מימון ישיר | בלעדי

מימון ישיר נערכת ליום שאחרי הקורונה: רכשה את אתר CarWiz

בכוונת חברת האשראי הצרכני של משפחת שנידמן להשקיע ב-3 השנים הקרובות כ-30 מיליון שקל בשיווק ובטכנולוגיה של החברה הנרכשת, שתציע שירות דיגיטלי לרכישת רכב

ערן וולף, מנכ"ל מימון ישיר / צילום: מימון ישיר
ערן וולף, מנכ"ל מימון ישיר / צילום: מימון ישיר

בצל התקופה המאתגרת לגופים נותני אשראי במשק, בשל השלכות משבר הקורונה, חברת מימון ישיר מקבוצת צור שמיר של משפחת שנידמן, צופה לעתיד ומשיקה שירות דיגיטלי לחיפוש והתאמת רכב אוטומטית לצורכי הלקוח.

ל"גלובס" נודע כי חברת האשראי הצרכני החוץ-בנקאי רכשה את הסטארט-אפ האינטרנטי CarWiz, בעסקה בהיקף של כמה מיליוני שקלים, "במטרה להאיץ את הפעילות הדיגיטלית בתחום רכישת הרכב", כדברי גורם בסביבת החברה. עוד נודע כי בכוונת מימון ישיר להשקיע בשלוש השנים הקרובות סכום של כ-30 מיליון שקל בשיווק ובטכנולוגיה של החברה הנרכשת.

קארוויז מספקת פלטפורמה מקוונת לאיתור כלי רכב משומשים ו"אפס קילומטר" והצעות טרייד-אין, ממגוון רחב של סוכנויות רכבים. החברה התחילה לפעול ועלתה לאוויר בתחילת 2019, בהובלת המייסדים, האחים גיא ואור שטרן, שיישארו כמנהלי החברה גם לאחר שמכרו את מלוא המניות בחברה שהקימו לידי מימון ישיר.

מבחינת מימון ישיר, השירות הדיגיטלי החדש הינו במסגרת האסטרטגיה של החברה להרחבת היקף העסקאות המתבצעות אונליין, תוך הגדלת היצע הפתרונות ללקוחות ועסקאות המכירה, כולל הגדלת מספר ההלוואות שתעמיד החברה. כבר כיום אתר קארוויז מציע למכירה כלי רכב שעונים על דרישותיהם של גולשי האתר, תוך הצעת פיתרון מימוני. עיקר הפעילות של מימון ישיר הוא מתן הלוואות לרכישת כלי רכב בשעבוד הרכב הנרכש כבטוחה להלוואה.

לדברי מנכ"ל מימון ישיר, ערן וולף, "בעולם שבו גוברת הדרישה לצרוך שירותים אונליין, דרישה המועצמת בימים אלה בצל משבר הקורונה, אנחנו צופים שתחום האי-קומרס בתחום הרכב יגדל משמעותית". הוא הוסיף כי העצמת המעבר לאונליין הביאה לכך ש"מספרים שחשבנו שיהיו כאן בעוד עשור, צפויים להגיע הרבה יותר מהר".

"השירות החדש, שיושק בקרוב, יחזק את מימון ישיר הן מבחינת הממשק עם הלקוחות והן מבחינת הקשר שלה מול סוכנויות הרכב בישראל. אנו מאמינים כי חדשנות טכנולוגית מהווה מנוע מרכזי לצמיחתה והצלחתה של החברה", אמר וולף.

נערכים לגידול בהפסדי האשראי

המהלך החדש ממחיש כי מבחינת מימון ישיר אין שינוי במיקוד העסקי המרכזי שלה - דגש על מתן הלוואות לרכישות כלי רכב. עם זאת, בדומה לנותני האשראי האחרים במשק, ובראשם הבנקים וחברות כרטיסי האשראי וחברות מימון אחרות, גם מימון ישיר נמצאת בתקופה לא קלה בשל השלכות משבר הקורונה, שגרמו לכל גופי מתן האשראי הצרכני ולעסקים קטנים ובינוניים להיערך לגידול בהפסדי האשראי, שצפויים לגדול בהמשך השנה. 

התפרצות הקורונה פגעה במימון ישיר פעמיים: היא גרמה לביטול של הנפקה ראשונית מתוכננת בבורסת תל אביב (לפי שווי של יותר מ-1.5 מיליארד שקל) ולפגיעה משמעותית בתוצאותיה העסקיות: הפסד כולל בסך 28.1 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2020, לעומת רווח כולל של 34.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2019. הפסד זה נגרם בשל "ירידה חדה בשווי תיק ההלוואות המיועדות למימוש, עקב ירידות שערי אג"ח ועלייה בתשואה לפדיון בשוק ההון".

תוצאות מימון ישיר נפגעו מהותית, גם בגלל "הגדלת ההפרשה לחובות מסופקים, עקב החשש לעלייה בהוצאות להפסדי האשראי עקב משבר הקורונה". ההוצאות בגין חובות מסופקים ואבודים גדלה ב-93% ל-33.8 מיליון שקל ברבעון הראשון, בשל "תחזית לעלייה בכשלי האשראי ברבעונים הבאים".

על רקע ההתפתחויות האלה הקטינה מימון ישיר חלק מפעילותה, כשעצרה מתן אשראי לכל מטרה ואשראי לרכישת כלי רכב דו-גלגליים, בגלל שהבטוחה שם פחות חזקה (מדובר בחלק קטן מפעילות החברה). 

קבוצת צור שמיר מחזיקה בכ-81% ממניות מימון ישיר, כשהיתרה נמצאת בידי תיקי העמיתים של אלטשולר שחם גמל ופנסיה. נכון לסוף מרץ, עמד היקף תיק ההלוואות של החברה על סך כ-9.1 מיליארד שקל, כשרובו מומחה לצדדים שלישיים.