקים והמתים הכולל מאז פרוץ המגפה. במקום זאת, והוא מדווח רק על המקרים ומקרי המוות היומיים. כמו כן, הממשל דחה גם את פרסום הנתונים היומיים עד אחרי מהדורות חדשות הלילה בטלוויזיה, שנפתחות בדרך כל עם חדשות הקורונה האחרונות.

הממשלה מסרה שהיא מתכננת לשנות את ספירת מקרי המוות מהמחלה, בטענה שייתכן שהנתונים נופחו. ההצהרה העלתה חששות בקרב מומחי בריאות, שהמדינה מנסה לטייח את היקף המגפה ברגע קריטי. ברזיל עלתה למקום השני בעולם במקרי הידבקויות עם למעלה מ-710 אלף איש, אחרי ארה"ב לבדה, והיא שלישית במניין המתים, אחרי ארה"ב ובריטניה.

"מספרים דמיוניים"

בעל ברית שלו, שקיבל הצעה לכהונה בכירה במשרד הבריאות, ביטל את מועמדותו ביום ראשון בעקבות ביקורת על דברים שאמר, לפיהם רשויות כמה מדינות מחוז הגזימו בדיווחים שלהן על מקרי המוות מקוביד־19. הרשויות הגיבו בהכחשות תקיפות. "המספרים שיש לנו היום הם דמיוניים או מניפולטיביים", אמר האיש, קרלוס וויזרד.

בראשון בלילה פרסמה הממשלה שני נתונים שונים על מניין מקרי המוות ביממה הקודמת. לעיתונאים נשלחו הודעות טקסט לפיהן היו 1,382 מקרי מוות, ואילו באתר הממשלתי נאמר שהיו רק 525 מקרי מוות. מאוחר יותר מסר משרד הבריאות שהנתון הנמוך שפורסם באתר שלו הוא הנתון הנכון.

במדינת המחוז הצפונית רוראימה, משרד הבריאות תיקן כלפי מטה את נתון התמותה מ־762 ל־142. ולדירן אוליביירה, בכירה במחלקת הבריאות של המחוז, מסרה שהמחוז מעולם לא דיווח למשרד הבריאות הפדרלי ש־762 אנשים מתו מקורונה. היא מסרה שנכון ליום ראשון, 145 בני אדם מתו מהמחלה ברוראימה. "אנחנו ממתינים להבהרות", היא מסרה בראיון טלפוני.

במבט ארצי, הנתון ליום ראשון היה כמחצית מהנתונים היומיים בשבועיים הקודמים. בברזיל נרשמו מעט פחות מ־1,000 מקרי מוות ביום - נתון דומה למקרי המוות בארה"ב.
מערכת הדיווחים החדשה, כשתיושם במלואה, תכלול ניתוח של מקרים ומקרי מוות, כולל התאריך והמקום, מסר משרד הבריאות. השינויים יספקו "פנורמה מציאותית יותר של מה שקורה ברמה הלאומית", לפי הודעת המשרד.

המומחים הגיבו בחרדה

מומחי בריאות הגיבו, לעומת זאת, בחרדה. להערכת קרלוס פורטלזה, אפידמיולוג באוניברסיטת המדינה בסאו פאולו, המערכת החדשה תייצר ספירת חסר של הידבקויות ומקרי מוות, שתקשה על רשויות הבריאות והציבור בכלל להבין את היקף המשבר. "מדינה שמסתירה מידע על מקרים יורה לעצמה ברגל", הוא אמר. "בלי מידע מדויק, אתה פועל בחושך".

במשך שבועות לוחץ בולסונרו על רשויות מחוזיות ומקומיות להתיר פתיחת עסקים, גם כשהרשויות לא יכלו להשתלט על התפרצות המחלה. בכך הוא התנגש עם מושלי המחוזות שרוצים לשמור על עסקים סגורים ולציית להנחיות להישאר בבית.

העיתונות בברזיל הגיבה בדרך משלה למדיניות פרסום הנתונים על המגפה. קבוצה של ארגוני החדשות הגדולים במדינה - שכוללת שלושה עיתונים, פוליה דה סאו פאולו, אסטדאו ואו גלובו, עובדת יחד לאסוף מידע על הקורונה מ-26 המחוזות במדינה ומהבירה ברזיליה, ולפרסם אותו.

"הממשלה הפדרלית, באמצעות משרד הבריאות, צריכים להיות המקור הטבעי של הנתונים הללו, אבל הגישה של הרשויות והנשיא מעמיד בספק את הזמינות והדיוק של המידע הזה", נאמר בהודעה משותפת של העיתונים.