עסק ביום | פיצ'ר

"המדינה צריכה לאפשר הבטחת הכנסה למי שמרוויח עכשיו סכום מגוחך"

גוני היימס-קוואשי, בת 42, עורכת וכותבת תוכן שיווקי לאתרים ולרשתות חברתיות • "יצאתי מהקופסה יחד עם מעט הלקוחות שנשארו, אבל רבים מאלה שנתתי להם שירות, מתפרנסים מאנשים אחרים שאין להם כסף. זה כדור שלג" • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

גוני היימס–קוואשי עורכת וכותבת תוכן שיווקי  / צילום: תמונה פרטית
גוני היימס–קוואשי עורכת וכותבת תוכן שיווקי / צילום: תמונה פרטית

גוני היימס-קוואשי, עורכת וכותבת תוכן שיווקי לאתרים ולרשתות חברתיות, בת 42, מתגוררת בטבעון יחד עם בן זוגה ובנם. היימס-קוואשי מספרת שרוב הלקוחות של העסק שלה, שנקרא "כל מילה", עצרו את הפעילות שלהם בחודש מרץ. "רוב הלקוחות הקטנים שלי - למשל מרצה שאני עורכת לו את הבלוג והתכנים, ברגע שעבודתו נעצרה, לא יכול היה לשלם לי. הוא אפילו לא היה צריך להודיע לי את זה באופן רשמי; זה היה מובן לשנינו. במקביל, מורה למשחק שאני עובדת איתה, פשוט אמרה לי בצער רב שאין לה יותר תקציב. זה קרה ללקוחות מקטן ועד גדול - בדיוק הייתי בשלבי סגירה מתקדמים עם ארגון ציבורי משמעותי, שעצר את הפרויקטים הפחות הכרחיים שלו. אמנם עוד לא התחלנו את העבודה, אבל רגע לפני כן כבר בניתי את תוכנית העבודה שלי, הבאתי אותו בחשבון ופיניתי לו זמן. כך נשארתי עם שני לקוחות קטנים".

המדינה עזרה לך לשרוד את הפגיעה הכלכלית?
"הייתי זכאית לתמיכה, אבל בסכומים נמוכים מאוד. בכל הפעימות יחד קיבלתי הרבה פחות מחצי מהסכום שאני מתפרנסת ממנו בשגרה. הסכומים היו לפי ההכנסות בשנת המס 2018, השנה שבה רק פתחתי את העסק, בעוד שהשנה בה באמת התפתחתי כלכלית הייתה 2019. אני אומרת תודה על כל שקל, אבל זה לא שיקף את ההכנסות האמיתיות שלי. המדינה צריכה לאפשר דמי אבטלה לעצמאים, או לפחות הבטחת הכנסה למי שמרוויח עכשיו סכום מגוחך".

כמי שרוב העבודה שלה באונליין, לא היו לך יותר הזדמנויות?
"יצאתי מהקופסה יחד עם מעט הלקוחות שנשארו, אבל רבים מאלה שנתתי להם שירות, מתפרנסים מאנשים אחרים שאין להם כסף. זה כדור שלג. אולי יש עכשיו תחושה של התאוששות, אבל בטח שזה לא מספיק. בטח כשבן זוגי יצא לחל"ת ופוטר בהמשך".

איך אתם מסתדרים כלכלית?
"אנחנו נסמכים על מעט הלקוחות שלי, דמי האבטלה של בן זוגי, החסכונות בבנק ועזרה מהמשפחה. כבר לא קונים מעבר להכרחי, אוכלים כמעט רק בבית, לא שולחים את הילד לצהרון וחושבים על כל נסיעה, בגלל הדלק. אנחנו רוצים לבלות, אז יוצאים רק לבילויים חינמיים".

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il