הצעת חוק בקונגרס האמריקאי: להעניק מעמד פליטים לתושבי הונג קונג

זאת עקב חוק הביטחון הלאומי הסיני החדש שפוגע בזכויות האזרח של התושבים בהונג קונג ומאפשר לכלוא מפגינים ו"משתפי פעולה" עם ארגונים זרים • בשבוע שעבר עבר חוק שיטיל עיצומים על פקידים סינים ששוחקים האוטונומיה החלקית של הונג קונג, ועל בנקים וחברות שעושים איתם עסקים

מפגינים בהונג קונג נגד נסיונות החקיקה החדשים של סין / צילום: Vincent Yu, AP
מפגינים בהונג קונג נגד נסיונות החקיקה החדשים של סין / צילום: Vincent Yu, AP

מחוקקים משתי המפלגות בארה"ב הגישו הצעת חוק להענקת מעמד של פליטים לתושבי הונג קונג שבסיכון לפתיחת הליכים משפטיים נגדם לפי חוק הביטחון הלאומי הסיני החדש, שפעילי זכויות אזרח ומדינות רבות במערב מגנים ככלי לדיכוי חירויות אזרח בעיר-מדינה האוטונומית למחצה.

הצעת החוק, שהוגשה כמה שעות לפני פרסום נוסח חוק הביטחון הסיני החדש להונג קונג, היא ביוזמת הסנטורים מרקו רוביו (רפובליקני מפלורידה) ובוב מננדז (דמוקרט מניו ג'רזי) ושני צירים בבית הנבחרים ועוד כתריסר תומכים משתי המפלגות בשני בתי הקונגרס.

פליטים במעמד הומניטרי

החוק יחייב את משרד החוץ האמריקאי להגדיר כפליטים במעמד הומניטרי מיוחד את תושבי הונג קונג שיסבלו מצעדים משפטיים נגדם, או יהיו מאוימים בהליכים כאלו בגלל הבעת דעות פוליטיות או השתתפות שקטה בהפגנות וכינוסים. הזכות הזו תחול גם על משפחותיהם, כולל נשים, ילדים והורים אם ההורים הם אזרחים סינים.

את הטפסים ניתן יהיה להגיש מהונג קונג או ממדינה שלישית, והפליטים יוכלו לבקש מעמד של תושבי קבע ואזרחות בארה"ב. הזכות הזו תהיה תקפה לחמש שנים מיום העברת החוק, ולא תיכלל בהגבלות ההגירה הנוכחיות של הממשל.

דוגמאות לסוגי האנשים שיוכלו לבקש מעמד פליט הן אלו שארגנו מחאות אנטי-ממשלתיות ב-2019 והשנה, או שהיו פעילים בולטים בארגונים אזרחיים שתמכו בהן, אלו שהעניקו עזרה ראשונה למפגינים שנפצעו, שהיו עייתונאים שנפגעו, סיפקו סיוע משפטי לאלו שנעצרו בעקבות המחאות או הואשמו בהשתתפות במחאות.

"ארה"ב התחייב לעזור"

הצעת החוק, שנקראת "חוק נמל המבטחים להונג קונג", באה אחרי ההעברה בסנט בשבוע שעבר של חוק דו-מפלגתי שיטיל עיצומים על פקידים סינים בבייג'ין ששוחקים האוטונומיה החלקית של הונג קונג, ועל בנקים וחברות שעושים איתם עסקים.

"בעקבות יישום חוק הביטחון הלאומי של בייג'ין אתמול בלילה, ארה"ב חייבת לעזור לתושבי הונג קונג לשמר את החברה שלהם בבית, ולספק מקלט לאלו שניצבים בפני הליכים משפטיים בשל מימוש הזכויות שהובטחו פעם תחת ההצהרה המשותפת", אמר הסנטור רוביו, שהתייחס להסכם הסיני-בריטי שקבע את מעמד קוגנ קונג אחרי החזרתה לריבונות סין ב-1997.

"אנחנו מציגים את החקיקה הדו-מפלגתית הזו כדי להראות למפלגה הקומוניסטית הסינית שאנחנו נחושים לתמוך בתושבי הונג קונג, ולהבטיח שהם לא נופלים בין הכיסאות של מערכת ההגירה המקולקלת שלנו רק מפני שהם נאלצו לברוח בגל עמידה על זכויותיהם", אמר סנטור מננדז.

שלשום הגישו כמה צירים בבית הנבחרים הצעת חוק נפרדת לזירוז כניסתם לארה"ב של תושבי הונג קונג בעלי מיומנויות גבוהות - כולל בעלי תואר אקדמי ראשון, כאלו שלמדו בארה"ב, וכאלו שמנהלים עסקים עם מעל 50 עובדים - ולזירוז הענקת תושבות קבועה לבני הונג קונג שנמלטו לארה"ב.