אקוניס: יש מגמת ירידה בהידבקות, אני מציע להפסיק לפזר תרחישי אימה

הדברים נאמרו במהלך ישיבה ממשלתית שדנה בהמשך משבר הקורונה ובתוכנית הסיוע הכלכלית שהוצגה בשבוע שעבר • לשמע הדברים, שטייניץ התפרץ ואמר: הנתונים מראים שאנחנו עדיין במקומות הגבוהים בעולם בתחלואה

אופיר אקוניס / צילום: איל יצהר
אופיר אקוניס / צילום: איל יצהר

הממשלה דנה בהמשך משבר הקורונה ובתוכנית הסיוע הכלכלית שהוצגה בשבוע שעבר. ראש הממשלה אמר בפתח הדיון: "אנחנו מביאים היום לאישור הממשלה את התכנית הכלכלית המקיפה לשכירים, לעצמאים ולבעלי העסקים בשנה הקרובה. התכנית הזאת מיועדת להעניק רשת ביטחון לכל מי שנפגע מההתפרצות של הנגיף. אני יודע שהיא לא שלמה, אני יודע שיש בה גם חורים. שר האוצר ואני כבר דיברנו, ואני מתכוון לדבר על כך ביחד עם בני גנץ, על מתן מענה גם לחורים בתוך הרשת. יש הרבה דברים שצריך לטפל בהם, כולל עזרה למשפחות, לסקטורים, לדברים אחרים.

"אנחנו נעסוק בכל הדברים הללו, נדון בזה בסוף הישיבה, מה המנגנון הטוב ביותר לעשות זאת. אבל כרגע יש פה תכנית מקיפה שלא הייתה כדוגמתה, אני רוצה לשבח את הממשלה על כך. כבר העברנו אתמול בהצלחה, פה אחד, את המענק המיידי לעצמאים, ועכשיו יש שורה של דברים שאנחנו צריכים לעשות, קודם כל כדי לתת את אותה רשת ביטחון ובהמשך כמובן לפעול ביתר שאת גם לייצר ולתגמל חזרה למעגל העבודה".

עם תחילת הישיבה פרץ ויכוח בין השרים אופיר אקוניס ויובל שטייניץ. אקוניס אמר כי הנתונים בימים האחרונים מצביעים על תחילתה של מגמה (של התמתנות בהדבקה) ויכול להיות שאנחנו בתחילתו של סוף הגל השני: "אני מציע למשרד הבריאות להפסיק לפזר תרחישי אימה".

שטייניץ התפרץ ואמר: "הנתונים מראים שאנחנו עדיין במקומות הגבוהים בעולם בתחלואה". אקוניס השיב: "שמעתי שאתה מציע להטיל סגר כללי מיידי, אני מתנגד לרעיון הזה בכל תוקף, זה יחריב את כלכלת ישראל. ואתה כשר אוצר לשעבר בוודאי יודע את זה".

השר איציק שמולי העלה את ההצעה לתשלום דמי אבטלה במודל הגמיש הנהוג בין היתר בגרמניה. לדברי שמולי הרעה החולה מתשלום דמי אבטלה ליוצאים לחל"ת היא שלמעסיקים קל יותר להוציא את העובדים לחל"ת ביודעם כי הם מקבלים שכר ולא נזרקים לרחוב. הוא אמר בישיבה כי המודל הגרמני פועל כבר ב-25 מדינות, ולפיו העובדים נשארים בתעסוקה ולא במשרה חלקית בהתאם לצרכי המעסיק, והמדינה רק משלימה את השכר ל-100%. הוא הראה המלצה של ה-OECD למדינות לייצר תכניות שתכליתן לשמר את העובדים במקומות העבודה. שמולי טוען כי גם המעסיקים מעדיפים את המודל הגמיש המאפשר להם העסקה של עובדים בעלי הכשרה וניסיון בהתאם לצמצום בהיקף העבודה במפעל או בחברה.

אלא שהאוצר הציג עמדה המתנגדת לכך. בנייר של הממונה על התקציבים נאמר כי המודל הזה יביא לגידול במספר העובדים הנתמכים על ידי המדינה, ולכן לא כדאי כלכלית. עוד נאמר כי אין אפשרות תפעולית ליישם את המודל הזה. הממונה כתב כי כעת עובדים על מודל לסיוע לשכירים שמוחזרים לעבודה בשכר נמוך מזה שקיבלו קודם לכן.

החשש באוצר הוא כי מעסיקים ינצלו את השתתפות המדינה בשכר ויצמצמו את היקפי המשרה גם של עובדים חיוניים הנדרשים לעבודה בהיקף מלא, כדי לצמצם את הוצאות השכר שלהם.

שמולי אומר כי במדינות שבהן המודל הופעל נמצאו דרכים להתמודד עם הסוגיה הזו: "צריך להשתחרר מקיבעונות ישנים. המודל שאני מציע מייצר win-win לכולם ועוד יעלה פחות למדינה. אחת הלקחים החשובים מהגל הראשון הוא הנזקים הרבים של מודל החל"ת. במקום להתחפר באותה הטעות אני מציע לחשב מסלול מחדש, להיות יצירתיים וליישם את המודל המוצלח של מרבית מדינות המערב".