שיעור בכלכלה מפותחת לישראל: כך אפשר לייצר מנגנון יעיל לדמי אבטלה לעצמאים

מדינות רבות באירופה הרחיבו את רשתות הביטחון הסוציאליות והכלילו בהן גם עצמאים • התנאים לא תמיד שווים ולעתים הם מורכבים, אבל הם נותנים מרווח נשימה לבעלי עסקים • הסיוע יכול לבוא בצורת קצבאות של "חיפוש עבודה" או אפילו בסיוע ישיר לתשלום שכר דירה

הפגנת עצמאים בתל אביב, נגד מדיניות הממשלה בשבוע שעבר   / צילום: Sebastian Scheiner, Associated Press
הפגנת עצמאים בתל אביב, נגד מדיניות הממשלה בשבוע שעבר / צילום: Sebastian Scheiner, Associated Press

משבר הקורונה סימן את קו פרשת המים עבור העצמאים בישראל. מעולם הם לא הרגישו נטושים יותר ומנוצלים יותר על ידי המדינה. אז הם יצאו לרחובות, הפגינו וזעקו את מצוקתם, עד שקיבלו ערימה של הבטחות-משנות-מציאות מהממשלה. אחת הדרמטיות בהן הייתה כי בחוק ההסדרים הקרוב תיכלל גם חקיקה שתעניק להם דמי אבטלה וזכויות סוציאליות נוספות, בהם דמי מחלה וחופשות. בעקבות ההבטחה הוקמה "ועדת העצמאים" של הממשלה, שקיימה שתי פגישות עד כה, אשר במרכזן עמדה השאלה כיצד לתקן את העוול ההיסטורי ולחוקק חוק דמי אבטלה לעצמאים.

הפגישה האחרונה בנושא נערכה לפני שישה ימים, בהשתתפות שר הכלכלה עמיר פרץ ושר הרווחה איציק שמולי, נציגי הביטוח הלאומי ומנהל הסוכנות לעסקים קטנים ונציגי העצמאים - ובסיכומה הוחלט כי יגובש נוסח הצעת חוק, שיועלה לדיון בישיבת ממשלה, וישולב בחוק ההסדרים הקרוב. המטרה: החלת דמי אבטלה לעצמאים החל מ-2021.

בקרב נציגי העצמאים נרשמת אופטימיות זהירה. הם מאמינים להבטחות שהם מקבלים, למרות שהמציאות מלמדת שגם נוסח הצעת חוק לא יבטיח להם דבר. ב-25 השנים האחרונות הוגשו 29 הצעות חוק בנושא - וכולן נדחו. 

רשתות ביטחון באירופה

במדינות רבות ברחבי העולם הבינו מזמן שגם העצמאים זקוקים לרשת ביטחון. ממחקר שערכה חברת המחקר, הייעוץ האסטרטגי והמודיעין העסקי "אדקיט" מקבוצת יפעת על רקע תקופת הקורונה, עולה שדמי אבטלה לעצמאיים היא עובדה מוגמרת במדינות העולם המערבי.

המחקר השווה בין מדינת ישראל למספר מדינות הדומות לה מבחינת שיעור העצמאים, והעלה כי במדינות אלה נהוג משטר של דמי האבטלה לעצמאיים בהיקפים של מאות אירו לחודש, ומשך זמן שנע בין חצי שנה (במינימום) ל-10 חודשים. במקרים חריגים ניתן אף לקבל דמי אבטלה במשך 16 חודשים בחלק מהמדינות. אירלנד, צרפת ופינלנד בולטות, מכיוון שאחוז העצמאים בקרבן, ביחס לכלל המועסקים, הוא 12%-15% - בדומה לישראל שעומדת על 12%. 

במדינות המפותחות דואגים לעצמאים לאתר
 במדינות המפותחות דואגים לעצמאים לאתר

לפי "אדקיט", בצרפת הזכויות לעצמאים הוענקו החל מ-1 בנובמבר 2019. הסיוע מוענק לכל מי שמנהל עסק עצמאי בצורה חוקית, לרבות עובדים חקלאיים, אמנים וסופרים. בין התנאים לקבלת הקצבה: העסק שקיים שנתיים לפחות, נסגר בהוראת בית המשפט, בעל העסק נרשם כמחפש עבודה בסוכנות האבטלה הממשלתית והעסק הסגור הניב הכנסה נטו של עד 10,000 אירו בשנה, בשתי שנות המס האחרונות. כאשר מתקיימים תנאים אלה, גובה ההטבה הוא כ-800 אירו לחודש, למקסימום של עד שישה חודשים.

אירלנד מספקת פתרונות גם עבור עצמאים שסגרו את העסק שבבעלותם וגם עבור כאלה שההכנסה מפעילות העסק שלהם אינה מספקת. במסגרת זאת, למשל, באפשרות עצמאים לקבל מעמד של מובטלים ולהיות זכאים להטבת "מחפשי עבודה", בצורת תשלום שבועי. הזכאות להטבה ניתנת לעצמאי ששילם תשלומים לביטוח ועצר את כל פעילות העבודה העצמאית (הוא יכול לעבוד כשכיר עד 3 ימים בשבוע). ההטבה משולמת לתקופה של 6-9 חודשים, וסכומה 91-200 אירו בשבוע, בהתאם להכנסה הקודמת של העובד.

אך בכך לא תם הסיוע לעצמאים באירנלד. ממחקר "אדקיט" עולה כי עצמאי אשר אינו זכאי לקבל את הטבת מחפשי העבודה לעצמאיים, יכול להיות זכאי לקצבת מחפשי עבודה עבור עובדים שלא שילמו את תשלומי הביטוח הלאומי וגם עבור מי שלא סגר לגמרי את העסק, אך לא מרוויח מספיק. סכום הקצבה משתנה בהתאם לגיל מבקש הקצבה. עבור בני 26 ומעלה, מוענקת קצבה שבועית בסך 203 אירו. עבור בני 25 מוענקת קצבה בשווי 157.80 אירו ועבור בני הגילאים 18-24 מוענקת קצבה בשווי 112.7 אירו.

וזה לא נגמר. באירלנד עצמאי אשר אינו זכאי או ממתין למענה עבור בקשתו לקצבת מחפשי עבודה, זכאי להשלמת הכנסה, לסיוע בתשלומי שכר הדירה וכן לסיוע עבור עלות הלבשת ילדיו הלומדים בבתי ספר .

בפינלנד מוענקים דמי אבטלה לשכירים ולעצמאים, בכפוף לתנאים. בין היתר, שמבקש הקצבה מחפש באופן יזום משרות, עבד 26 שבועות טרם הפסקת עבודתו, בבעלותו קרן אבטלה, הוא כשיר לעבודה וזמין לתחילת עבודה מיידית, ועוד. עבור עצמאים קיימות דרישות נוספות ובין היתר שפעל כעצמאי במשך 15 חודשים לפחות ושההכנסה המינימלית שלו הייתה לפחות 1,000 אירו לחודש.

סכום הקצבה מושפע מההכנסה הקודמת של העובד. כך לדוגמה, אדם המקבל משכורת חודשית ממוצעת של 3,548 אירו, סכום דמי האבטלה המוערך שיקבל יהיה 1,877 אירו.

סיוע לטווח ארוך  

פרק הזמן שבו ניתן לקבל דמי אבטלה לעצמאים בפינלנד מרשים במיוחד. מובטל שהיה מועסק לפחות שלוש שנים יקבל דמי אבטלה לתקופה של 400 ימים; פחות משלוש שנים מזכים ב-300 ימים. ועובד שגילו מעל 58 שעבד במשך 5 שנים מתוך 20 השנים שקדמו לאבטלה, זכאי לקבל דמי אבטלה למשך 500 יום.

לדברי רם וייס, מנהל מחלקת מחקר מדיניות ציבורית ב"אדקיט", "הענקת דמי אבטלה לעצמאים במדינות השונות נעשה במסגרת רחבה יותר ומתוך ראייה הוליסטית של המשק, שאיננה עושה איפה ואיפה בין סוגי העסקה. בצרפת דמי אבטלה לעצמאים כוללים גם אמנים, שאצלנו לא חזרו עדיין לפעילות מלאה, והם ללא הכנסה כבר ארבעה חודשים. באירלנד עצמאי שלא זכאי לאחת מקצבאות האבטלה זכאי בכל מקרה להשלמת הכנסה, לסיוע בתשלומי שכר דירה וסיוע עבור הלבשת הילדים שלומדים בבית ספר. זו תפיסה שהחוזק של המשק כולל את החוזק של כל עובדיו".

עוד מוסיף וייס, כי גם העובדה שפרקי הזמן של הזכאות לדמי אבטלה ארוכים משקפת ראייה כוללת של שוק העבודה. "זה מאוד רלבווטי לתקופת ההתאוששות ממשבר הקורונה. אם העצמאים היו מקבלים דמי אבטלה לפרק זמן ארוך יותר משישה חודשים, זה היה מאפשר להם מרווח נשימה, שבמהלכו העצמאי יכול לעשות אחד משניים: או לשקם את העסק או לעשות הסבה מקצועית, כי 7-9 חודשים זה פרק זמן אפקטיבי יותר להסבה מקצועית".

צרפת, אירלנד ופינלנד לא המציאו את הגלגל. ישנן מדינות נוספות שמעניקות דמי אבטלה לעצמאים. כך, ממחקר שערכה להב - לשכת ארגוני העצמאים בישראל, עולה כי באוסטרליה, כמו גם בניו זילנד דמי האבטלה ממומנים במלואם על ידי הממשלה ולא נדרש כל תשלום מיוחד של העובדים העצמאים על מנת לקבלם. בגרמניה, קיימת מערכת דמי אבטלה של הצטרפות מרצון, שעובדים עצמאים יכולים לבחור להצטרף אליה. 

רפורמה משנת 2010 בספרד הביאה להכללתם של העובדים העצמאים ועובדי משק הבית במערכת של ביטוח האבטלה. המנגנון הספרדי כולל, בין היתר, שיעור דמי אבטלה קבוע לעובדים עצמאים, העומד על 50 אירו ליום עסקים למשך שישה חודשים.

עוד עולה מהמחקר, כי לדנמרק מנגנון ביטוח אבטלה יוצא דופן, לפיו כל עובדת ועובד, לרבות עצמאים מוכרח להיות חבר בקרן אבטלה מאושרת שהוקמה באופן וולונטרי על ידי איגוד מקצועי. דמי האבטלה למי שעמד בתנאי הזכאות עומדים על 90% מההכנסה הממוצעת ב-12 החודשים האחרונים ותקופת הזכאות היא עד שנתיים.

גם ביוון קיים מנגנון לקצבת אבטלה לעצמאים במסגרתו עצמאים מפרישים סכום קבוע של 10 אירו לחודש לטובת הקצבה, ומקבלים דמי אבטלה בגובה של 360 אירו לחודש למשך שלושה חודשים (להם קדמה תקופת עבודה ותשלום של שלוש שנים לפחות) ועד תשעה חודשים (לאחר 15 שנות עבודה ותשלום).