הקורונה מכה בהייטק הישראלי: שפל של שש שנים במספר האקזיטים מתחילת השנה

כך לפי דוח IVC ומשרד עורכי הדין מיתר • במחצית הראשונה של 2020 היו 52 אקזיטים בשווי כולל של 5.8 מיליארד דולר - ירידה של 32% במספר העסקאות, ו-22% בסכומן לעומת התקופה המקבילה

הייטק/ צילום: Shuttherstock
הייטק/ צילום: Shuttherstock

מספר האקזיטים במחצית הראשונה של 2020 הגיע לשפל, אך שווי האקזיט הממוצע הוא הגבוה ביותר בשש השנים האחרונות. זאת לפי דוח האקזיטים של IVC ומשרד עורכי הדין מיתר. הדוח, שהתפרסם היום (ד'), בדק את מצב האקזיטים בהייטק הישראלי במחצית הראשונה של 2020, במקביל להתפרצות מגפת הקורונה.

לפי הדוח, במחצית הראשונה חלה ירידה דרמטית בכמות עסקאות הרכישה, המיזוג, הביי-אאוט וה-IPO (מכירת מניות ראשונית לציבור לפני הנפקה בבורסה) ביחס למחצית הראשונה של השנה שעברה: במחצית הראשונה של 2020 היו 52 אקזיטים בהיקף כולל של כ-5.8 מיליארד דולר, לעומת 77 אקזיטים בהיקף כולל של כ-7.5 מיליארד דולר במחצית הראשונה של 2019. הדוח בדק עסקאות בשווי של עד 5 מיליארד דולר לעסקה. מדובר בירידה של 32% במספר העסקאות, ו-22% בסכומן הכולל - הירידה הגדולה ביותר בשש השנים האחרונות, הן בכמות העסקאות והן בהיקפן.

השווי הממוצע לעסקה במחצית הראשונה עמד על 112 מיליון דולר - שווי שיא מאז שנת 2015. לפי מחברי הדוח, השווי הממוצע הגבוה נובע משלוש עסקאות של יותר ממיליארד דולר שהתקיימו במחצית הראשונה: רכישת צ'קמרקס על ידי הלמן פרידמן תמורת 1.15 מיליארד דולר; רכישת ארמיס על ידי הקרנות CapitalG ואינסייט פרטנרס תמורת 1.1 מיליארד דולר; ורכישת מוביט תמורת מיליארד דולר על ידי אינטל.

למרות השווי הממוצע הגבוה, מרבית העסקאות במחצית זו היו קטנות יחסית לתקופות המקבילות בשנים קודמות. הדוח לא כולל מידע מלא על השוויים של כל עסקה, ומחבריו מעריכים את שוויי העסקאות הכוללים לפי מדדים שונים. מתוך העסקאות ששוויין ידוע, מעט יותר משליש מהעסקאות עברו את רף ה-100 מיליון דולר בשוויין, לעומת שני שליש בתקופה המקבילה אשתקד. בנוסף, במחצית הראשונה של השנה היה מספר גבוה יחסית של עסקאות בשווי של 50-100 מיליון דולר - 8 עסקאות לעומת 4 עסקאות בשווי זה תקופה המקבילה בכל שנה ב-4 השנים האחרונות.

מבחינת סוג העסקאות, המחצית הנוכחית הייתה דלה במיוחד בהנפקות ועסקאות Buyout, עם 2 הנפקות ועסקאת Buyout אחת, של חברת ארמיס, לעומת 8 עסקאות מסוג זה במחצית הראשונה אשתקד.

"שוק ההשקעות שולח מסר אופטימי"

בהודעה על הדוח נמסר מטעם מיכל זאם, אנליסטית נתונים בחברת IVC, כי "הפעם האחרונה שבה ראינו מספרים בסדר גודל שכזה הייתה במחצית הראשונה של 2016. מהצד האופטימי, המחצית השנייה החלה עם שתי הנפקות של חברת פוליפיד וחברת למונייד, כאשר האחרונה השאירה חותם משמעותי. ניתן לקוות שההנפקה של למונייד תסמן גל חדש של הנפקות ישראליות בוול סטריט, וייתכן וחלקן יבואו לידי ביטוי כבר במחצית הנוכחית של 2020".

"מהסתכלות על נתוני מחצית השנה הראשונה, אנו יכולים לראות את ההשפעה המשמעותית של מגפת הקורונה", נמסר מטעם עו"ד שירה עזרן, שותפה במשרד מיתר. "הנתונים הללו מתיישבים עם האווירה הכללית בקרב רוכשים, אשר לאור המשבר מתרכזים בשימור הכנסות ומזומן, ונמנעים משימוש בהון לצרכי רכישות. אנו צופים כי נמשיך לראות את מגמת הירידה באקזיטים בחציון השני של 2020. מאידך, בסקטורים מסויימים אנו רואים פריחה אשר מהוה בסיס לצמיחה מואצת, כמו ברפואה הדיגיטלית, פינטק ובאופן כללי בשירותים דיגיטליים. אלו, אנו מקווים, יהוו הבסיס לאקזיטים של השנים הבאות".

עם זאת, עזרן רואה נקודת אור בפעילות ההשקעות של המחצית הראשונה: "בניגוד לפעילות המועטה בשוק האקזיטים, שוק ההשקעות שולח מסר אופטימי. פעילות השקעות משמעותית, יחד עם זמינות של כספי קרנות מהארץ ומחו"ל להשקעה בחברות, נותנת בסיס איתן לגידול וצמיחת חברות, ואנו צופים שמגמה זו תמשיך בחציון השני של 2020".