לראשונה מאז פרוץ המגפה: 1,107 מאובחנים חדשים ביממה. מה קורה בעיר שלכם?

מספר החולים הגבוה אותר מתוך מספר שיא של בדיקות ליממה - יותר מ-24 אלף • למרות העליה בתחלואה, אין מערך קטיעת שרשראות הדבקה יעיל • המשטרה חילקה השבוע אלפי דוחות לאזרחים על אי עטיית מסכות

נסיעה באוטובוס בימי קורונה / צילום: Oded Balilty, Associated Press
נסיעה באוטובוס בימי קורונה / צילום: Oded Balilty, Associated Press

נתוני התחלואה ממשיכים לטפס בהתמדה, כאשר אתמול נשבר שיא של חולים מאומתים - משרד הבריאות דיווח הבוקר (ו') כי אתמול נרשמו 1,107 מאובחנים חדשים שנדבקו בנגיף קורונה, אולם גם חשוב לומר שמספר זה הוא מתוך מספר שיא של בדיקות שבוצעו עד כה ביממה אחת - 24,491. אחוז המאובחנים מתוך סך הנבדקים עומד על 4.5%. מדובר אמנם בעלייה ביחס לימים הקודמים אבל כמחצית משיא המשבר, אז כל נדבק עשירי בממוצע אובחן כחולה. יחד עם זאת, שיטת הבדיקות השתנתה - בתקופת הסגר נשלחו לבדיקת קורונה אנשים שענו על קריטריונים קשיחים, ומדיניות שר הבריאות החדש, יולי אדלשטיין, היא הרחבת מערך הבדיקות והקלת הקריטריונים.

מספר החולים הפעילים בישראל עומד על 9,618, מרביתם חולים באורח קל. אך נתון בעייתי במיוחד הוא העלייה במספר החולים הקשים; בשבוע שעבר מספרם נע סביב 45, והיום כבר זינק ל-70, עלייה של כמעט 50%. מספר המונשמים דווקא יציב ועומד בשלב זה על 27, ללא שינוי משמעותי מהימים האחרונים. מעניין לציין כי שמונה מן המונשמים, זקוקים למכונת הנשמה מזה חודש, ושלושה מתוכם חוו ניסיונות גמילה מהנשמה שטרם צלחו.

מתוך סך החולים החדשים הכולל, 10.9% הם מעל גיל 60 (לפי הלמ"ס, בני 65 ומעלה הינם כ-12% מהאוכלוסייה בישראל. 51% מהם נדבקו לאחר מגע עם חולה מאומת, ובאשר ל-48% - למשרד הבריאות אין מידע בשלב זה. מתוך כלל הישראלים שנדבקו עד כה בנגיף, 24% הם מתחת לגיל 19, ו-48% הם בני גילאי 20-50.

באיזו עיר רואים את העלייה הגדולה ביותר? משרד הבריאות מפרסם כי בשלושת הימים האחרונים נוספו בירושלים 368 חולים חדשים. השנייה אחריה ברשימה היא תל אביב, שבה נוספו בשלושת הימים האחרונים 172 חולים חדשים, אחריהן בני ברק עם 165, אשדוד, שבה יש סגר חלקי, עם 136, מודיעין עלית עם 70 ובת ים עם 68. גם בית שמש ופתח תקווה הפכו למוקד התפרצות בימים האחרונים, עם 52 ו-57 מאובחנים חדשים, בהתאמה.

חיפה לעומת זאת ממשיכה לשמור על מעמדה כעיר בטוחה יחסית. בשלושת הימים האחרונים התגלו בעיר 23 מאובחנים חדשים בלבד, ושיעור התחלואה בה נמוך מאוד ביחס ליתר הערים הגדולות - 47 חולים לכל 100 אלף תושבים. לשם השוואה, בתל אביב יש 196 חולים לכל 100 אלף תושבים, בירושלים 128 על כל 100 אלף, באשדוד 241 ובבני ברק 370.

מערך קטיעת שרשראות הדבקה יעיל? אין

למרות התפשטות התחלואה הניכרת, עד לשלב זה, אין מערך קטיעת שרשראות הדבקה יעיל שבכוחו לבלום את ההתפשטות. מערך קטיעת שרשראות ההדבקה, שצריך היה להיות חלק אינהרנטי מניהול המשבר בזמן החזרה לשגרה, אמור לזהות התפרצויות נקודתיות רגע לפני התלקחות, לגדוע שרשראות הדבקה בתוך 48 שעות לכל היותר, ולאפשר את המשך שגרת החיים ללא סגר נוסף. את הניהול המערכה, אמור היה לבצע "המכלול", גוף תחקור בראשות תא"ל במיל' אורי זייפרט. לאחר טענות להכשלת המהלך מצד המערכת, הוא התפטר מתפקידו בזמן שבשטח, נראה כי משרד הבריאות איבד שליטה על כיסי ההדבקה.

נדבך משמעותי נוסף, הינו החקירות האפידמיולוגיות שהוכחו כיעילות - כאשר הן מבוצעות בזריזות. למרות שחשיבותן ברורה לכל, ולמרות שלאחרונה תוגבר כוח האדם העוסק בכך, אין כיום מערך יעיל של חקירות אפידימיולוגיות. מחד, הממשלה נאלצת לקבל החלטות כשאין בידיה למשל מערך נתונים מלא לגבי המקומות שבהם התרחשו שרשראות הדבקה, ומאידך - הציבור גם הוא מתקשה ללמוד מהם המקומות המסוכנים יותר לשהות בהם. כדי לצמצם את הסיכון להדבקה במרחב הציבורי, הממשלה הורתה להגביר את הפיקוח על עטיית מסכות. ב-20 ביוני חילקה המשטרה 2,533 דוחות בגין אי עטיית מסכה, ב-29 ביוני 2,713 דוחות, וב-27 ביוני חולק מספר הדוחות הגבוה ביותר - 2,897 קנסות לאזרחים שלא עטו מסכה במרחב הציבורי. אתמול, עם זאת, מספר הקנסות עמד על 1,936 בלבד, ירידה ניכרת מכל אחד מהימים בשבוע החולף.