בעקבות הביקורת: הראל ויזל מוותר על המענק של המדינה. נשאר עם הדיבידנד

פוקס הודיעה כי תחלק דיבידנד של 49 מיליון שקל ועוררה סערה מכיוון שבמקביל לחצה על המדינה לקבל סיוע • בעקבות הביקורת הודיעה החברה כי תוותר על מענק הסיוע מהמדינה • שר האוצר גינה את הדיבידנד אבל שכח לספר על חלקו בפרשה

הראל ויזל, מנכ"ל ובעלים קבוצת פוקס  / צילום: דימה טליאנסקי
הראל ויזל, מנכ"ל ובעלים קבוצת פוקס / צילום: דימה טליאנסקי

הדיבידנד של רשת פוקס ממשיך לעורר סערה. בעקבות הביקורת הודיעה החברה כי היא תוותר על מענק הסיוע של המדינה ותישאר רק עם הדיבידנד. פוקס והראל ויזל ספגו ביקורת רבה על ההחלטה לחלק דיבידנד של 49 מיליון שקל למרות התקופה הקשה ובעיקר על רקע העובדה שבמקביל לחצו על המדינה לקבל מענק סיוע בגין החזרת עובדים מחל"ת. בעקבות הסערה שהתעוררה הודיעה החברה כאמור כי תוותר על המענק "לאור השיפור הניכר במכירות לאחר חזרת הקבוצה לפעילות".

החלטת פוקס מגיעה לאחר גינוי משר האוצר ישראל כ"ץ, שהיה זה שחתם על מענק המיליונים לבעלי פוקס. כ"ץ צייץ הבוקר כי "החלטת בעלי רשת פוקס למשוך דיוידנד גבוה לכיסו בעיתוי זה, של שעת משבר ומצוקה, ולאחר כל הסיוע שהוא וכלל המעסיקים קיבלו למטרה המוצדקת של החזרת עובדים לעבודה, צורמת ומנוגדת לסולידריות המתבקשת. אני פונה אליו לבטל מיידית את ההחלטה".

מה שכ"ץ שכח לספר לעוקבים זו העובדה שהוא עצמו תמך במתן מענק למעסיקים הגדולים, ובהם הראל ויזל, שאף היה אחד הלוחצים הגדולים לקבלת המענק. מדובר במענק שניתן למעסיקים עבור כל עובד שיחזירו מחל"ת. המענק גרר ביקורת רבה, בין היתר כיוון שהוא לא העניק סיוע דומה למעסיקים שהתאמצו שלא להוציא עובדים לחל"ת. ההודעה של כ"ץ תמוהה גם על רקע העובדה שלא דרש הגבלות שונות (למשל על חלוקת דיבידנד) מעסקים שיקבלו את המענק, למרות שיכל לעשות זאת. 

כ"ץ לא לבד

בנוסף לכ"ץ, הרשתות החברתיות עמוסות בתגובות שמבקרות את החלטת פוקס, מפוליטיקאים ועד ל"צייצנים מובילים".

שר הכלכלה עמיר פרץ כינה את המהלך "קפיטליזם חזירי בשיא חוצפתו" והאשים את ויזל בכך שאינו מגלה סולידריות חברתית.

ח"כ בצלאל סמוטריץ׳ הפנה  אצבע מאשימה כלפי שר האוצר וחברי הקואליציה. "ה'אמרנו לכם׳ המהיר בעולם", כתב והאשים את כ"ץ בכך שלא התנה את הסיוע לרשת באי חלוקת דיבידנד.

הכתבת הפוליטית של "גלובס", טל שניידר, רואה קשר ישיר בין הממשלה המנופחת למהלך של פוקס. "מי שנותן דוגמה לחזירות כלכלית, מאפשר 36 שרים, משרדים חליפיים, 16 סגני שרים, בזבוז כספי ציבור, ומשת"פ עם שימוש ללא בור בקופה הציבורית למענו של אדם אחד- שלא יתפלא שכולם רואים, לומדים, מעתיקים. זו רוח התקופה"

עורך מדור "נתח שוק" ב"גלובס", דוד ורטהיים, צייץ: "הסיפור הוא לא אם החזיר מחל"ת את כל העובדים, וגם לא החוצפה להשתין מהמקפצה וחודש אחרי שאתה נהנה מהטבות של כספי ציבור - להכניס לכיס מיליוני שקלים. הסיפור הוא הדרך שקיבל את הכסף מלכתחילה, בזמן שהעצמאים וסקטורים אחרים מיובשים. וזו תמצית הישראליות: בריונות וצעקות בטלוויזיה, וזה מספיק".

עיתונאי רשת גיא לרר צייץ: "מציע שעורכי התכניות שהקדישו זמן יקר להציג את הראל ויזל כרובין הוד יקדישו כעת את אותו זמן כדי להסביר למה לא כדאי להיכנס לחנויות שלו".

העיתונאית והסאטיריקנית עינב גלילי עקצה בהומור את המהלך: "אני מאחלת להראל ויזל שהדיבידנדים שלו יתכווצו כמו החולצות של פוקס בכביסה".

פוקס: "פעילות החברה נפגעה קשות"

לפני ההודעה על ויתור על מענק הסיוע של המדינה, פוקס הוציאה תגובה אתמול בלילה בה נאמר כי "פוקס הינה חברה ציבורית, יותר מ 50% מהמניות של פוקס מוחזקות בידי הציבור במדינת ישראל.

"בהתאם למדיניות חלוקת הדיבידנד, פוקס מחלקת לבעלי מניותיה מדי שנה ובאופן קבוע דיבידנד בגובה של לפחות 50% מהרווחים כל שנה במועד הפרסום של הדוחות הכספיים השנתיים.

"פעילות החברה נפגעה קשות בתקופה בה נאסרה לחלוטין כלל פעילות חנויות הקבוצה, למרות זאת הקבוצה גאה בכך שלאחר פתיחת החנויות וללא שיהוי, החזירה את אלפי עובדיה לעבודה בתנאים שעבדו קודם לכן".