המחיר הופחת ב-5% וביג השלימה את רכישת מרכז הקניות בסרביה מידי אביב ארלון

לדברי אביב ארלון, שבשליטת דורון אביב ודפנה הרלב, התזרים נטו מהעסקה לאחר החזר ההלוואה הבנקאית מסתכם בכ-11.9 מיליון אירו

חברת הנדל"ן המניב ביג  מרכזי קניות השלימה בשבוע שעבר את רכישתו של מרכז קניות בעיר זרניאנין (Zrenjanin) שבסרביה, מידיה של חברת אביב ארלון שהקימה והפעילה אותו עד כה. העסקה נחתמה כבר לפני כארבעה חודשים, אולם השלמתה התעכבה בעקבות התפרצות מגיפת הקורונה והתאפשרה לבסוף לאחר שהרוכשת זכתה להנחה של 5% ממחיר העסקה המקורי.

ביג, שבשליטת האחים יהודה ורוני נפתלי, חתמה בפברואר על הסכם לרכישת מרכז הקניות הפתוח והקרקע הצמודה לו תמורת סכום כולל של כ-25 מיליון אירו. עם זאת, בעקבות השלכות מגיפת הקורונה על שווי הנכסים המסחריים בעולם, שילמה לבסוף ביג סכום נמוך יותר של 23.7 מיליון אירו.

במועד השלמת העסקה שילמה ביג לאביב ארלון סכום של 22.7 מיליון אירו עבור מרכז הקניות, כאשר היתרה בסך של 1 מיליון אירו המשויכת לקרקע הצמודה לו, תשולם עד מארס 2021. לדברי אביב ארלון, התזרים נטו מהעסקה לאחר החזר ההלוואה הבנקאית על הנכס (ולפני תשלום הוצאות עסקה ומיסים ככל שיהיו) מסתכם בכ-11.9 מיליון אירו, מתוכו סך של כ-10.9 מיליון אירו כבר שולם והיתרה תשולם כאמור עד תחילת מארס.

את רכישת מרכז הקניות בעיר זרניאנין ביצעה ביג באמצעות החברה הבת CEE BIG, שביג מחזיקה ב-79% ממניותיה. מרכז הקניות כולל שטח מסחרי להשכרה (GLA) של 23.4 אלף מ"ר עם שיעור תפוסה של כ-100% וצפוי להניב NOI (הכנסה תפעולית נטו) של כ-2.1 מיליון אירו בשנה. הקרקע הצמודה שנרכשה גם היא, כוללת זכויות בנייה נוספות בהיקף של עד 24 אלף מ"ר.

ביג היא ענקית נדל"ן מניב, העוסקת בעיקר בייזום, תפעול והשכרה של מרכזי קניות פתוחים, ונסחרת בשווי של 4.1 מיליארד שקל לאחר שמניית החברה צנחה 20%  מתחילת השנה.

פעילות נרחבת בסרביה

ביג פועלת כאמור בסרביה באמצעות החברה הבת ביג CEE. מרכז הקניות שנרכש מאביב ארלון, מצטרף למרכזי קניות נוספים שמחזיקה החברה הבת בערים נובי-סאד, בלגרד, פאנצ'בו (שנרכש גם הוא מאביב ארלון, ב-2018) ואינדיג'ה. כמו-כן, מחזיקה ביד CCE בקרקעות ובפרויקטים של משרדים, מגורים ולוגיסטיקה קלה.

אביב ארלון, שנסחרת בבורסה לפי שווי צנוע של 88 מיליון שקל (ירידה של 11% מתחילת השנה), נמצאת בשליטתם של האחים דורון אביב ודפנה הרלב, וכן צמד מנהליה איל לב ארי ויפתח אלוני. לאחר המכירה נותרה אביב ארלון עם בעלות על מרכז מסחרי בעיר בלגרד שבסרביה, ועם פרויקט מגורים להקמת 76 יחידות דיור בסמוך למרכז המסחרי.

לדברי אביב ארלון, מושלמות בימים אלו עבודות ההקמה בפרויקט והחברה נערכת למסירת הדירות לרוכשים, כאשר נכון לסוף מארס נמכרו 65 דירות בפרויקט. בנוסף, כוללת פעילותה של אביב ארלון החזקה ב-50% ממניותיהם של שמונה מרכזים מסחריים בארה"ב, כשביתרת המניות מחזיקה חברת בון אינווסטמנט של עמי לוסטיג ורועי בן עמי.

את אביב ארלון ייצג בעסקה עו"ד רוני בר ניר ממשרד מ.פירון ושות'.

בדוחות לסיכום 2019 מציינת אביב ארלון היעדים והאסטרטגיה העסקית שלה כוללים השבחה ומימוש של המרכזים המסחריים בסרביה ובארה"ב, וכי היא אינה מתכוונת לרכוש ולפתח פרויקטים נוספים. החברה הציגה בשנים 2017-2019 הפסד מצטבר של 17.8 מיליון שקל, ששחק את ההון העצמי שלה ל-117.5 מיליון שקל בסוף 2019.

את דוחות הרבעון הראשון של 2020 אביב ארלון טרם פרסמה, אולם על פי הערכה מוקדמת מהחודש שעבר, יסתיים הרבעון הראשון בהפסד עם שחיקה נוספת של 18-24 בהון העצמי, אשר רובה ישויך להפחתות בשווי נכסי החברה.