האוניברסיטאות מבטלות את המבחנים בקמפוסים ותוקפות את אלקין

בוועד תקפו את השר הממונה זאב אלקין וטענו כי הוא מסרב לדון במתווה שהציעו, שיאפשר לקיים את הבחינות גם באופן מקוון וגם במתכונת מצומצמת בקמפוסים • מהשלכות המהלך: חלק מהסטודנטים שיעברו לשיטות הערכה מקוונות, ציונם לא יהיה מספרי אלא "עובר" או "לא עובר"

קמפוס הר הצופים, האוניברסיטה העברית / צילום: שאטרסטוק
קמפוס הר הצופים, האוניברסיטה העברית / צילום: שאטרסטוק

ועד ראשי האוניברסיטאות הודיע כי החל מהשבוע הקרוב יבוטלו הבחינות בקמפוסים בצל ההגבלות החדשות עליהן הודיע השבוע ראש הממשלה בנימין נתניהו. במרבית המקרים הסטודנטים לא ייפגעו ויקבלו ציון "עובר" או "לא עובר" במקום ציון מספרי. 

בוועד תקפו את השר הממונה זאב אלקין וטענו כי הוא מסרב לדון במתווה שהציעו, שיאפשר לקיים את הבחינות גם באופן מקוון וגם במתכונת מצומצמת בקמפוסים. "לצערנו, השר אלקין עסוק בפרובוקציות מיותרות לצרכים פוליטיים, במקום לחתור למציאת פתרונות יחד איתנו, לטובת הסטודנטים", הם מסרו והוסיפו כי "אנו מבקשים להזכיר שאיננו מצויים בקמפיין בחירות, ועל השר הממונה על מערכת ההשכלה הגבוהה לפעול מתוך אחריות אמיתית לעתיד הסטודנטים והמערכת עליה הופקד רק לפני חודש".

לטענתם, "האוניברסיטאות הציעו מתווה מפורט, שנועד לאפשר לקיים את הבחינות, חלקן בקמפוס וחלקן באופן מקוון. ועדת משנה של המל"ג אישרה את עיקרי המתווה, אך לצערנו, נכון לשעה זו, השר מונע את כינוס המל"ג לדיון בו", והוסיפו כי "ההימנעות מדיון במתווה, תפגע בין השאר באלפי סטודנטים ללא אמצעים טכנולוגיים מתאימים, מגבלות סוציו אקונומיות, וכן סטודנטים עם מוגבלויות שלא יכולים להיבחן באופן מקוון בביתם או מחוץ לקמפוס. על שר ההשכלה הגבוהה מוטלת האחריות לדאוג גם להם".

אלה הצעדים שעליהם הכריז הוועד:

ממחר (א'), לא יתקיימו בחינות בקמפוסים עצמם; הבחינות שנקבעו מראש כמקוונות או ככאלה שאינן דורשות הגעה לקמפוס יתקיימו כמתוכנן; הבחינות שאמורות להתקיים בקמפוס יידחו, או יתקיימו באופן מקוון, או שתיקבע במקומן הערכה חלופית, לפי ההחלטה בכל מוסד; בבחינות שיתקיימו באופן מקוון יינתן ציון "עובר" או "לא עובר", או שיינתן ציון מספרי, גם זאת לפי ההחלטה בכל מוסד.

כמו כן, אם המועצה להשכלה גבוהה תאשר את מתווה החרגת הבחינות בקמפוס, ולאחר קבלת אישור מנכ"ל משרד הבריאות למתווה, יקיימו המוסדות בחינות בקמפוס בהתאם להנחיות משרד הבריאות.