אל על | בלעדי

אל על מציגה: היועץ החדש מפתיע, המתווך מפתיע עוד יותר

רפי דניאלי, לשעבר מנכ”ל צים, נשכר לייעץ לחברה בהמלצת מנכ”ל האוצר היוצא שי באב”ד, בעת שייצג את המדינה • באב"ד: "הוא עשה שני הסדרי חוב. גם אל על תצטרך הסדר חוב מול בעלי המטוסים”

רפי דניאלי/ צילום:תמר מצפי
רפי דניאלי/ צילום:תמר מצפי

מנכ"ל צים לשעבר, רפי דניאלי, מלווה בחודשים האחרונים את הנהלת חברת אל על במו"מ מול האוצר על תוכנית לחילוץ החברה. מאחורי הקלעים הפך דניאלי לדמות מפתח במו"מ והוא מעורב גם במגעים המתנהלים בימים האחרונים בין אל על לקבוצות משקיעים ישראלים וזרים המגלים עניין ברכישת החברה.

התפקיד שממלא דניאלי מעורר עניין ציבורי, לא רק בגלל מרכזיותו והעובדה שלא פורסם עד כה אלא גם בגלל נסיבות מינויו לתפקיד: מנכ"ל האוצר שי באב"ד, שהיה כפוף ישירות לדניאלי בעת שעבד בצים, המליץ להנהלת אל על לשכור את שירותיו כיועץ. ההמלצה של באב"ד ניתנה בזמן שניהל מול הנהלת החברה מו"מ מטעם המדינה על חבילת חילוץ בהיקף מאות מיליוני דולרים.

דניאלי עבד בצים 38 שנה עד שהגיע ב-2009 לדרגת מנכ"ל החברה. הוא פרש ב-2016 לאחר שהוביל את החברה לשני הסדרי חוב מהגדולים שנעשו בישראל אי-פעם ב-2009 וב-2014. בחודשים האחרונים נמנה דניאלי עם צוות היועצים שמלווה את הנהלת אל על במו"מ מול האוצר על תוכנית לחילוץ החברה ממשבר החובות שאליו נקלעה. לדברי גורמים המעורבים במו"מ מטעם המדינה, דניאלי הוא הרבה יותר מעוד יועץ. "כשאנחנו צריכים תשובה מיידית מאל על על משהו אנחנו פונים לדניאלי ולא להנהלת אל על", אמרו ל"גלובס" גורמים ממשלתיים. "מרגע שרפי שנכנס למו"מ הרמה המקצועית השתנתה לגמרי. מבחינה מקצועית הוא ליגה אחרת". אומר גורם אחר, "התוכנית העסקית של אל על התהפכה ב-180 מעלות. גם שאול מרידור (הממונה על התקציבים), וגם רוני חזקיהו (החשב הכללי) - היחיד שהם מדברים איתו זה רפי דניאלי".

 "יש לו ניסיון - שלאל על אין"

באל על מתעקשים לטעון שאין שום בסיס להשערה כי ההחלטה לשכור את שירותיו של דניאלי קשורה לאפשרות שהחברה תגיע להסדר חוב. בכיר בחברה טען בשיחה עם "גלובס" כי דניאלי נשכר לייעץ לחברה בנושאי כספים וניהול "הרבה לפני שפרץ משבר הקורונה", כלומר בתקופה שהאפשרות שאל על תגיע להסדר חוב לא עמדה כלל על הפרק. אותו בכיר ציין, כי הקשרים המקצועיים בין מנכ"ל אל על גונן אוסישקין לדניאלי החלו לפני שנתיים לפחות. הגרסה הזו עומדת לכאורה בסתירה לדברים שאמר ל"לגלובס" דניאלי עצמו. לדבריו, הוא נשכר לייעץ לאל על לפני שלושה חודשים בלבד, כלומר לאחר שהחל המשבר הנוכחי. בתשובה לשאלת "גלובס", האם אפשר להניח שהבחירה בו מעידה כי בכוונת החברה ללכת להסדר חוב, השיב דניאלי "את זה תשאל אותם (כלומר את הנהלת החברה, ע"ב)".

חיזוק לדבריו של דניאלי אפשר למצוא בדברי באב"ד. בשיחה עם "גלובס" אישר באב"ד כי המליץ להנהלת אל על לשכור את שירותיו של דניאלי בעת שניהל מולה מו"מ מטעם מדינת ישראל על תוכנית סיוע לחילוץ החברה, שבמסגרתה הסכימה המדינה להעמיד לאל על סיוע בצורת ערבויות מדינה בהיקף מאות מליוני דולרים (בכפוף לשורת תנאים כלפי החברה ובעלי המניות שלה). 

מגרסת באב"ד עולה כי בניגוד לגרסת הבכיר באל על, הניסיון העשיר של דניאלי בהסדרי חוב היה דווקא שיקול מאוד רלוונטי בהחלטה לשכור את שירותיו דניאלי. "רפי דניאלי הוא בעיניי אחד מאנשי הכספים הטובים ביותר אם לא הטוב ביותר בארץ", אומר באב"ד. "גונן (מנכ"ל אל-על גונן אוסישקין) רצה אותו, הוא חבר של רפי בלי קשר אליי והתייעץ איתו לפני שמונה למנכ"ל. אני המלצתי לגונן בחום לקחת אותו. יש לו ניסיון - שלאל על אין. הוא עשה את הסדרי החוב הגדולים ביותר במדינת ישראל. יש לו ניסיון מול דברים דומים שאל על מתעסקת איתם. אל על קונה מטוסים? הוא קנה אוניות. אל על מגדרת דלק? הוא גידר דלק בצים. לאל על יש קווים מפסידים? לצים היו קווים מפסידים. יש לו ניסיון מאוד דומה ורלוונטי. בשני הסדרי החוב שהוא עשה הוא ניהל מו"מ מול עשרות קבוצות של חוכרים, בעלי אוניות, בנקים וכו' - שזו סיטואציה מאוד דומה למה שיש היום באל על. הרי גם אל על תצטרך ללכת לעשות הסדר חוב מול בעלי המטוסים".

באב"ד: "אין לי קשר אישי לדניאלי"

אלא שכאן מתעוררת שאלה מרכזית נוספת: מדוע המליץ באב"ד להנהלת אל על לקחת את דניאלי כיועץ בזמן שניהל מולה מו"מ על תוכנית חילוץ בהיקף מאות מיליוני דולרים. באב"ד, שפרש מצים ב-2012 היה עוזרו האישי של מנכ"ל צים ומילא בחברה שורת תפקידים בכירים.

מדוע המלצת לאל על לשכור אדם שיכול להיחשב למקורב אליך?
"עברו שמונה שנים מאז שהוא היה הבוס שלי. אין לי שום קשר אישי לרפי דניאלי. אנחנו לא חברים. למעט אל על לא נפגשתי איתו בשום דבר, חוץ מפעם אחת כשהוא הגיש מועמדות לנבחרת הדירקטורים לצורך הקמת החברה לקשרים קורספונדנטיים".

הוא גם מונה בתקופתך לדירקטור בקצא"א, חברה שהמינויים בה נשלטים בידי שר האוצר.
"הוא היה חבר בנבחרת הדירקטורים ומונה מתוכה".

לא הזמנת אותו לישיבות מו"מ על הרפורמה בחברת החשמל?
"נכון. כשהיינו צריכים לבחון את המבנה הפיננסי של חברת החשמל הוא בא לעזור, אבל אז הייתה כותרת בעיתון ורפי אמר לי 'עזוב אותי אני לא רוצה להיות בעיתונים'. הוא איש מקצוע יוצא דופן שאני מאוד מעריך. אין לי אליו שום קרבה אישית ואני לא מרוויח מזה שום דבר. אין לי מושג מה רפי מרוויח. אני לא רואה איפה כאן הבעיה. מעבר לזה אני מזכיר שגם הדרג המדיני הנחה אותנו למצוא פתרון שיסייע לחלץ את אל על. זה היה מו"מ שלשני הצדדים בו היה אינטרס משותף: להבטיח שהסיוע הממשלתי שיינתן לאל על יביא להבראת החברה".

תגובת אל על: "טענות הכתב משוללות כל יסוד ואין להן אחיזה במציאות. אל על עוסקת במרץ בניסיון להגיע להסכמה על מתווה סיוע בחסות המדינה, מאחר שאין שום חברת תעופה בעולם חזקה ואיתנה ככל שתהיה, שיכולה להתמודד עם השלכות הנגיף ללא סיוע מדינתי. בנושאים אלו מושקעים כל מעיינינו. כל רמיזה אחרת הינה בבחינת זריית חול בעיני הציבור. רפי דניאלי הוא חלק מקבוצת יועצים מקצועיים הפועלים עם הנהלת החברה לצורך גיבוש מתווה הסיוע".

שתי ההצעות של צוות באבד עדיין על שולחן המו"מ

אל על לא החליטה האם לקבל את אחת משתי התכניות שהציע צוות המו"מ של המדינה בהובלתו של שי באב"ד. לפי הערכות אל על זקוקה בדחיפות לאשראי בהיקף של 400 מיליון דולר כדי שתוכל לעמוד בהתחייבויותיה הכספיות בשנה הקרובה. היקף החוב הכולל של אל על מוערך בכ-2 מיליארד דולר והחברה סובלת משיעור נמוך באופן חריג של הון עצמי ביחס למאזן.

בחודש מאי הציג צוות המו"מ בראשות באב"ד לאל על מתווה סיוע המבוסס על מתן ערבות מדינה שתאפשר לחברה ללוות את הסכום החסר מאחד הבנקים. התוכנית, שהייתה מותנית גם בהתייעלות ובהזרמת הון של הבעלים, לא יצאה אל הפועל, בין היתר בשל קושי בעמידה בדרישה להזרמת הון מצד הבעלים ובהשגת הסכמות עם בנק מלווה.

על רקע זה הציע באב"ד מתווה נוסף: במקום הזרמת הון, גיוס הון באמצעות הנפקת זכויות בבורסה, בהיקף של עד 150 מיליון דולר - כשהמדינה מתחייבת לרכוש כל מניה שלא יימצאו לה קונים (לצד התייעלות). במקום הצעת המדינה הציגה אל על הצעה אחרת, שמצמצמת מאוד את הסיכוי שבעלי החברה הנוכחיים, חברת כנפיים של משפחת בורוביץ', יאבדו את השליטה בחברה.

באב"ד הודיע לפני שבוע כי הוא פורש גם מניהול המו"מ מול אל על. השבוע נפגשו נציגי האוצר הפעם בהובלת קרן טרנר והודיעו לאל על כי הם דוחים את ההצעה, שהוגדרה באוצר כ״משונה״. גורם שנכח בפגישה אמר ל"גלובס" כי נדמה שבסופו של דבר יגובש מתווה ״אמצע״ שכוללת הנפקה.