תחקיר: "וויירקארד" פירסמה הודעות כוזבות לעיתונות כדי להציג צמיחה

לפי הדיווח, מנכ"ל החברה מרקוס בראון "שם דגש מיוחד" על כך שהחברה תפרסם הודעות לעיתונות המציגות שיתופי פעולה עם חברות שונות • בפברואר האחרון, למשל, הופתעה ענקית התוכנה הגרמנית SAP לגלות הודעה לעיתונות שפירסמה "וויירקארד", לפיהן הפכה ל"שותף פיתוח רשמי" שלה

מרקוס בראון, מנכ"ל וויירקארד / צילום: Michael Dalder, רויטרס
מרקוס בראון, מנכ"ל וויירקארד / צילום: Michael Dalder, רויטרס

החברה הגרמנית "וויירקארד", שעומדת במרכז פרשת הונאת ענק, פירסמה הודעות רבות לעיתונות המתפארות בשיתופי פעולה עם חברות אחרות מבלי שהיה לכך בסיס; כך מדווח היום העיתון "וול סטריט ג'ורנל". לפי הדיווח, מנכ"ל החברה מרקוס בראון, שנעצר בחשד למרמה ולניפוח שווי החברה, "שם דגש מיוחד" על כך שהחברה תפרסם הודעות לעיתונות המציגות שיתופי פעולה עם חברות שונות, כדי להציג צמיחה לכאורה בעסקי החברה.

העיתון האמריקאי פנה לקרוב ל-300 חברות שהוזכרו בהודעות לעיתונות בשנים האחרונות, ויצר קשר עם כ-90 מהן. הוא גילה, כי במקרים מסוימים, החברה כלל לא הייתה בתמונה בנוגע לשיתוף הפעולה, וכי הוא הומצא. בפברואר האחרון, למשל, הופתעה ענקית התוכנה הגרמנית SAP לגלות הודעה לעיתונות שפירסמה "וויירקארד", לפיהן הפכה ל"שותף פיתוח רשמי" שלה. דובר של SAP מסר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי החברה מעולם לא חתמה על שיתוף פעולה עם "וויירקארד". למרות פירסום ההודעה, שלא תואמה עם SAP או נשאה פרטי קשר של החברה, ענקית התוכנה הגרמנית לא יצרה קשר עם "וויירקארד" בדרישה להבהרות.

"וויירקארד" הגישה לפני כשבועיים בקשה להכרזה על פשיטת רגל, ומנייתה צנחה ב-98%, למרות שהיא ממשיכה להיסחר בבורסה הגרמנית. מנכ"ל החברה נעצר לאחר שהתגלה כי כשני מיליארד אירו היו חסרים בנכסי החברה, בעקבות ביקורת חשבונאית. הפרשה עוררה סערה בגרמניה, ותהייה לגבי טיבם של הרגולטור ומנגנוני הפיקוח על החברות הגרמניות הנסחרות בפרנקפורט. לפני שקרסה, "וויירקארד" אף נכנסה למדד ה- DAX היוקרתי.

במקרים אחרים, הוסיף ה"וול סטריט ג'ורנל", נהגה החברה לפרסם הודעות מטעות לעיתונות בעלות כותרות מרשימות, בעוד הפרטים בתוכן הבהירו כי לא מדובר בשיתופי פעולה משמעותיים. בעוד הודעות לעיתונות הן לרוב כר פורה להגזמות ולהתפארות, שמטרתן להציג את החברה באור חיובי, לפי העיתון הפעילות של "וויירקארד" היתה שיטתית ונבעה מדרישה של בראון להציג "מומנטום ושיתופי פעולה". ב-2019 הוציאה החברה כ-100 הודעות לעיתונות, בהשוואה ל-20 בלבד של מתחרה הולנדית. בכמה מקרים המצוינים בכתבה, פגישה בודדת הפכה להכרזה על שיתוף פעולה אסטרטגי, מבלי שנחתם הסכם כלשהו.