היתרון של ביידן: "מבט מאד לא נעים על העתיד של הנשיא טראמפ"

בסקר ארצי שנערך באוניברסיטת קוויניפאק, מוביל סגן הנשיא ב-52% לעומת 37% בלבד לטראמפ • ביידן מוביל כעת על טראמפ גם ביחס לטיפול בכלכלה • גורם מקורב לקמפיין: טראמפ חושש מהסקרים  

ג'ו ביידן ודונלד טראמפ / צילום: Associated Press
ג'ו ביידן ודונלד טראמפ / צילום: Associated Press

ג'ו ביידן פתח את היתרון הגדול ביותר שלו בסקרים עד כה על נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מאז שהבטיח לעצמו את מועמדות המפלגה הדמוקרטית בבחירות לנשיאות בנובמבר, עם סקר ארצי חדש שבו הוא מוביל ב־15 נקודות במירוץ לבית הלבן.

על פי סקר ארצי שפורסם ביום רביעי של אוניברסיטת קוויניפיאק בקונטיקט, סגן הנשיא לשעבר ביידן מקבל 52% לעומת 37% שתומכים בנשיא דונלד טראמפ. רק לפני חודש, אותו הסקר העניק לביידן יתרון של 8 נקודות - 49% מול 41% לטראמפ.

הסקר הנוכחי הקיף 1,273 בוחרים רשומים ברחבי ארה"ב ונערך בין ה־9 ל-13 ביולי, עם טווח טעות של 2.8%.

עורכי הסקר טוענים כי מי שאחראי לקפיצה המשמעותית הם הבוחרים "העצמאים" שאינם צבועים בצבעי מפלגה כלשהי או מחויבים לאחת מהן. הדבר ניכר היטב כשמשווים בין הסקר הקודם מלפני חודש, אז "העצמאים" התחלקו כמעט שווה בשווה בתמיכה בשני המועמדים. כעת ביידן מוביל ברוב של 51% - 34%.

למרות הפער הגדול, הסוקרים מציעים לתומכי ביידן שלא להתבשם מהמספרים, אך גם לא מציגים תמונת עתיד אופטימית לנשיא טראמפ. לדברי האנליסט טים מלוי מקוויניפיק, "נכון, יש עדיין 16 שבועות עד יום הבחירות, אבל זהו מבט מאד לא נעים בזמן אמת על העתיד של הנשיא טראמפ. אין לו אפסייד, לא אור בקצה המנהרה, לא מגמה מעודדת סמויה כלשהי בסקר הזה".

נתון בולט מעניין נוסף בסקר הוא שביידן מוביל כעת על טראמפ גם ביחס לטיפול בכלכלה, ברוב של 50%-45%. זה מהפך לעומת יוני, אז הוביל טראמפ ברוב של 51% על 41% לביידן.

בתוך כך, טראמפ החליף הלילה  את מנהל הקמפיין הוותיק שלו, זאת לאור הפיגור בסקרים אחרי יריבו הדמוקרטי. הנשיא הכריז כי בראד פרסקייל יוחלף בסגנו ביל סטפיין. פרסקייל יתמקד מעתה בדיגיטל ובאיסוף מידע.

השינויים בצוות היו על הפרק תקופה ארוכה. בשיחות פנימיות הואשם פרסקייל בפארסה שהתקיימה בעצרת של הנשיא בטולסה, אוקלהומה, בחודש שעבר, שמשכה קהל קטן בהרבה משחזה. האירוע הפך למוקד הדבקה של נגיף הקורונה, ופרסקייל ובכירים אחרים בקמפיין שנכחו בו נאלצו להיכנס לבידוד לשבועיים.

גורם מקורב לקמפיין אמר שטראמפ חושש מהסקרים. סקר אחד של וול סטריט ג'ורנל ורשת NBC הצביע על פער של 11 נקודות לטובת ביידן.