קנסות של עד 14 אלף שקל: חוק הקורונה הוכן לקראת קריאה שנייה ושלישית

ועדת חוק חוקה ומשפט הכינה היום את החוק שאמור להסדיר את כל הסמכויות של הממשלה בתקופת הקורונה, לרבות הכרזה על מצב חירום קורונה והגבלת הציבור

הדיון בוועדת חוק חוקה ומשפט  / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
הדיון בוועדת חוק חוקה ומשפט / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ועדת חוק חוקה ומשפט בראשות ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) הכינה היום את חוק הקורונה הגדול, כפי שהוא מכונה, לקראת קריאה שנייה ושלישית. החוק אמור להסדיר את כל הסמכויות של הממשלה בתקופת הקורונה, לרבות הכרזה על מצב חירום קורונה והגבלת הציבור.

לפי המוצע בחוק, בכפוף להחלטה של הממשלה על מצב חירום קורונה, הממשלה תהיה מוסמכת להתקין תקנות עם הגבלות שונות על פעילות הציבור במגוון תחומי החיים, לרבות יציאה מן הבית, הגבלות על בתי עסק, מוסדות חינוך, רווחה, תחבורה ועוד.

בהצעת החוק נקבע שהתקנות יקבעו על ידי הממשלה, ויאושרו בדיעבד על ידי ועדה בכנסת בתוך 14 ימים.

בנוסף נקבעה גם מסגרת להסדרי ענישה ואכיפה, לרבות הגדרת עבירות פליליות הנוגעות לתחום הקורונה.

ובאחד מן הסעיפים המוצעים נקבע שהממשלה יכולה לקבוע בתקנות עבירות פליליות, על הפרות שונות של חוק הקורונה והעונש יהיה עד לגובה של 14.4 אלף שקל. "הממשלה תוכל לקבוע את העבירות כמנהליות, כלומר שהאכיפה שלהן תעשה באמצעות הטלת קנס על ידי שוטר או פקח", נכתב בלשון ההצעה.

בדיון אמר היום ח"כ יעקב אשר כי החוק החדש יהיה "כלי חוקי, צודק והגון. לא נשמש חותמת גומי לכל נוסח שיגיע לועדה" הוא אמר.

כאמור, בהצעת החוק שולבה כרגע האפשרות להטיל קנסות של עד 14.4 אלף שקל, סכום גבוה במיוחד. במשרד המשפטים הסבירו את הסכום הגבוה בכך, שיש בעלי עסקים שהתקנות והחוקים לא מרתיעים אותם והם מוכנים לספוג אפילו 5,000 שקל ולפתוח את העסק שלו, ולכן יש צורך באכיפה יעילה.

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה בישיבה כי גובה הקנס לא סביר. "לא ברור לי מה זה המספר התמוה הזה, 14.4 אלף שקל? 5,000 שקל לא מספיקים כדי להבהיר את הנקודה? אלו סכומים שיכולים להפיל באחת כל בעל עסק, במיוחד בתקופה שכזאת, ולא קיבלנו תשובה מספקת למה ובאילו מקרים זה הגיוני לתת קנס שכזה".