מוצרי חלב | בלעדי

מחיר החלב הגולמי ירד בצורה מינורית, אבל מוצרי החלב שבפיקוח עשויים להתייקר

ל"גלובס" נודע כי מחירי מוצרי הבסיס המפוקחים בתחום החלב עשויים לעלות בחודש הבא על אף שמחיר המטרה צפוי לרדת בתחילת הרבעון

חלב תנובה / צילום:  Shutterstock / .ס.א.פ קריאייטיב
חלב תנובה / צילום: Shutterstock / .ס.א.פ קריאייטיב

האם מחירי מוצרי החלב שבפיקוח ממשלתי בדרך להתייקרות נוספת? מחירי מוצרי הבסיס המפוקחים, וביניהם גבינה לבנה, חלב טרי, גבינה צהובה וחמאה עשויים לעלות בחודש הבא, כך נודע לגלובס״. עוד נודע, כי הצעד הזה עשוי להתרחש על אף שמחיר המטרה לחלב צפוי לרדת באופן מינורי בתחילת הרבעון.

מחיר המטרה הוא המחיר אותו משלמות המחלבות כמו תנובה, שטראוס וטרה עבור החלב הגולמי שהן קולטות מהרפתנים, והוא אחד הרכיבים המרכזיים המשפיעים על המחיר המפוקח. כאמור, בתחילת הרבעון, כלומר ב-1 ביולי, מחיר המטרה אמור לרדת, וזאת באגורה אחת ושמונים מאיות האגורה.

עדיין לא ברור האם הירידה במחיר המטרה צפויה להביא לביטול העלייה במחיר, או רק למיתונה. במקור, אמור היו מחירי החלב המפוקחים להתייקר, וזאת על רקע החלטת בג"ץ בנושא בשנה שעברה, והשפעות מרבעונים קודמים, אך במשרד החקלאות טרם ערכו את החישובים העדכניים שיקבעו אם מדובר ביציבות או ייקור.

מחירם של המוצרים המפוקחים מושפע כאמור ממשתנים נוספים, ונידון במסגרת ועדת המחירים - ועדה מקצועית משותפת למשרדי האוצר והחקלאות - שמחשבת את הייקור או ההפחתה במחיר המוצרים על פי נוסחה קבועה. על מנת לאשר את ההתייקרות הזו נדרשת חתימה של שני שרים - האוצר והחקלאות.

לפני כשנתיים סרב שר האוצר לשעבר, משה כחלון, לחתום על ייקור מוצרי החלב שבפיקוח, ובעקבות זאת, עתרו שתיים מהמחלבות הגדולות בישראל - תנובה וטרה - לבג"ץ בנושא. בג"ץ קיבל את הטענות של תנובה ונתן לפני כשנה צו מוחלט שהורה לאמץ את המלצת ועדת המחירים.

נציין כי ענף החלב הוא ענף שפועל לפי תכנון של המדינה, שקובעת את היקפי המכסות לרפתנים לייצור חלב גולמי, את מחירו של החלב הגולמי, וגם את מחירי המוצרים המפוקחים, ולכן ההשפעה שלה על הענף היא קריטית.

בתוך כך, אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות חבר הכנסת יעקב מרגי, לקריאה שנייה ושלישית את הצעת הממשלה לתקן את חוק תכנון משק החלב, המגדיר את מחיר המטרה. הוועדה אישרה את המשך התכנון למשך חצי שנה נוספת במהלכה תידרש הממשלה להגיע לאסדרת הענף, עם אפשרות להארכה של עוד חצי שנה. בכך תוקן פער של כשבוע במהלכו ענף החלב התנהל בפועל שלא תחת חוק.

במסגרת הדיונים בין משרדי האוצר, החקלאות והרפתנים, המתווה שנידון היה אמור לכלול בתוכו גם סעיף שנוגע לכך שהחתימה על ייקור מוצרי החלב המפוקחים תהיה אוטומטית ולא תדרוש חתימה של סמכות פוליטית, אך מכיוון שלא הושגו לגביו הסכמות, טרם התקבלה החלטה בנושא. 

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "מחיר המטרה צפוי לרדת ב-1.8 אגורות. אולם, מחיר המטרה הוא רק חלק אחד מתוך כלל החלקים הבאים בחשבון בעת קביעת מחיר המוצרים המפוקחים, וחלק מרכיבי החישוב דווקא עלו. לכשהוועדה תתכנס ידונו גורמי המקצוע בכלל הגורמים הרלוונטיים לקביעת המחיר המפוקח ויחשבו את גובהו".