הבום של סן פרנסיסקו נגמר? שוק הדירות חוזר אחורה

שיעור הדירות הפנויות בעיר טיפס ל-6.2% בחודש מאי, עלייה מ-3.9% לפני שלושה חודשים בלבד • שכר הדירה החציוני עבור דירת שני חדרים ירד במאי ב-9.2%

מפגינים בסן פרנסיסקו דורשים לבטל שכר דירה  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
מפגינים בסן פרנסיסקו דורשים לבטל שכר דירה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

שכר הדירה בסן פרנסיסקו - אחת הערים היקרות ביותר למגורים בארצות הברית, בירידה חדה. זאת, על רקע הפיטורים במגזר ההייטק שגורמים לתושבים לעזוב את העיר. שיעור הדירות הפנויות בעיר עלה ל-6.2% בחודש מאי, לפי חברת המידע RealPage . זו עלייה משיעור של 3.9% שנרשם לפני שלושה חודשים בלבד, לאחר שנכנסו לתוקף כללי הסגר ורבים בעיר החליטו שלא לחדש את חוזי השכירות שלהם.

שכר הדירה החציוני במאי עבור דירת שני חדרים ירד גם הוא ב-9.2% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, והגיע ל-3,360 דולר, כך לפי נתונים של אתר Zumper, פלטפורמה למכירה ולהשכרה של נדל"ן.

גם הסכום הזה היה עדיין הגבוה ביותר מכל שוקי הנדל"ן בארה"ב, אומרים ב-Zumper, ותזכורת לכמה גבוה הגיעו המחירים בעיר.

בועת הדוט קום של שנות ה-90 תדלקה את מחירי הנדל"ן בעיר ואת העלייה במחירי השכירות. הגבלות בנייה ועלויות גבוהות שלה השאירו את צד ההיצע בחסר. בשנים האחרונות, יותר ויותר עובדי הייטק זרמו לסן פרנסיסקו. הם העדיפו לנסוע בבוקר באוטובוס למשרד שלהם בעמק הסיליקון מאשר להתגורר בפרברים.

כעת, מגפת הקורונה פוגעת בכוח העבודה בסן פרנסיסקו יותר מאשר במקומות אחרים, ומעצבת מחדש את העולם התאגידי בעיר. כמה חברות גדולות, ששילמו משכורות גבוהות, בהן Yelp ו־Lyft התחילו לפטר עובדים בעיר. חברת LendingClub דיווחה לשירות התעסוקה של קליפורניה שהיא פיטרה זמנית 306 עובדים שלה בעיר. סטארט-אפ האופנה Stitch Fix מנסה לצמצם עלויות, על ידי גיוס או העברה של עובדים לערים זולות יותר מחוץ לקליפורניה, כמו פיטסבורג וקליבלנד. PG&E (חברת גז ונפט) הודיעה כי היא מתכננת לעבוד לאוקלנד, אחרי יותר ממאה שנים בסן פרנסיסקו.
חברות אחרות במפרץ סן פרנסיסקו מאפשרות לעובדיהן לעבוד מהבית, מה שמעורר שאלה האם עדיין הגיוני מבחינתן לשלם מחירים מופריזם על שכירות כשהעובדים לא חייבים לגור באותה עיר שבה נמצא המשרד.

"זה שוק מאוד יוצא דופן", אומרת ג'ואן פאזינו, מתווכת נדל"ן מקומית. "בעלי הנכסים כבר לא יכולים לצפות לאותה רמת שכירות שהורגלו לה".

סן פרנסיסקו אינה העיר היקרה היחידה שצריכה לנחות עתה על קרקע המציאות. במנהטן, שיעור הדירות הפנויות הוא הגבוה ביותר שהיה ב-14 השנים האחרונות, לפי דו"ח של השמאי ג'ונתן מילר וחברת התיווך דגלאס אלימן. RealPage מצאה שבכל רחבי העיר ניו יורק, השוכרים חותמים על חוזים שנמוכים בממוצע ב-8% מהמחיר המבוקש. בינתיים, מכירות הבתים בפרברים דווקא בעלייה.

השכירות בסן פרנסיסקו
 השכירות בסן פרנסיסקו

בערים אחרות שנרשם בהם גידול בשכר הדירה, בהן נשוויל, אורלנדו, אטלנטה ושרלוט, שיעור הדירות הפנויות עלה עתה ל-5%, לפי מידע של RealPage.

במקומות שבהם שכר הדירה לא נופל, עליית המחירים מתמתנת. קצב העלייה הואט ב-27 שווקים מרכזיים בשנה האחרונה, בהם סיאטל ואוסטין, וב-11 מבין 27 הערים הללו שכר הדירה יורד בחודש האחרון, לפי חברת הנדל"ן Zillow.

אבל צפון קליפורניה ספגה את המכה הקשה ביותר. שכר הדירה לדירות שני חדרים ירד בסן פרנסיסקו, בסן חוזה ובפרזנו, וכמעט לא השתנו באוקלנד ובסקרמנטו, לפי Zumper. בחוזים החדשים יש ירידה של 8% בממוצע גם בסן פרנסיסקו וגם בסן חוזה, לפי RealPage.

ועדיין, אפילו כמה מאות דולרים שירדו משכר הדירה החודשי לא הביאו את המחירים לרמה שרוב האנשים אפילו יחשבו שהיא בהישג יד. באזור המפרץ יש שיעור גבוה של אנשים שמשלמים על שכר דירה יותר מ-30% מההכנסה שלהם - יותר מבכל אזור אחר בארצות הברית.

מועצת העיר מנסה לסייע. בשבוע שעבר היא החליטה להפוך לקבוע את האיסור על פינוי דיירים, שתוקן כדי למנוע פינוי דיירים בזמן המגפה. הדיירים שאי אפשר לפנות אולי מסייעים לשיעור התפוסה בעיר לא לצנוח עוד יותר.

יש אנליסטים שסבורים שלא כדאי לדיירים להניח ששכר הדירה יירד עוד יותר. גם מחירי הבתים העומדים למכירה לא ירדו. בינתיים, לשם שינוי רואים בעיר שוק של שוכרים.