התיקים שאורנשטיין עדיין מנהל: אליעזר פישמן, ענבל אור ותאטרון "הבימה"

אורנשטיין טיפל בכל הליכי הסדרי החוב הגדולים של העשור האחרון ונחשב, עוד מימי כהונתו כסגן נשיא, לשופט הפירוקים הבכיר בביהמ"ש המחוזי בת"א • גם בתקופה זו ישנם "מגה-תיקים" המתנהלים בפניו, וזה מה שהפך את פרישתו לכה מפתיעה

השופט איתן אורנשטיין / צילום: איל יצהר
השופט איתן אורנשטיין / צילום: איל יצהר

הודעתו המפתיעה על פרישתו של נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב איתן אורנשטיין התקבלה בעיצומם של מספר "מגה-תיקים" המתנהלים בפניו בימים אלה, בעיקר בתחום הפירוקים וחדלות הפירעון.

כך מנהל אורנשטיין את תיק הפירוק של איש העסקים אליעזר פישמן, שחובותיו הנטענים הגיעו עד לכ-3 מיליארד שקל. בעוד שבוע בדיוק אמור להיערך באולמו של אורנשטיין דיון בהסדר הנושים המשופר אליו הגיעו הבנקים שהם נושיו העיקריים וטובה פישמן, רעייתו של אליעזר, בתו ענת מניפז, בנו איל פישמן, רונית פישמן-אופיר ורונית אבן. לאור הכוונה לערוך את הדיון בהסדר הנושים המוצע אליו מתנגד הנאמן על נכסיו של אליעזר פישמן, עו"ד יוסף בנקל, בדלתיים סגורות, בשבוע שעבר הגיש "גלובס" בקשה להסיר את החיסיון על הדיון ולחשוף את פרטי ההסדר שהושג לאחר הליך גישור ממושך לציבור.

גם הליכי הפירוק לחברות שבעבר היו בשליטתה של היזמת ענבל אור מתנהלים בפני השופט אורנשטיין, כמו גם מרבית ההליכים אד-הוק שנפתחו בעניינים של הפרויקטים השונים שיזמה אור ולא יצאו לפועל. נגד החברות שבהן שלטה אור הוגשו תביעות חוב על סך כולל של 568 מיליון שקל, כשלא אחת הדגיש אורנשטיין גם את אי-הסדרים לכאורה שנלוו להתנהלותה של אור בקשר לכספי הרוכשים ואת החשש המבוסס כי הדוחות הכספיים של החברות שכללו נתונים מטעים.

עם חשיפת התכתובות בין אורנשטיין ליו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה, התגלה כי באוגוסט 2016 - עת מינה אורנשטיין את עו"ד איתן ארז למפרק החברות של האור - ניסה נוה לברר עם אורנשטיין כיצד בכוונתו לפעול בקשר לבקשת הפירוק שהוגשה בעניינה.

הליך נוסף המתנהל בימים אלה בפני אורנשטיין הוא זה של תאטרון "הבימה", שחובותיו לפי החשבת שמינה משרד האוצר כדי לבדוק את התנהלותו במהלך שנים מגיעים לסכום של 75 מיליון שקל. במסגרת הליך זה מתח אורנשטיין ביקורת קשה על הנהלת התאטרון, ש"לא השכילה להציג בפני המדינה את מלוא התמונה אודות מצבה, מסרה נתונים חלקיים והערימה קשיים שלא לצורך".

אורנשטיין הוא גם השופט שאישר את מתווה עסקת "ידיעות אחרונות" שנפלה, שגילם שווי של 650 מיליון שקל ל"ידיעות אחרונות", ושבמסגרתו היה אמור בנק הפועלים, המחזיק העיקרי ב"ידיעות", למכור את החזקותיו לארנון (נוני) מוזס ובכך להפוך לבעל השליטה במניות העיתון. עוד במסגרת הליך זה, אורנשטיין סירב לבקשתה של ג'ודי ניר-מוזס-שלום המחזיקה בכ-12% ממניות ידיעות לעיין במסמכי העסקה שנפלה, ואלה נותרו עד היום חסויים.

אורנשטיין נחשב עוד מימי כהונתו כסגן נשיא בית המשפט לשופט הפירוקים הבכיר בבית המשפט המחוזי בתל-אביב. כך, אורנשטיין טיפל בכל הליכי הסדרי החוב הגדולים של העשור האחרון, כמו למשל בענייניהם של איש העסקים מוטי זיסר ז"ל, אי.די.בי שהייתה בשליטת איש העסקים נוחי דנקנר, אפריקה פיתוח שנמכרה ללב לבייב, אפריקה נכסים, קבוצות אורתם סהר, אלביט הדמיה, אלי רייפמן, אמיר ברמלי, קבוצת הכדורגל הפועל תל-אביב ועוד.

*** גילוי מלא: איש העסקים אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם בחברת מוניטין, המחזיקה (100%) בעיתון "גלובס". פישמן ואלונה בר און, מבעלות השליטה הנוכחיות בחברה, מצויים בסכסוך משפטי עסקי ואישי מתמשך.