המנתח הפיננסי שקנה לעצמו אתר פיננסי: אבישי עובדיה השלים את רכישת ביזפורטל בכ-10 מיליון שקל

רכש את יתרת החזקותיה (כ-50%) של חברת קו מנחה באתר • ישלם כ-4.5 מיליון שקל במזומן ובנוסף יעניק שירותי פרסום לקו מנחה בשווי כמיליון שקל

אתר ביזפורטל / צילום: צילום מסך
אתר ביזפורטל / צילום: צילום מסך

בעוד שכלי התקשורת בארץ מתמודדים עם אתגרים פיננסיים לא פשוטים, יש מי שמזהה הזדמנות בתחום הסיקור הכלכלי. חברת קו מנחה  עדכנה בסוף השבוע על השלמת עסקה למכירת יתרת החזקותיה (כ-50%) באתר חדשות הפיננסים "ביזפורטל" לאיש העסקים אבישי עובדיה, שנכנס לראשונה לשותפות באתר לפני פחות משנה.

במסגרת העסקה הנוכחית ישלם עובדיה במזומן כ-4.5 מיליון שקל, נוסף לשירותי פרסום שיעניק לקו מנחה בשווי של כמיליון שקל. בכך ישלים עובדיה השקעה כוללת של כ-10 מיליון שקל ברכישת מלוא פעילות "ביזפורטל", אחרי שבשנה שעברה רכש כמחצית ממניות האתר תמורת כ-4.5 מיליון שקל. מחצית מהתמורה אז ניתנה במזומן ומחציתה באמצעות הלוואת מוכר מקו מנחה, לפירעון תוך ארבע שנים ממועד השלמת העסקה.

עובדיה (50), הוא גם הבעלים של אתרי האינטרנט "מסע אחר" והון מדריכים פיננסיים מרצה לניתוח דוחות כספיים ושוק ההון, ובמשך שנים ארוכות כתב טורי ניתוח פיננסי  ל"גלובס".

אתר "ביזפורטל" עוסק בסיקור חדשות כלכליות שוטפות ומספק "מגוון של מידע עסקי ובכלל זה מידע בורסאי שוטף והיסטורי, וההכנסות ממנו מתבססות על פרסומות, המושפעות מהיקף חשיפת הגולשים. האתר נחשב לאחד ממתחריו של "גלובס".

"ההכנסות והרווחים מותנים בהיקפי המסחר בבורסה"

בדוחות קו מנחה ל-2019, החברה מציינת בין היתר כי התחרות על הגולשים ועל תקציבי הפרסום מול אתרי אינטרנט ואמצעי מדיה אחרים "החריפה מאוד בשנים האחרונות, נוכח התחזקותם של אתרים בינלאומיים (דוגמת YouTube, Google, Facebook) וכן כתוצאה מגידול במספר האתרים הישראלים המוכרים שטחי פרסום למפרסמים".

במגזר מדיה ותוכן, הכולל אתרי אינטרנט נוספים מלבד "ביזפורטל", הציגה קו מנחה בסיכום 2019 שחיקה של 14% בהכנסות לכ-10 מיליון שקל, ושחיקה של כ-6% ברווח התפעולי מפעילות זו, שהסתכם בכ-2 מיליון שקל.

עוד לפני השפעות הקורונה, בקו מנחה הסבירו בדוחות השנתיים האחרונים כי ירידת מחזורי המסחר הממוצעים בבורסה בשנים האחרונות הובילה את בתי ההשקעות המקומיים "לבצע מיזוגים וקיצוצים בכוח-אדם ולצמצם את תקציבי הפרסום. הכנסות ורווחיות הקבוצה בעתיד עלולות להיפגע במקרה שמגמה זו תימשך". מנגד, בקו מנחה הוסיפו כי "שיפור בהיקפי המסחר עשוי להגדיל את צריכת שירותי המידע השונים אותם מספקת הקבוצה".

קו מנחה, שבשליטת משפחת בגס, עוסקת ב"אספקת מידע בנושאי שוק ההון, משפטים, מיסוי, כספים ונדל"ן", וכן יש לה פעילויות בתחומי המדיה וההדרכות ועוד. החברה נסחרת בבורסה בשווי של כ-100 מיליון שקל, אחרי ירידה של כ-20% שמציגה מנייתה מתחילת השנה.

בחודש מרץ האחרון עדכנה קו מנחה על סגירת מכללת מגמות (בה החזיקה לצד מאיר ברק), שהפעילה קורסים בנושאי שוק ההון, נדל"ן, ייעוץ משכנתאות ועוד. בעקבות סגירת המכללה מחקה קו מנחה בדוחות השנתיים יתרת המוניטין של 8.9 מיליון שקל, כשבנוסף נכללו בדוחות הפסדים תפעוליים של מכללת מגמות בסכום של כ-5.8 מיליון שקל. 

*** גילוי מלא: אבישי עובדיה כתב בעבר טורי ניתוח פיננסי וחשבונאי ב"גלובס". האתר הפיננסי "ביזפורטל" מתחרה באתר "גלובס".