צ'ק אין | פיצ'ר

מאויב לחבר: מגפת הקורונה הולידה שיתופי פעולה מפתיעים בענף התיירות

משבר הקורונה גרם לחברות בענף התיירות, שעד לא מזמן התחרו זו בזו, להבין שביחד הסיכוי שלהן לשרוד גדול יותר • כך, למשל, שתי ענקיות תעופה מארה"ב, אמריקן איירליינס וג'ט בלו, הכריזו השבוע על שיתוף פעולה • האם מהלך דומה צפוי גם בישראל?

נוסעת בשדה התעופה בברצלונה. מגפת הקורונה פגעה קשה מאוד בענף התיירות / צילום: Emilio Morenatti, AP
נוסעת בשדה התעופה בברצלונה. מגפת הקורונה פגעה קשה מאוד בענף התיירות / צילום: Emilio Morenatti, AP

הרבה דברים שלא ציפינו להם זימנה לנו מגפת הקורונה, בהם גם איובים שהופכים פתאום לחברים. כך, למשל, נוצרים שיתופי פעולה בין שני גופים שעד לאחרונה היו בעיקר מתחרים זה בזה, וכעת הם מבינים שביחד הסיכוי לצלוח את המשבר גדל. 

השבוע הכריזו שתי ענקיות תעופה מארצות הברית, אמריקן איירליינס, חברת התעופה הגדולה בעולם, וחברת הלואו קוסט הניו יורקית ג'ט בלו על שיתוף פעולה ביניהן. בהודעה שהפיצו השתיים הן נימקו כי ביחד הן יוכלו להתמודד בצורה טובה יותר עם המשבר בשעה שתעשיית התעופה משתנה לנגד עיניהן. 

שיתוף הפעולה בין אמריקן איירליינס ובין ג'ט בלו יספק לנוסעים אפשרויות רבות לשילוב טיסות בקווים שמפעילות שתי החברות ברחבי ארצות הברית ובטיסות הבינלאומיות של אמריקן. הנוסעים ייהנו מתוכנית הטבות משותפת ומטיסות קוד שייר (הסכם לפיו שתי חברות תעופה חולקות שירות הדדי על טיסות). שיתוף הפעולה אמור לאפשר לשתי החברות להתאושש מהר יותר מהמשבר, כטיבו של כוח משותף. הנזק שנגרם לחברות בצל הקורונה הוא משמעותי. כך, למשל, אמריקן איירליינס נאלצה לפטר עשרות אלפי עובדים, בדומה לחברות תעופה אחרות בארה"ב. 

מטוסים של אמריקן איירליינס שחונים בשדה תעופה בארה"ב בשל הקורונה בחודש מרץ / צילום: Nick Oxford, AP
 מטוסים של אמריקן איירליינס שחונים בשדה תעופה בארה"ב בשל הקורונה בחודש מרץ / צילום: Nick Oxford, AP

יחד עם ההכרזה על שיתוף הפעולה הודיעה אמריקן איירליינס על השקת קו מעניין במיוחד לשוק הישראלי ב-2021 - תל אביב-ניו יורק JFK. ההכרזה היא חלק ממהלך נרחב של פתיחת קווים חדשים שמתכננת להשיק אמריקן איירליינס, שצי המטוסים שלה מונה קרוב ל-1,000 מטוסים. הצי של ג'ט בלו מונה כ-250 מטוסים, וגם היא הודיעה על הרחבת קווי התעופה שלה בתוך ארה"ב. לפני כשנתיים הכריזה ג'ט בלו על כוונתה לצאת לשוק הבינלאומי עם השקת קו ניו יורק-לונדון, שאמור היה להוות תחרות גם לאמריקן איירליינס, אחד מקווי התעופה המבוקשים והעמוסים בעולם. אך בחסות הקורונה, התוכנית הזו נדחתה בינתיים. 

שיתוף פעולה גם בענף הקרוזים 

שתי חברות תעופה אחרות ומרוחקות מהשוק הישראלי שהכריזו זה מכבר על שיתוף פעולה ביניהן הן מלזיה איירליינס וג'פן איירליינס (JAL). מדובר בשיתוף פעולה שייכנס לתוקף ב-25 ביולי לטובת טיסות מסחריות המתקיימות בין שתי המדינות. המטרה היא להגדיל את התפוסה בטיסות, וכדי לעשות זאת החברות יפעילו את הקווים ביחד ויתחלקו ברווחים. בין שתי המדינות יש הסכם ל"בועת תיירות" הדדית בכדי להקל על תנועת תיירות תחת מגבלות הקורונה. 

שיתוף פעולה אחר נעשה מאחורי הקלעים של שתי חברות טק הפועלות בתחום הזמנת חדרי לינה בבריטניה. Profitroom, ספקית בתחום חדרים בבתי מלון, חברה לרשת The Hotels, המשמשת כפלטפורמה לבתי המלון דרכה הם יכולים להציע לאורחים הזמנה מותאמת אישית. המטרה בשת"פ היא להעמיק את הנגישות של בתי המלון לאורחים בכדי לאפשר להם להגדיל את היקף ההזמנות הישירות (ולא דרך אתרים וסוכני נסיעות) ובתוך כך את הרווחיות בתקופה קשה זו.

שיתוף פעולה נוסף מגיע מהים. שני תאגידי הקרוזים הגדולים נורוויג'ן קרוז ליין (NCL) ורויאל קריביאן הכריזו כי ישתפו פעולה במתן פתרונות למגפת הקורונה והשפעותיה על ענף הקרוזים. לפי הודעה משותפת שהפיצו שתי החברות, שיתוף הפעולה יעזור לפתח תקנים מיוחדים שיאפשרו לתעשייה לחזור לפעילות. זאת בעזרת צוות מומחים, הכולל בכירים בתחום הבריאות בארה"ב, שיקבעו יחדו את הסטנדרטים הראויים. ההמלצות הראשונות של הוועדה צפויות להתפרסם בסוף חודש אוגוסט. את אופי שיתוף הפעולה הגדיר פרנק דל-ריו, נשיא ומנכ"ל נורוויג'ן קרוז ליין אחזקות כך: "אנחנו נמצאים בתחרות עסקית על הלקוחות הנופשים, אך לעולם לא נתחרה על רמת הבריאות והבטיחות. ענף הקרוזים היה תמיד קפדני בדרישות הבריאות שלו, אך האתגר המיוחד שנגרם כתוצאה מהתפשטות מגפת הקורונה, הביא הזדמנות להעלות את הרף אף גבוה יותר".

המיזוג בחברות הישראליות לא מבשיל

ומה אצלנו? שלוש חברות התעופה הישראליות דיברו לא מעט בעת האחרונה על ההיגיון של להתמזג לחברה אחת או לשתיים. אך שלב הדיבורים, שכלל גם מפגשים בין מנכ"לי החברות, לא מבשיל למעשים בינתיים כשחוסר הוודאות אופף את הענף.

מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס הוא הראשון שנקט במעשה שמשקף את מה שרבים כבר הבינו - התעופה לא צפויה לחזור עד לפסח 2021. על כן הודיע סירקיס ל-60% מעובדי ישראייר שנמצאים בחל"ת כי החל"ת שלהם יוארך עד לסוף פברואר 2021. אל על הודיעה לעובדים באופן מדורג: השבוע היא האריכה את החל"ת ל-95% מעובדיה עד לסוף אוגוסט - תקופה זו צפויה להתארך משום שאין צפי להחזרת הטיסות גם בספטמבר. בינתיים ארקיע נמצאת בהדממה עד מועד לא ידוע.

מיזוג בין החברות הללו הוא מהלך שהתבקש עוד לפני הקורונה. ישראייר ואל על, שביקשו להתמזג סורבו ב-2018 על ידי הרשות לתחרות בנימוקים חסרי שחר להרס התחרות על הקו לאילת. הסירוב מקבל משמעות צורמת יותר היום, משום שאילולא הוא היה מטורפד בצורה שכבר אז הלכה נגד זרם הקונסולידציה בענף התעופה העולמי - ייתכן שמצב החברות היה שונה, ולו במעט היום. אין מה לבכות על חלב שנשפך, אבל יש מה לעשות חשבון נפש בקרב מי שמקבל החלטות שחורצות את דינן של חברות בענף כה שביר.