ירידה במספר ההרוגים מתאונות עבודה במחצית הראשונה של 2020

כך עולה מדוח פעילות האכיפה של מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה שמתייחס למחצית הראשונה של 2020 • עוד עולה כי אומנם שיעור ביקורי הפיקוח בעלייה – אבל המבצעים הממוקדים מניבים צווי בטיחות לא מעטים • בשורה התחתונה - ענף הבנייה עדיין נמצא בראש טבלת ההרוגים מבין ענפי המשק

תאונה קטלנית באתר בנייה ברעננה / צילום: אלון רון
תאונה קטלנית באתר בנייה ברעננה / צילום: אלון רון

13 הרוגים בתאונות בענף הבנייה בחודשים ינואר-יוני 2020. זו השורה התחתונה של דוח פעילות האכיפה של מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה שפורסם היום (ד').

נפתח בנתון היחידי שעשוי להיחשב חיובי בדוח - מספר ההרוגים באתר הבנייה בתקופה האמורה (13 הרוגים) נמוך ממספר ההרוגים בענף בתקופה המקבילה בשנה שעברה (23 הרוגים) ומהמחצית הראשונה של 2018 (19 הרוגים). אלו המספרים. ולמרות שיש ירידה, שגם היא לא בטוח מייצגת משום שמדובר רק במחצית השנה, אין ספק שהמצב שעולה מהדוח מעיד על מצב גרוע באתרי הבנייה. במקביל, אי אפשר להימנע מלדבר גם על קורונה, והשפעתה על הענף, ולתהות האם גם לה חלק בירידה במספר ההרוגים.

אבל כאמור, גם 13 הרוגים בענף הבנייה בשישה חודשים זה המון, והדוח שוב מעיד על כשלים חוזרים באתרי הבנייה. על פי נתוני הדוח, ב-10 מהתאונות הקטלניות בחצי השנה האחרונה - סיבת הפציעה הייתה נפילה מגובה. כבר שנים מדברים על העובדה שזוהי נקודת התורפה המשמעותית ביותר, אבל משנה לשנה לא נראה דברים משתנים.

עוד נתונים מטרידים עולים מפעולות האכיפה שמינהל הבטיחות עורך בשטח, באתרי הבנייה עצמם. הפעולות עצמן חיוביות, וצריך כמה שיותר, אבל הבעיה המרכזית היא פחות בתדירות (שתמיד יכולה להשתפר) אלא בממצאים ששוב מעידים כי המצב עדיין רעוע. כך, בתקופת ינואר יוני 2020 התקיימו על פי הדוח 5,855 ביקורי פיקוח, זאת לעומת 3,362 ביקורי פיקוח בתקופה המקבילה. אבל כשמסתכלים על מבצעים מרוכזים של אכיפה - נתוני הדוח מעידים שוב שבכל פעם חוזרים הפקחים עם לא מעט צווי בטיחות, צווי הפסקות עבודה ובהיקפים לא קטנים. נדגיש כי יש מקרים בהם הביקורות עוברות ללא צווים, אבל המטרה היא שבסופו של דבר גם מבצעי האכיפה יניבו פחות ופחות צווים.

במדרג היישובים בהם ניתנו הכי הרבה צווי בטיחות במחצית השנה הראשונה אפשר למצוא את ירושלים (235 צווים בחצי שנה), תל אביב-יפו (168 צווים) וראשון לציון (121 צווים) ובכל הקשור למתן צווי הפסקת עבודה התמונה זהה.

נציין כי במסגרת הדוח מציינים גם במשרד העבודה והרווחה כי הפעילות בתחום התאונות בענף הבנייה עלתה מדרגה וכי נעשים עוד צעדים. בין היתר נכתב כי קיים ממשק שוטף ורציף עם רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון, קודמו כתבי אישור ועיצומים כספיים, השתפר הממשק עם יחידת פל"ס המשטרתית ועוד. אולם בנקודה זו נציין שוב כי בעוד הכיוון נכון, מספר ההרוגים מחייב המשך פעילות בתחומים נוספים וחזרה גם להבטחות והחלטות שהתקבלו לפני כשנתיים עת ההסתדרות נרתמה למאבק ופרסמה שורה ארוכה של דרישות וצעדים. נזכיר כי באותה העת המשק כולו כמעט הושבת, אולם ברגע האחרון נמנעה השביתה ושורה של הבטחות נחתמו. חלק מהן מומש וחלק לא, ונכון להיום יש להמשיך ולפעול בתחום.

ממשרד העבודה והרווחה נמסר עם פרסום הדוח כי: "בשנה זו, המשיך מינהל הבטיחות ליזום מגוון פעולות אכיפה משולבות, בין היתר בשיתוף גורמים כמו משטרת ישראל, רשויות מקומיות ועוד. הפעילות בוצעה על סמך ניתוח מקדמי של נתוני תאונות, נתוני מודיעין ונתוני פרופיל בטיחותי של קבלנים ומנהלי עבודה ועוד. כמו כן מבצעים רבים התמקדו בדגש על בקרת ציוד מקצועי באתרים - עגורנים, מכונות הרמה ועוד".

בהמשך לפרסום הדוח, נמסר מהקבוצה למאבק בתאונות בניין ובתעשייה כי "הנתונים הקשים מצביעים על התמשכות ההפקרות הבטיחותית באתרי העבודה. אמנם, מספר ההרוגים נמוך יותר מפרק הזמן המקביל אשתקד, אולם למרבה הצער לא ניתן ללמוד מכך על מגמה של ירידה במספר ההרוגים וזאת הן בשל השבתת המשק בשל הקורונה, הן משום ששנה שעברה היוותה שנת שיא שלילי במספר ההרוגים.

"בנוסף יש לתת את הדעת לנתון החמור של 11 עובדים שנהרגו באתרי בנייה בשלושה החודשים האחרונים (אפריל-מאי-יוני), שמלמד על התמשכות ההפקרות הבטיחותית באתרי הבנייה, ושהוא גבוה ממספר ההרוגים בפרק זמן זה לפני שנתיים ולפני שלוש שנים (בשנה שעברה נהרגו בפרק זמן זה 15 עובדים, כולל תאונת המנוף ביבנה שבה נהרגו באופן חריג וטרגי 4 עובדים).

"בתקופת הקורונה חלה בענף הבנייה ירידה עצומה בהיקף ההעסקה, למרות ההיתר להמשיך ולעבוד כרגיל, וזאת בפרט בשל הירידה בהיקף עבודתם של עובדים פלסטינים. ניתוח נתוני ההרוגים מבהיר היטב שחלק הארי של הירידה במספרי ההרוגים הוא תוצאה מכך: בחציון הראשון נהרג עובד פלסטיני אחד בתאונות באתרי בנייה (8% מכלל ההרוגים). זאת, כאשר בכל שנה שיעור העובדים הפלסטינים מקרב ההרוגים בתאונות עבודה בענף עומד על 32%-34% (14-15 הרוגים בשנה, כ-7 במחצית שנה).

"אנו שבים ודורשים ממנהל הבטיחות לא להסתפק בהטלתם של צווי בטיחות בגין עבירות אלא להטיל קנסות מנהליים בגין עבירות בטיחות חמורות או חוזרות ולפנות לרשם הקבלנים בעניינן של עשרות חברות השבות ומתרשלות בשמירה על בטיחות העובדים - דבר אשר כמעט ולא נעשה עד כה, בניגוד לנאמר".