עובדי רש"ת יקבלו חופשה בתשלום עד ספטמבר 2020

משרדי האוצר והתחבורה הציגו היום מתווה סיוע לרשות שדות התעופה • בנוסף נקבע כי המשרדים יפעלו לתיקון חוק רשות שדות התעופה, כך שהרשות תוכל ליטול הלוואות למימון הפעילות השוטפת

נתב"ג ריק בצל סגירת השמיים עקב הקורונה / צילום: יוסי פתאל
נתב"ג ריק בצל סגירת השמיים עקב הקורונה / צילום: יוסי פתאל

משרדי האוצר והתחבורה מציגים מתווה הצלה לרשות שדות התעופה.

אין טיסות, אין אופק תעופתי, וחברות התעופה הן לא היחידות שמשלמות את המחיר, אלא אלא גם רשות שדות התעופה ובעיקר עובדיה. ברשות מועסקים 4,500 עובדים, יותר מחצי מהם הוצאו לחל"ת. לפני כשבוע פרצו עובדי נתב"ג במחאה פתאומית שאיימה לשבש את לוח הטיסות (הדל) במחאה על כי נציגי האוצר לא נפגשו עמם. המחאה נעצרה אחרי שעתיים והובטח כי תתקיים פגישה עם משרד האוצר ומשרד התחבורה.

כעת מפרסמים משרד האוצר ומשרד התחבורה על מתווה שמטרתו "לתמוך בעובדי רשות שדות התעופה ולייצר ודאות בקרב העובדים בתקופת משבר הקורונה". לפי ההסכם, הסדרי השכר של העובדים יוארכו בחודשיים נוספים, כלומר עד לספטמבר 2020. מדובר בהסדרי שכר הנהוגים במגזר הציבורי.

יחד עם מנהלי רשות שדות התעופה סוכם כי רשות שדות התעופה תאיץ את הביצוע של פרויקטי פיתוח להרחבת תשתיות התעופה "ובפרט עבודות שאותן קל לבצע בהיעדר תנועת נוסעים, מתוך הבנה כי תשתיות אלה הכרחיות לענף התעופה ולמשק לאחר סיום המשבר".

בנוסף נקבע כי משרדי האוצר והתחבורה יפעלו במשותף לתיקון חוק רשות שדות התעופה, כך שהרשות תוכל ליטול הלוואות גם למימון הפעילות השוטפת. נקודה שלישית היא שמשרד האוצר, משרד התחבורה ורשות שדות התעופה יסכימו על מנגנון שבמסגרתו מימון ההלוואות יבוא בחשבון בעת תשלום תמלוגים עתידיים שתעביר הרשות למדינה, כשענף התעופה יחזור לפעול כסדרו.

האם המשמעות היא שבעקיפין הטיסות לא יחזרו עד לחודש ספטמבר? אפשר להקיש מכך שהממשלה לא ממהרת. במשרד הבריאות הוסבר ל"גלובס" כי מתווה של חזרה לתעופה נתון להחלטת ממשלה והוא משופע מנתוני התחלואה, נתונים אלה לא מעודדים בימים האחרונים והם מרחיקים את הדיון במתווה של הפעלת טיסות.

ענפים שלא קיבלו סיוע דוגמת ענף סוכני הנסיעות שמושפע שיירות מענף התעופה יכולים לשאוב תקווה מדבריו של שר האוצר, ישראל כ"ץ: "מתוך הבנה שענף התעופה נמצא במצב קשה וייחודי, הגענו למספר הסכמות חשובות וביניהם הארכת הסדרי השכר לעובדי רש"ת על-מנת לייצר ודאות בקרב העובדים בתקופת המשבר. אמשיך לפתור את הבעיות העולות בענפי העובדה השונים בעקבות השלכות משבר הקורונה באחריות הנדרשת".

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב התייחסה לרווחיות שמניבה הרשות: "עלינו לשמור על העובדים החיוניים ועל הרציפות התפקודית של רשות שדות התעופה - גוף רווחי ששילם תמלוגים לאורך שנים לקופת האוצר. זה הזמן לסייע להם בתקופה כזו, שבה הם נקלעו למשבר שלא בשליטתם. במהלך תקופה זו, ההנהלה והעובדים יזמו הורדות שכר זמניות והתייעלו בתחומים שונים" .