הסוף למריבות: קבוצת הרכישה של חג'ג' בסומייל הופכת לפרויקט יזמי

קבוצת חג'ג' הגיעה למזכר הבנות עם חברי נציגות קבוצת הרכישה, לפיו הקבוצה תהפוך בפועל ליזם של הפרויקט • החברה תשלים את הפרויקט ללא כל מעורבות או התערבות מצד חברי הקבוצה; חברי הקבוצה ישלמו את מחירי הדירות עפ"י ההסכמים עליהם חתמו מלכתחילה עם חג'ג'

האם הסכסוך הגדול בקבוצת הרכישה "אינפיניטי" של קבוצת חג'ג' בסומייל עומד להיפתר? הקבוצה הודיעה היום (א') לשוק ההון, שהגיעה למזכר הבנות עם חברי נציגות קבוצת הרכישה, שיובא בקרוב בפני כלל חברי הקבוצה, לפיו הקבוצה תהפוך בפועל ליזם של הפרויקט. מדובר במקרה ראשון שיזם קבוצות רכישה בפרויקט כה מרכזי מחליט להפוך את הסטטוס שלו ליזם.

על פי המתווה שפורסם היום בהודעת קבוצת חג'ג' לבורסה, החברה תשלים את הפרויקט ללא כל מעורבות או התערבות מצד חברי הקבוצה; היתר הבנייה ייעשה על פי הבקשה שהגישה החברה לעירייה; חברי הקבוצה ישלמו את מחירי הדירות על פי ההסכמים עליהם חתמו מלכתחילה עם חג'ג'. התשלומים ייעשו בשני תשלומים ובתמורה יקבלו החברים ערבויות לפי חוק המכר; עוד התחייבה קבוצת חג'ג כי מסירת הדירות תארך לא יאוחר מ-52 חודשים ממועד קבלת היתר הבנייה. איחור הקבלן של עד חצי שנה לא יחייב את החברה בתשלום פיצויים, ואולם לאחר מכן חברי הקבוצה יהיו זכאים לפיצוי כספי בהתאם לחוק המכר.

מתחם סומייל / צילום: איל יצהר, גלובס
 מתחם סומייל / צילום: איל יצהר, גלובס

מדובר בפרק חדש ודרמטי לקבוצת הרכישה הזו, שעברה הרבה טלטולים וסכסוכים. קבוצת חג'ג' החלה לארגן את חברי הקבוצה לפני כ-6 שנים, להקמת מגדל בן 47 קומות ובניין נוסף בן 6 קומות ובסך-הכול 237 יחידות דיור במתחם סומייל, שנמצא בין הרחובות ארלוזורוב, אבן גבירול, וז'בוטינסקי בתל-אביב. מחירי הדירות החלו אז ב-2.2 מיליון שקל. בשנה שעברה טענו חלק מחברי הקבוצה כי קבוצת חג'ג' מעוניינת להגדיל את הפרויקט ל-273 יחידות דיור, ואף הגישה בקשה להיתר בנייה לפרויקט המוגדל - מבלי שיידעה אותם בעניין.

הסכסוך בין הצדדים הוחמר עד כדי כך, שלפני כשלושה חודשים הודיע הבנק המלווה של הפרויקט, בנק מזרחי, כי אם לא יוסדרו כלל ההפרות של הסכם ההלוואה שנחתם בינו לבין חברי הקבוצה, בכוונתו לבטל את הסכם הליווי ולפעול למיצוי זכויותיו על-פי הסכם ההלוואה ומסמכי הבטוחות שניתנו לו בקשר עם כך.

בהודעת הקבוצה לבורסה נאמר אז כי "הבנק מעלה במסגרת המכתב מספר טענות הנמצאות ברקע להחלטתו, לפיהן המחלוקות והסכסוכים הפנימיים השוררים בין חברי קבוצת הרכישה בפרויקט סומייל הובילו לאי-סדר וחוסר בהירות בפרויקט, לעצירת העבודות בו לעיכובו/או הפסקת הליכי התכנון בו ולמעשה אף להפרתו של הסכם ההלוואה.

"הבנק מציין כי במהלך החודשים האחרונים שב והתריע בפני חברי הקבוצה כי התנהלות חברי הקבוצה גובלת בהפרת ההתחייבויות כלפי הבנק, ואף עלולה להוביל להפרות נוספות שבעטיין ידרוש הבנק פירעון מיידי של האשראי שהועמד על-ידו בפרויקט".

המתווה המסוכם כפוף למספר תנאים והוא אישור של רוב של 75% מחברי הקבוצה, אישור הממונה על חוק המכר למתווה החדש, עד לסוף החודש, הגעה להסכמות מחודשות עם בנק מזרחי וקבלת היתר הבנייה בתוך 10 חודשים.

מטעם שני הצדדים - חברי הקבוצה ומארגניה, הובעה שביעות רצון לנוכח המהלך, וזאת לאור מה שנראה היה כקרע שלא ניתן היה לאיחוי במתכונת של קבוצת רכישה. ל"גלובס" נודע, כי הביקורת על התנהלות הקבוצה הייתה חריפה מאוד מטעם נציגי כ-150 חברים בקבוצה. בין הייתר הועלו בפני הממונה על חוק המכר במשרד השיכון, עמית גריידי, טענות כי אין מדובר כלל בקבוצת רכישה וחברי הקבוצה דרשו ממנו לפעול, כדי להכריז על הפרויקט כיזמי.

יצחק חג'ג', מבעלי השליטה בקבוצת חג'ג', לעומת זאת, תיאר את הדברים אחרת: "בקבוצה הזו הייתה בעיה של התנהלות ואי יכולת להתנהל מולם ולקדם את הפרויקט. כל דבר שם היה דרמטי, והבנייה נעצרה. ישבנו ביחד ואמרנו שאנחנו מוכנים לנהל את הפרויקט, אבל בחוסר התערבות מוחלט. או שנזוז מהניהול. ישבנו וישבנו והתערב גם הממונה על חוק המכר ואמר 'בואו, תנסו לעשות את המהלך הזה' ואנחנו עושים את זה. זה לטובת כולם. עשינו וזה טוב לכולם - טוב להם וטוב לנו. כולם מרוצים", הוא אומר.

חג'ג' תיאר את הקשיים אך ורק בוויכוחים על התנהלות. "כל הזמן היו ויכוחים", הוא אומר. "כל דבר שקרה, כמו החלטת ועדה מקומית על שטחי ציבור, הפך להיות דרמה לא נורמלית. כל החלטה סטטוטורית הפכה לדרמה, 'מה קרה, מה קרה'. הבנו שכך, הבנו שאי אפשר להתנהל בצורה של לקבל את ההחלטות ביחד ולרוץ ביחד ודרשנו אי מעורבות. התנאי שלהם (של חברי הקבוצה, א"מ) לאי מעורבות היה שניתן בטחונות. אז בסדר. אנחנו קבוצה גדולה ורצינית, שיש לה גם פרויקטים יזמיים, כל הפרויקטים האחרונים שלנו הם יזמיים, אז עשינו את מה שיכולנו לעשות".

ואולם לטענתו, לא היו ויכוחים סביב תוספת הדירות ולדבריו לא הועלתה טענה שמלכתחילה הקבוצה לא נוהלה כקבוצת רכישה. בנושאים אלה קיימות תכתובות שונות בין הצדדים.

מקבוצת חג'ג' נמסר: "מדובר בהישג יוצא דופן וראשון מסוגו בארץ, במסגרתו הצלחנו לשנות את המודל מקבוצת רכישה לפרויקט יזמי - הישג שישרת את כל הצדדים. מגדל אינפיניטי יהיה אחד הפרויקטים היפים והיוקרתיים בישראל, במיקום מעולה, בלב תל אביב, בסמוך לכיכר המדינה, ויהווה חותם באיזור המרכז. קבוצת חג'ג' ונציגות הדיירים מודים באופן אישי לממונה על חוק המכר, שעזר ותמך במהלך, ובלעדיו זה לא היה קורה".

הממונה על חוק המכר במשרד השיכון עמית גריידי הגיב, כי :"בימים הקרובים נעבור על פרטי ההסכם. אני מברך על נכונות הצדדים להגיע להסכם ונעשה כל מאמץ מצידנו לאפשר לפרויקט הזה להצליח", אולם סירב לשוחח עם גלובס, על הדרך שבה התגבש ההסכם.