"יולי היה יכול להיות פיצוץ, אבל המצב קטטוני": המלונות בפרברים מחפשים מודל עסקי חדש

מצליינים לסדנאות רוחניות, מאנשי הייטק לזוגות מתחתנים: המלונות שנפתחו במקומות שמחוץ לאתרי התיירות המרכזיים היו מלכתחילה צריכים להתאמץ יותר, ובעקבות הקורונה הם צריכים למצוא אפיקים חדשים לגמרי

מלון ליר סנס. "יצרנו חבילות חדשות לכלות וחתנים"  / צילום: סימפלקס 360
מלון ליר סנס. "יצרנו חבילות חדשות לכלות וחתנים" / צילום: סימפלקס 360

עיריית ראש העין מקדמת בימים אלה תוכנית להקמת מלון ראשון בעיר. התוכנית, שאותה דוחף ראש העיר, שלום בן משה, נהנית מתמיכת משרד התיירות. הרציונל להקמת המלון, כפי שתואר בעבר בהודעות לעיתונות בנושא, הוא "מתן מענה זמין והולם לאלפי צוותי האוויר המגיעים לנמל התעופה לאורך כל השנה, וכן לאנשי עסקים בינלאומיים המגיעים לפגישות עסקיות בפארק אפק בראש העין ובאזור המרכז".

הדיווחים בדבר הקמת המלון פורסמו ערב הקורונה, וכשקוראים אותם היום זה נשמע, איך לומר, קצת מצחיק: אלפי צוותי אוויר? אנשי עסקים בינלאומיים? הרי השמיים סגורים ועוד לא ידוע מתי ייפתחו.

דובר העירייה רפאל חתוכה לא מתרגש מהציניות. המלון, הוא אומר, צפוי להיפתח רק בעוד חמש שנים, ועד אז אולי נחזור לעולם הישן. לדבריו, אם שמים בצד את הקורונה, הרעיון כשלעצמו הגיוני: מלבד אנשי צוות האוויר הבכירים, שמן הסתם ימשיכו לפקוד את בתי המלון בתל אביב בין טיסה לטיסה, יש אנשי צוות אוויר זוטרים יותר, ואת אלה ישכנו חברות התעופה במלון בראש העין, שהוא גם קרוב יותר, וגם השהות בו זולה יותר.
עד שהמלון בראש העין ייפתח, הוא יוכל ללמוד קצת מניסיונם של מלונות אחרים שהשתכנו מלכתחילה במקומות שנמצאים מחוץ לנתיבים הקבועים של התיירים, כמו פתח תקווה, גדרה, רעננה, ראשון לציון.

כולם ביססו את המודל העסקי שלהם על קהלים מסוימים, אך בגלל הקורונה אותם קהלים אינם רלוונטיים בזמן הקרוב - לא התיירים מחו"ל ולא אנשי עסקים. בגלל מיקומם, הם גם אינם יכולים להוות מוקד משיכה לתיירים מקומיים כחלופה.

המלונות האלה מוצאים את עצמם כעת במצב שבו עליהם לשנות כיוון, בלית ברירה.

"אין אף מלון בראשון לציון"

שלום שטרית, בעלים ומנכ"ל של חברת הנדל"ן שתית, השיק בשנה שעברה את מלון קדם - מלון בריאות וספא בטירת הכרמל. לדבריו, מאחר שהמלון ממילא הוא סביב קונספט של בריאות (בדומה למלון יערות הכרמל) וממילא כוון לקהל מקומי, הרי שלמעשה הוא לא נפגע מהקורונה.

לעומת זאת, מלון אחר שלו נפתח "ממש ביום שהתחילה הקורונה". מדובר במלון וילה גן בשדרות הציונות בחיפה, סמוך לגנים הבהאיים - מלון בוטיק של 16 חדרים. המלון שוכן במבנה לשימור בן 100 שנים, שהיה בעבר בית חולים 'עזרה', שהוקם על ידי חברת עזרה של יהודי גרמניה, ועבר בהמשך לידי הבאהיים. המלון נמצא במיקום מרכזי, במרכז הגנים הבאהיים, וניתן לרדת ברגל מנקודה זו למושבה הגרמנית.

"המבנה עבר שיפוץ קפדני כולל של החלל בצביון היסטורי, עם הרבה אהבה וחשיבה", אומר שטרית. "בנינו על תיירות צליינית שתגיע לבאהיים, אבל אנחנו מבינים שבתקופה הקרובה לא נראה תיירות כזו".

כיוון שכך, הם חושבים איך למשוך תיירות פנים ומתכננים סדנאות העצמה אישית וסדנאות רוחניות. לדברי שטרית, הם מקווים לפתוח בקרוב את המלון לראשונה מאז השיפוץ.

גם מלון רויאל הוטל, שנפתח בתחילת השנה באזור התעשייה הישן של ראשון לציון, נאלץ לשנות כיוון. המלון, בן 14 חדרים, הוגדר עם הקמתו כמלון שמיועד "לתיירים, אנשי עסקים המחפשים מקום ללון במרכז הארץ ועד חבר'ה צעירים שיצאו לבלות".
אבירם בטיטו, מנכ"ל המלון ואחיו של אחד הבעלים, מסביר: "יש המון עסקים בראשון לציון, מפעלים באזור התעשייה, כך שמלבד אנשי עסקים מחו"ל, יש גם הרבה אנשי עסקים שמקיימים כאן פגישות עסקים שעתיות. אין כיום אף מלון בראשון לציון ומתוך ההבנה הזו פתחנו את המלון, ואז הגיעה הקורונה וסגרה את השמיים".

מאז, אומר בטיטו, הם החלו לפנות לעבר הקהל הצעיר. לשאלה מי מגיע ללון בראשל"צ, הוא מסביר שמגיעים צעירים מהאזור - רחובות, נס ציונה, אפילו מראשון.

אבל למה שיבואו לראשון?
"המחירים בתל אביב גבוהים יותר, וזה קרוב להם לבית. יש גם צעירים שמגיעים לבלות במקומות הבילוי הרבים שיש בראשון - ממש כאן ליד נמצא מועדון הדזרט, ומכיוון שהם שותים הם לא יכולים לנהוג. אז הם מגיעים לכאן, לוקחים מונית למקום הבילוי, חוזרים להעביר פה את הלילה, ולמחרת נוסעים בטוחים הביתה".

בנוסף, הוא אומר, המלון מציע חבילות ספא. "לא לשם כיוונו", הוא מודה, "אבל הקורונה הובילה לזה".

"המסעדה עובדת, החדרים לא"

רשת המלונות פרימה נאלצת לחשב מסלול מחדש בשניים מהמלונות שלה: מלונות עסקיים ברעננה ובפתח תקווה. "שניהם במצב קטטוני", מודה מנכ"ל הרשת, אבי דור, בגילוי לב. "הבעיה היא שהמצב מאוד נזיל", הוא אומר. "חשבנו לתומנו שב-1 ביולי ייפתחו השמיים. החברות מחכות לזה כבר בקוצר רוח, ואם השמיים היו באמת נפתחים, יולי היה יכול להיות חודש פיצוץ".

וזה לא קרה. השאלה היא אם אתם לא חושבים לכוון את המלונות לקהל אחר, בהיעדר אנשי עסקים מחו"ל.
"בשני המלונות השקענו עשרות רבות של מיליונים, והם תוכננו להתאים לקהל העסקי מבחינת הטכנולוגיה והשירותים שהם מציעים. לקחת משהו של עשרות מיליוני שקלים ולעשות לו הסבה בגלל כמה חודשים סגורים, זה לא הגיוני. רק להסב ולהחזיר, יעלה יותר".

אז מה עכשיו?
"לצערי הרב, אנו מתחזקים את המלון ברמה סגורה, ועכשיו אנו בודקים את עצמנו אם כדאי לנו להשאיר אותו פתוח ברמה מינימלית, לאנשי עסקים ישראלים, או רופאים - זה לגבי המלון בפתח תקווה".

אבל כמה כאלה יש? בודדים.
"נכון, אבל ממילא אנו מחזיקים צוות, אף שהמלון סגור, כי צריך לתחזק אותו, כך שאני יכול לפתוח בצורה שולית ולתת לזמן לעבור. לגבי רעננה, המצב שונה, כי יש שם מרכז כנסים ואירועים, ומיד כשאפשר היה, הצענו את המלון לקיום אירועים. מלבד זה, יש לנו מסעדה על הגג שמשמשת אנשים מבחוץ, אבל החדרים לא עובדים. גם אם נפתח, התפוסה תהיה ברמה של פחות מאצבעות יד אחת".

וילה גן בחיפה. "מבינים שבזמן הקרוב לא נראה תיירים"   / צילום: ערן לביא
 וילה גן בחיפה. "מבינים שבזמן הקרוב לא נראה תיירים" / צילום: ערן לביא

מה הלאה?
"אנחנו חושבים קדימה, איך אפשר לעשות שילובים מסוימים, אבל כל דבר כזה דורש שינויים מבניים ואישורים רגולטוריים. אנחנו חושבים על איפה ומה לעשות. חשבנו למשל, לעשות כמה יחידות עם מטבחונים, שיוכלו לשרת נותני שירותים מחו"ל, שנשארו כאן בתקופת הקורונה, ועד עכשיו התגוררו בדירות. במצבי קיצון, זו עשויה להיות עוד ורסיה. זה גם פתרון למצב שבו אתה יכול להפעיל את החדרים, בלי להפעיל את המזון והמשקאות שלך".

השאלה מה יהיה בעתיד, כי הקורונה חוללה גם שינוי תפיסתי: חברות מבינות שלא חייבים לשלוח עובדים לחו"ל לכל פגישה, כך שנראה שגם אחרי שהמשבר הזה יעבור, החברות, בין היתר כדי לצמצם הוצאות, ישלחו פחות אנשים שלהן לחו"ל.
"אני מאמין שהשינוי התפיסתי הזה לא יהיה לאורך זמן. כשיהיה חיסון, הדברים יחזרו לקדמותם, כי בסוף, אין תחליף למינגלינג ולנטוורקינג האמיתיים. בזום יש הרבה דברים טובים, אבל זה לא מהווה תחליף לתקשורת הבינאישית. מה שכן, ייקח זמן עד שיחזרו הכנסים הבינלאומיים, כי ארגון כנס גדול דורש הכנה ממושכת.
"בראי ההיסטוריה, או בעוד שנתיים, בהנחה שיהיה חיסון עד אז, האירוע הזה יהיה בגדר אנקדוטה, משהו שעברנו ונקווה שלא יחזור. מה שכן, אנחנו כאנשי מלונאות ועסקים, חששנו תמיד מבעיות כלכליות, מבצעים צבאיים, וסייבר. תמיד ידענו שיהיו מבצעים צבאיים מדי פעם, אנחנו יודעים שהכלכלה שלנו היא לפעמים ככה ולפעמים ככה, וגם לסייבר התכוננו ברמה הביטוחית".

אבל לא לקורונה.
"לזה לא התכוננו וגם אין לנו ארגז כלים שמתאים לזה. אבל מעתה הצטרף לחששות שלנו גם החשש ממגפה".

"כל אחד תופס אחרת את המושג חופשה"

צחי צוק הקים בשנה שעברה את הבייבי שלו - מלון בוטיק בגדרה, מלון ליר סנס שבו 24 חדרים. המלון מיועד לארח במהלך השבוע אנשי עסקים המגיעים לעסקים בסביבת גדרה: חקלאות, חוות קנאביס, חברות הייטק השוכנות בפארק המדע ברחובות או ביבנה, ואפילו כאלה המגיעים לאינטל בקרית גת, המרוחקת חצי שעה בלבד מגדרה.

את סופי השבוע ייעד צוק מלכתחילה לתיירים מקומיים, מה שבהכרח מעלה שאלה מי מגיע לסוף שבוע בגדרה. "תתפלאי", אומר לי צוק. "כל אחד תופס אחרת את המושג חופשה. מבחינת אחד, חופשה זה לצאת למקום קרוב שנותן לך חוויה: יין טוב, מסעדה, ספא. בשביל אחר, אם הוא לא נסע שלוש שעות בפקקים כדי להגיע למלון, בשבילו זו לא חופשה. היום, למשל, יש לי במלון זוג מתל אביב וזוג מנהריה. מה שמעניין זה ואליו פור מאני, ואנחנו יודעים לייצר חוויה מושלמת למי שמגיע לפה".

צחי צוק, מלון ליר סנס, גדרה / צילום: איל יצהר, גלובס
 צחי צוק, מלון ליר סנס, גדרה / צילום: איל יצהר, גלובס

אוקיי, אבל עדיין נשארנו עם בעיית אמצע השבוע. אנשי עסקים מחו"ל לא בדיוק פוקדים כרגע את פארק המדע ברחובות או את חוות הקנאביס באזור.
"אז באמת התחלנו לפנות לכיוונים חדשים. יש לי עכשיו כנס של חברת הייטק, וחלק מהמשתתפים גם ישנים במלון. אני מתאים את עצמי. למשל, אני מארח פה חתנים וכלות. יש לי היום במלון שלושה זוגות של חתנים וכלות. זה משהו שעשינו לפני הקורונה, ועכשיו הגדלנו את הפעילות בתחום, יצרנו שיתופי פעולה עם אולמות אירועים, יצרנו חבילות, וייעדנו את זה יותר לקהל המקומי".

בתקופת הקורונה, הוא מספר, הוא עבד במלון כדי להוסיף מקומות ישיבה בחצר ולפתוח חללים, הכול כדי "לתת לאורחים את החוויות הכי טובות ועדיין לשמור על הכללים". ארוחות הבוקר מוגשות לחדרים והבופה שודרג למזטים. מלבד זה, "יצרנו חבילות אטרקטיביות לישראלים, והורדנו מחירים באמצע השבוע כדי למשוך אנשים באמצע שבוע. יצרנו חבילה של לינה, עיסויים ושימוש במתקנים.

"זו הייתה תקופה מאוד מאתגרת. יום אחד הכול נעצר, אבל בזכות השינויים שעשינו, המלון עכשיו בתפוסה מלאה. בסוף השבוע האחרון אירחתי את יקב כהנוב, עשיתי איתם אירוע משותף ל-60-70 אנשים. אנחנו מנסים להכניס תוכן, יש לי בר שפתוח רוב ימות השבוע, ואני מתכנן עכשיו הופעה אקוסטית".