בעיקר בגלל הקורונה: קסטרו הפסידה 87 מיליון שקל ברבעון הראשון

קבוצת האופנה, שפרסמה את תוצאותיה בדקה ה-90 של ההארכה שניתנה לפרסום הדוחות, מעריכה כי איבדה מחזור הכנסות פוטנציאלי של 63 מיליון שקל בגין "הדממת פעילותה" בין 15 במרץ לסוף מרץ

לאחר שהפסידה בכל שנת 2019 סך של 84.2 מיליון שקל, קבוצת האופנה קסטרו  מדווחת כי הפסידה ברבעון הראשון בשנת 2020 לבדו 87.4 מיליון שקל. זאת בעקבות צניחה של 22% בשורת ההכנסות, שהסתכמו ב-284 מיליון שקל. הצניחה מיוחסת למשבר הקורונה, אך לא רק בגללו.

מניית קסטרו  צללה ב-36% מתחילת השנה וב-76% בשלוש שנים, והיא משקפת לחברה, שנמצאת בשליטת משפחת רוטר, שווי של 220 מיליון שקל בלבד.

כמו כן מדווחת החברה על הכפלה של ההפסד התפעולי לסך של 83 מיליון שקל, לעומת 42.1 מיליון שקל ברבעון הראשון ב-2019, אז רשמה החברה בשורה התחתונה הפסד של כ-47.7 מיליון שקל. ברבעון הראשון השנה רשמה קסטרו הפחתת ערך נכסים בהיקף כולל של 36.9 מיליון שקל. בין היתר, בשל "ירידת ערך מוניטין" של 19.5 מיליון שקל, ו"ירידת ערך מותג" של 10.9 מיליון שקל.

קיבלה הלוואה בערבות מדינה

קסטרו, שבשליטת משפחת רוטר, פרסמה את תוצאותיה לרבעון הראשון בדקה התשעים של תקופת ההארכה שניתנה ברבעון הזה. החברה מפרטת כי השפעת משבר הקורונה על הקבוצה הובילה מצד אחד לזינוק בפעילויות המכירה באתרי האונליין שלה, אך ש"סך מכירות אתרי האונליין בתקופה הזו, בהשוואה לסך המכירות של הקבוצה בתקופה המקבילה אשתקד אינו מהותי". מנגד, החברה מעריכה כי היא איבדה מחזור הכנסות פוטנציאלי של כ-63 מיליון שקל בגין "הדממת פעילות הקבוצה" בין ה-15 במרץ לסוף החודש. עם זאת, גם אם נוסיף את הסכום האמור להכנסות החברה ברבעון, הרי שהיא עדיין מציגה קיטון של כמעט 5% ביחס להכנסות ברבעון הראשון בשנת 2019.

ביחס למצב איתנותה הפיננסית, קסטרו מגלה כי קיבלה הלוואות בערבות מדינה בהיקף של 41.4 מיליון שקל במהלך הרבעון השנה, תוך שהיא צופה תזרים חיובי נטו של 65-83 מיליון שקל כתוצאה ממכירת הקרקע שלה בבת ים בתחילת מאי האחרון.

עוד מציינת קסטרו כי היא צפויה להיות זכאית למענקים "לעידוד תעסוקה" בהיקף של 7-9 מיליון שקל, המוערך בכ-7%-9% מסך הוצאות השכר הצפויות בחודשים יוני-ספטמבר 2020. כמו כן, מדווחת החברה על גידול ניכר בימי המלאי של הקבוצה מ-210 בסוף הרבעון הראשון ב-2019 לכ-262 בסוף הרבעון הראשון השנה.

במבט קדימה החברה צופה כי "בהמשך 2020 ואף ב-2021 צפויות השפעות והשלכות נוספות של המשבר" ושיתכן "ייקור של עלויות המימון". נכון להיום, לקבוצה 394 חנויות לישראל ו-33 חנויות בחו"ל, כך שבמהלך שנת 2020 נוספו לה שלוש חנויות בישראל, ומנגד נסגרו 16 חנויות, ובהן כל רשת מותג האביזרים אקססורייז.

לדברי רון רוטר, מנכ"ל הקבוצה שנכנס לתפקידו לפני כחודש, "על אף השלכות משבר הקורונה, אנחנו אופטימיים וצופים כי מהלכי ההתייעלות שביצענו לצד השבחת ערך בכל המותגים, יישאו פרי".

הפסד בכל תחומי הפעילות המרכזיים

מבחינת תחומי הפעילות של החברה עולה כי כל תחומי הפעילות המרכזיים הניבו לחברה הפסד ברבעון הראשון, כאשר פעילות האביזרים בישראל עברה מרווח סמלי להפסד תפעולי של כ-31.6 מיליון שקל, ופעילות האביזרים בחו"ל צמצמה הפסדים ביחס לרבעון המקביל אשתקד. תחום פעילות אופנה והלבשה הניב לחברה הפסד תפעולי רבעוני של 48.9 מיליון שקל. הקיטון בהכנסות החברה ביחס לרבעון המקביל היה בכל תחומי הפעילות, להוציא תחום פעילות טיפוח וקוסמטיקה - תחתיו פועלות הרשתות קיקו מילאנו ואיב רושה. תחום זה רשם גידול מ-5 מיליון שקל ברבעון הראשון אשתקד, להכנסות של 8.2 מיליון שקל ברבעון הנוכחי.

המכירות בחנויות זהות בתחום ההלבשה ברבעון רשמו קיטון של כ-8%. בפעילות אביזרי אופנה בישראל, המכירות בחנויות הזהות קטנו ב-5%. אפרופו המכירות בחנויות הזהות, קסטרו מציינת בדוחותיה כי היא "סבורה כי גם בשבועות שקדמו להדממת פעילות הקבוצה (15 במרץ - ש"מ) נרשמה בשוק ירידה בביקושים לאור חוסר הודאות שאפיין את משבר הקורונה".

במקביל, ביצעה קסטרו שורה של מהלכי התייעלות כדי לצמצם את ההוצאות שלה. בחודש מאי החלה החברה בהליך פיטורים שכולל 10-30 מעובדי המטה והמרכז הלוגיסטי שלה. מדובר בקבוצה המעסיקה כ-5,000 עובדים, כך שמדובר על פחות מאחוז ממצבת כוח האדם שלה.

בנוסף, בוצע קיצוץ שכר רוחבי ומדורג לעובדי מטה המשתכרים מעל 13 אלף שקל, וקיצוץ זמני שכלל גם את שכרם של בכיריה, ביניהם המנכ"ל שוויתר על חלק ניכר משכרו. כאמור, קסטרו גם מכרה את הקרקע בה פועל המטה שלה בבת ים, והודיעה כי תזרים את כל התמורה שתתקבל מהעסקה לצורכי החברה השוטפים.