לבנות כן; לרמוס את זכויות הפרט של החלשים ביותר - לא!

המהלך של מינהל התכנון להוריד את סף ההסכמה לביצוע פרויקט התחדשות עירונית מ-80% ל-66% הוא מהלך לא מאוזן שיביא לעוולות קשות, לרמיסת זכויות הפרט ולגזילת קניינם של תושבים

את הרצון לקדם פרויקטים של פינוי בינוי צריך לראות כהזדמנות שיש בה win win. הדיירים יקבלו דירה חדשה ומרווחת יותר, הסביבה תעלה בערכה ותקבל מראה ומשמעות נעימים ומתקדמים, היזם, יחד עם שרשרת המזון כולה, יקבל את חלקו. השאיפה לביצוע עסקה שתתבצע בפרק זמן סביר, הוא מובן ולגיטימי, הדיירים עצמם מייחלים להסכם מהיר ומשך בנייה קצר. אך צריך להביט למציאות בעיניים ולראות נכוחה. התחדשות עירונית בכלל ופינוי בינוי בפרט היא זירת התגוששות בין חלשים לטורפי על.

הדיירים הם בדרך כלל ממצב סוציו-אקונומי נמוך, חסרי קשרים ואמצעים ומולם מתייצבים צוותים מיומנים של יזמים וכרישי נדל"ן מצוידים בשירותיהם של עו"ד, יועצים, רואי חשבון, אנשי כספים, מקורבים ולוביסטים שלפעמים גם באים ויוצאים מתוך לשכותיהם של ראשי הערים ועוזריהם הבכירים. עם או בלי שבס אבל עם מכפילים מטורפים של אחוזי בנייה.

בשנתיים האחרונות אנו עדים לניסיונות של מינהל התכנון לקדם תיקוני חקיקה שבמסגרתם יורד סף ההסכמה לביצוע פרויקט מ-80% ל-66%. צריך לדעת שזו הורדה דרמטית ואף מכרעת. המהלך הצפוי הזה לא מאוזן והוא יביא לעוולות קשות, לרמיסת זכויות הפרט ולגזילת קניינם של תושבים תוך מסע דה לגיטימציה מכוער על סרבנות, נימביות וכיוצא בזה. יש כמובן בכל ציבור וקהילה את הסרבנים שלה, אך ההשתלחות בחלשים שבאה בימים אלו מגזרות רבות מגיעה כדי להכשיר את מהלך הורדת הסף הדרמטי בפינוי בינוי יחד עם הכשרה ייעודית של שרץ הותמ"ל.

הותמ"ל הוא כלי רע

היום, כאשר הארכת תוקפו של חוק הותמ"ל עומדת למבחן ,מתקיים מאמץ לגיטימי להוריד את השפעתו של הותמ"ל מהמגזר החקלאי והשטחים הפתוחים. זהו מהלך מוצדק לחלוטין אך אסור שיתממש על גבם של תושבי השכונות החלשות.

בימים אלו אנו עדים למסע מתוקשר ומכוון, המשלב את מינהל התכנון, חלק ממשרדי הממשלה הרלוונטיים (במיוחד מהשיכון והפנים), ולוביסטים רבים, במאמץ להחיל את הותמ"ל על ההתחדשות העירונית לסוגיה בתוככי הערים.

צריך להתייצב נגד התופעה המגונה בה היזמים ושלוחיהם, ממשיכים להוביל באופן אוטומטי את התיוג הבזוי של הדייר "הסחטן והסרבן" לפתחם של הדיירים, המנסים בכוחות דלים לעמוד על זכויותיהם. ראוי וצריך לעצור את מטוטלת השקר שבה הדייר הוא הסרבן וכל השאר הם אבירי הצדק והקדמה, צריך לאזן את התמונה. המאמץ המוצדק לסלק את הותמ"ל מדרכנו אסור שיתמקד בהסטת המסלול אל השכבה החלשה בחברה, אסור שנהפוך לחברה חזירית, חסרת רגישות חברתית שפוגעת בחלשים.

במילים פשוטות - הותמ"ל הוא כלי רע, נקודה. 

הכותב הוא יו"ר עמותת בינוי שפוי