נשיא בית המשפט המחוזי בת"א איתן אורנשטיין פורש

אורנשטיין ביקש להקדים את פרישתו בשש שנים, ונשיאת העליון אסתר חיות נעתרה לבקשתו • ממידע שהגיע לידי "גלובס", אחת הסיבות לפרישה היא שחיקה בעבודה • שמו של אורנשטיין עלה לאחרונה לכותרות לאחר שנחשפה התכתבות בינו לבין עו"ד אפי נוה

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט
השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

גיל הפרישה של שופטים הוא 70, ומדובר באירוע נדיר כששופט מחליט לפרוש בגיל צעיר יותר. זה עוד יותר נדיר כששופט מוערך, שמנהל את בית המשפט הגדול בארץ, פורש טרם הזמן. אבל זה מה שקרה היום (ד'), כשנשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, "שופט הפירוקים" איתן אורנשטיין בן ה-64, הודיע במפתיע על החלטתו לפרוש משיפוט שש שנים לפני המועד הרגיל. הפרישה תיכנס לתוקף בנובמבר הקרוב.

בהודעה הרשמית שהוציאה הנהלת בתי המשפט נכתב כי "הנשיא אורנשטיין החליט להקדים את מועד פרישתו, זאת לאחר תקופת כהונה מאומצת הכוללת ניהול של בית המשפט המחוזי בתל-אביב וניהול תיקי מגה בתחום הכלכלי. נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, נעתרה לבקשה".

ממידע שהגיע לידי "גלובס" עולה כי אחת הסיבות לפרישתו של אורנשטיין היא שחיקה בעבודה. לפי ההערכה, אורנשטיין גם הבין שסיכוייו להגיע לבית המשפט העליון פחתו בשל פרשיית ההתכתבות עם עו"ד אפי נוה, יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר, וייתכן כי גם הבנה זו זירזה את החלטתו לפרוש. 

לפי מידע שהגיע לידי "גלובס", שני המועמדים המובילים להחליף את אורנשטיין בתפקיד נשיא המחוזי הם השופטים שאול שוחט וגלעד נויטל מבית המשפט המחוזי בעיר. הבחירה תיעשה באמצעות ועדת איתור.

דן בתיקים משמעותיים 

אורנשטיין הוא, כאמור, שופט מאוד מוערך שניהל את בית המשפט המחוזי ביד רמה והביא אותו להישגים, אבל לאחרונה שמו עלה לכותרות בהקשר פחות מחמיא. בינואר השנה נחשפה התכתבות בינו לבין יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר, אפי נוה. בהתכתבות שנערכה ערב מינויו של אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל-אביב ב-8 באפריל 2006, הבטיח נוה לתמוך במינויו, בתמורה לכך שאורנשטיין יקדם נושאים שדובר בין השניים (ראו בהמשך).

אורנשטיין החל את הקריירה המשפטית כעורך דין במשרדו של עו"ד יוסי שגב. בהמשך הוא אף הפך לשותף במשרד. לאחר מינויו לשותף, הוא שימש גם כמנהל המשרד.

בשנת 2001 מונה אורנשטיין לראשונה כשופט, בבית משפט השלום בראשו-לציון. ב-2007 הוא קודם לתפקיד רשם בבית המשפט המחוזי בתל-אביב ושימש כשופט בפועל. שנתיים לאחר מכן מונה לשופט קבוע במחוזי תל-אביב.

ב-2014 מונה אורנשטיין לסגן נשיא המחוזי, וכעבור שנתיים מונה לנשיא, בהתמודדות בה גבר על השופטים ישעיהו שנלר, שלא רק שנחשב לשופט טוב וותיק, אלא הוא נמנה גם עם הציונות הדתית - המילייה שהיה קרוב לשרת המשפטים באותה עת, איילת שקד, מה שעל פניו היקנה לו נקודות זכות. שני שופטים נוספים שהפסידו לאורנשטיין בהתמודדות על נשיאות המחוזי היו דוד רוזן, כיום נציב הביקורת על הפרקליטות; ודליה גנות. זו האחרונה החליטה לפרוש מעבודתה לאחר שלא נבחרה לנשיאה.

אורנשטיין נחשב לשופט האהוד על עורכי הדין המופיעים בפניו, בעל מזג שיפוטי, ובצד זה - מקצועי ומוערך. עם מינויו לנשיא, התברר כי גם כישוריו כמנהל בולטים. עו"ד אפי פרי, חברו של אורנשטיין ושותף לשעבר במשרד יוסי שגב, אומר כי "איתן עושה עבודה נפלאה בבית המשפט המחוזי, גם מבחינה שיפוטית וגם מבחינה ניהולית. הוא חרוץ בצורה בלתי רגילה, עובד מאוד קשה, בא מוכן לדיונים, מכיר את התיקים על בוריים, לא מעכב החלטות ומציע פתרונות פרקטיים".

עורכי דין נוספים עמם שוחחנו אמרו כי אורנשטיין עשה מהפכה של ממש בבית המשפט. "הוא עשה רפורמה שלמה בתיקי פשיטות רגל", אומר עורך דין בתחום. "אנשים היו תקועים שנים בבתי משפט, וזה עשה נזק ענק. הוא ניקה את כל העסק הזה, עשה שינוי ענק: הקטין את כל העומסים והחזיר אנשים (שהיו פושטי רגל) למערכת הכלכלית".

"מאז ימי השופט וינוגרד ז"ל כנשיא בית המשפט", אומר גורם אחר, "לא היה נשיא כמוהו, והכול לא ברודנות, אלא ברוח טובה ובשיתוף-פעולה. בכלל, הוא לקח את הנשיאות מאוד ברצינות. לפני שנכנס לתפקיד, הוא הכין תוכניות עבודה מפורטות".

אורנשטיין נחשב לשופט דומיננטי מאוד, אם כי אנושי. כך למשל, באחד הדיונים, שבהם נחקר לווה שהיה על סף פשיטת רגל וחולה במחלה אנושה, רגע לפני שהחלה החקירה, קרא אורנשטיין לעורך הדין החוקר ולחש על אוזנו: "תהיה עדין איתו".

"הוא יודע להטיל את כובד משקלו ולמצוא פתרונות במקרים מסובכים ולשכנע את כולם להסכים", מספר עורך דין אחר. "באחד התיקים הוא הביא את כל המערכת הבנקאית אליו לאולם כדי לנסות למצוא פתרון. לא כל שופט היה מעז לעשות דבר כזה, והכול כדי להציל את החברה. הוא 'ראש גדול'". 

כנשיא בית המשפט ומי שאחראי על פירוקים ופשיטות רגל, דן אורנשטיין בתיקים הכי "סקסיים" בבית המשפט: תיק חדלות הפירעון של קבוצת אי.די.בי, של אפריקה ישראל, אור סיטי של ענבל אור, מוטי זיסר ז"ל ותיק פשיטת הרגל של אליעזר פישמן. הדיונים אצלו ענייניים אך לא "יבשים", אלא מתובלים בהומור.

בצד כל המחמאות, יש מי שסוברים כי אורנשטיין הוא שופט מעט יהיר: "יש לו חיסרון אחד אדיר", אומר עורך דין בתחום. "אצלו במידה מסוימת אתה לא מגיע לדיון, אלא לשימוע. באופן כללי, כשאתה מגיע לדיון, אתה מקווה שתהיה לך אוזן קשבת אצל השופט, שהוא יהיה פתוח לשכנוע. אצלו - אתה מרגיש שאתה בא לשימוע, ושהוא כבר החליט לפני זה. מבחינתו, זו דעתו, וכולם באים למעשה לשמוע אותה. לפעמים התחושה היא שההחלטה כבר התקבלה, ואין לך יכולת להשפיע".

הדעות לגבי אורנשטיין אולי חלוקות, אבל דבר אחד הוא בטוח - החלטה של נשיא בית משפט ושופט בכיר לפרוש מתפקידו שש או שבע שנים לפני המועד, צריכה להדאיג את מערכת המשפט ואת הציבור.

פרשיית ההתכתבות בין אורנשטיין לאפי נוה

ההתכתבות הבעייתית בין הנשיא אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה, שנחשפה בינואר האחרון, נערכה ב-8 באפריל 2016 ערב כינוס ועדת האיתור לבחירת נשיא לבית המשפט בתל-אביב. נוה הגיע לוועדה כממליץ על אורנשטיין, אך לא היה לו מעמד מעבר לכך.

ההתכתבות החלה בשעה 14:04, אז כתב נוה לאורנשטיין כי "השבוע אני אצל ועדת האיתור" (לבחירת נשיא המחוזי. ח'מ'). 

אורנשטיין השיב: "תשמור עליי".

נוה: "ברור. אם לא אתה, לא הייתי בא לשם בכלל".

אורנשטיין: "סומך עליך. תעדכן. שבת שלום ותודה רבה".

נוה: "אתה הכי מתאים וראוי. לכן נילחם בשבילך".

אורנשטיין: 📺

כאן הגיע החלק הבעייתי יותר בהתכתבות, כשנוה לכאורה מתנה את התמיכה בבחירת אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל-אביב, בכך שאורנשטיין יקיים התחייבות שנתן לו קודם לכן.

נוה כתב: "אתה תצטרך רק לקיים את ההתחייבות היחידה שסיכמנו..."; ואז נוה שלח הודעה נוספת: "לטובת ציבור הנזיקיסטים"; ועוד אחת: "ששאר הענפים ישתתפו בנטל".

אורנשטיין הגיב לפרשייה, באמצעות דוברת בתי המשפט, כי "מדובר בהתכתבות עניינית הנוגעת לנושאים מערכתיים-ניהוליים", וכי "הניסיון לייחס לה ממד של התחייבות על בסיס אישי כלשהו - אין לו שחר"; ואולם אין ספק כי שמו, שהיה עד כה ללא רבב, הוכתם.

פרשיית ההתכתבות עם נוה לאורנשטיין הסתיימה בלא כלום, אבל ייתכן כי לאופן שבו היא התקבלה בציבור היה משקל בהחלטת אורנשטיין להקדים את פרישתו משיפוט. אחד מעורכי הדין עמם שוחחנו אומר כי "אין ספק שאיתן הפעיל לובי כדי להיבחר לנשיא, ואין ספק שמי שניהל את התזמורת זה אפי, ובלעדיו איתן לא היה מתמנה לנשיא".

"אני יכול להבין למה אנשים הזדעזעו", אומר ידיד של אורנשטיין. "האירוע הזה התחבר לאירועים קודמים במערכת המשפט, כמו הסיפור עם פוזננסקי-כץ (השופטת רונית פוזננסקי-כץ, שהושעתה לשנה לאחר שנחשפה התכתבות וואטסאפ שלה כשופטת עם נציג הפרקליטות, עו"ד ערן שחם-שביט) והסיפור של אפי נוה והדס כרייף (כתב האישום בכפוף לשימוע נגד נוה והשופטת כרייף, בדבר שוחד מיני, גובש גם הוא בעקבות חשיפת התכתבות וואטסאפ של נוה עם כרייף), אבל אני לא רואה באירוע הזה בעיה מיוחדת".

איתן אורנשטיין 

גיל: 64
תפקיד: שופט ונשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב
מצב משפחתי: נשוי ואב לארבעה
מגורים: רמת גן
השכלה: סיים תואר ראשון במשפטים באוניברסיטת תל-אביב ותואר שני במשפטים באוניברסיטת חיפה.
מקצועי: בשנת 2001 מונה לשופט בית משפט השלום. ב-2007 קודם לרשם בית המשפט המחוזי בתל-אביב. בשנת 2009 מונה לשופט קבוע במחוזי. בשנת 2014 מונה לסגן נשיאת המחוזי בתל-אביב. ב-2016 מונה לנשיא בית המשפט המחוזי תל-אביב.