"אין להם כל קשר או זכות לכספים": הנדל מחלק 35 מיליון שקל בין קשת, רשת, הוט ויס שווה בשווה

35 מיליון השקלים הם תשלום שהעבירו הערוצים המסחריים תמורת אפיקי השידור שלהם לפני שנים ועל פי חוק הכסף אמור היה לחזור מזמן לשוק לצורך הפקות מקור • השר הנדל החליט לחלק את התקציב באופן שווה בין ארבעת הגופים - מה שלא מתקבל בשמחה אצל כולם

יועז הנדל / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יועז הנדל / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

שר התקשורת יועז הנדל יחלק את 35 מיליון השקל ששילמו הערוצים המסחריים תמורת אפיקי השידור שלהם (הביד) בחלקים שווים בין קשת, רשת, הוט ו- yes.

"החלטתי לממש את סמכותי ולחלק את הכספים להפקות מקור ישראליות דרך הרשות השניה ומועצת הכבלים והלוויין באופן זהה בין קשת, רשת, יס והוט" הודיע היום השר.

על פי החוק, הכסף אמור להיות מיועד לצורך הפקות מקור. הנדל מודיע היום כי "על הכספים להיות מושקעים בתכנים בעלי זיקה להוויה הישראלית כגון: ממלכתיות, התיישבות, קליטת עליה, גיוון החברה הישראלית, ציונות, שילוב מיעוטים בחברה הישראלית, יהדות התפוצות, היסטוריה של עם ישראל ומדינת ישראל".

מאחר ובשבועות האחרונים נפגש השר עם נציגי גופי השידור ודן איתם בין היתר בנושא חלוקת כספי הביד, בקרבתו מתייחסים לכך כאל שימוע.

35 מיליון השקלים הם תשלום שהעבירו הערוצים המסחריים תמורת אפיקי השידור שלהם לפני שנים ועל פי חוק הכסף אמור היה לחזור מזמן לשוק לצורך הפקות מקור. אולם שרי התקשורת הקודמים נמנעו מלהחליט על מנגנון לחלוקת הכספים ,בעיקר סביב הסוגיה מי אמור לקבל אותו: האם יהיו אלה רק הערוצים המשדרים או גם הוט ו- yes, הפלטפורמות שמעבירות על גבן את התוכן, וכמו הערוצים המסחריים מחויבות להשקיע ביצירה מקומית.

עתה, כאמור, קיבל השר הנדל החלטה לחלק את התקציב באופן שווה בין ארבעת הגופים - מה שלא מתקבל בשמחה אצל כולם.

בקשת ורשת מברכים על שחרור דמי הביד אך מבהירים :"הערוצים המסחריים והם בלבד שילמו את הכספים העומדים לחלוקה, לחברות הכבלים והלוויין אין כל קשר או זכות לכספים".

לטענת הערוצים "משבר הקורונה רק הגביר את חשיבות החזרת הכספים לערוצים המסחריים, לצורך תמיכה בהפקות ובתעשיית התוכן. בעוד שהערוצים המסחריים, שהמדינה הגדירה כגופים חיוניים, נדרשו להשקיע משאבים רבים בשידורים לאורך כל תקופת המשבר, הכנסות הערוצים חוו ירידה חדה בעקבות הפגיעה בענף הפרסום. זאת בניגוד גמור לחברות הכבלים והלוויין אשר המשיכו להנות מדמי מנוי קבועים שהם גובים מלקוחותיהם ומהכנסות נוספות משירותי ה-VOD, הפוגעים במודל של הערוצים המסחריים".

לטענת קשת ורשת "המצב שבו הוט ויס מקבלות בחינם את תכני הערוצים המסחריים ללא תמורה מצד אחד, ובנוסף יקבלו את כספי הביד ששייכים בדין לקשת ורשת מצד שני, הוא מצב אבסורדי שאינו מתקבל על הדעת".

בהוט כמובן רואים את התמונה אחרת: "כמי שתמכו לאורך כל הדרך ביצירת מנגנון שוויוני שרואה את התעשייה המקומית לנגד עיניו, אנו מברכים על החלטת שר התקשורת שנועדה לקדם את התעשייה המקומית" נמסר מהוט.

עוד נמסר כי "הוט קוראת לכל החברות לתמוך בביצוע מהיר של המתווה המאוזן וההוגן שפורסם שיאפשר לכל החברות, במיוחד בימים אלו, לפעול לקידומה של היצירה המקומית החשובה לכולנו".

מיס נמסר: "Yes המובילה שנים את שוק הפקות המקור, מברכת על החלטת השר לחלק את כספי הביד באופן שוויוני. בניגוד לרושם שיש מי שמנסה ליצור, כספי הביד מגיעים קודם כל ללווין ולכבלים, כפיצוי בגין הפקעת קניינן - אפיקי ומספרי הערוצים האטרקטיבים שקיבלו הערוצים המסחריים מהפלטפורמות".

איגוד המפיקים לקולנוע וטלוויזיה צידד אף הוא בחלוקה שיוויונית של דמי הביד: "להוט ויס שעמדו בחובות הרגולטוריות שלהם גם כן מגיע לקבל משאבים ליצירה", מסרו באיגוד.