משרד האוצר | פרשנות

כ"ץ ירד מהגדר לעשות סדר - לא כדי להדיח את פקידיו

חריגה ככל שתהיה, מוקדם לראות בנזיפה של כ"ץ תפנית בעמדתו של שר האוצר המגנה על הדרג המקצועי במשרדו • ולמרות הקולות הקוראים לו להדיח את הממונה על התקציבים מרידור, לכ"ץ יש שלוש סיבות טובות שלא להדיח את מרידור בעת הזו

שר האוצר ישראל כ"ץ בוועדת הכספים / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
שר האוצר ישראל כ"ץ בוועדת הכספים / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הפוסט האישי שפרסמה הערב מנכ"לית האוצר קרן טרנר אילץ את שר האוצר ישראל כ"ץ לנזוף בה, בצעד חריג ביותר גם עבור משרד סוער ורוויי מאבקים כמו האוצר. כ"ץ שישב עד כה על הגדר במאבק המתנהל נגד הממונה על התקציבים במשרדו, נאלץ הפעם להתערב כדי להראות שהוא השולט בנעשה במשרד. חריגה ככל שתהיה, מוקדם לראות בנזיפה של כ"ץ תפנית בעמדתו של שר האוצר המגנה על הדרג המקצועי במשרדו.

טרנר פרסמה הערב פוסט אישי בעמוד הטוויטר שלה החושף את סערת הרגשות שבה היא נתונה, לנוכח הביקורת החריפה, האלימה לעתים, המוטחת בעמיתיה פקידי האוצר ובמרידור באופן אישי. היא עשתה זאת למרות שידעה כי תוצג כמי שמגנה על חבריה לאגף על רקע הכרותה הממושכת עם מרידור (טרנר החלה את דרכה המקצועית באגף התקציבים לצד מרידור). טרנר הניחה מן הסתם גם שדבריה עשויים להתפרש גם כביקורת מרומזת על השר כ"ץ שמינה אותה לפני חודשיים לתפקיד, ושנמנע מלגבות בפומבי את הדרג המקצועי במשרדו.

נזכיר כי אתמול, שיתף נתניהו פוסט של ח"כ שלמה קרעי המאשים את "פקידי האוצר" ומרידור בראשם כי הם פועלים לסכל את תכניות הממשלה. בתגובה הודיע כ"ץ כי "עובדי המדינה נדרשים למלא אחר החלטות הדרג המדיני . במידה ויוצגו בפני שר האוצר הוכחות למעשים מסוג זה, הדברים יטופלו במסגרת המשמעתית של שרות המדינה". בנוסח ההודעה הזו בלטו בחסרונם ביטויים של הבעת אמון, או גיבוי מצד השר לפקידיו.

הציוץ של טרנר "הכריח" את כ"ץ להתייחס לכך. "אני כשר אוצר נושא באחריות העליונה לפעילות משרד האוצר וידעתי ואדע גם בעתיד להגן באופן ברור על תרומתם החיובית של הגורמים המקצועיים באוצר להצלחת וביצוע התוכניות הכלכליות".

מי ששוחח עם כ"ץ בימים האחרונים התרשם כי לשר האוצר אין שום רצון להיענות לקולות הקוראים לו להדיח את הממונה על התקציבים במשרדו שאול מרידור. יש לכ"ץ לפחות שלוש סיבות טובות שלא להדיח את מרידור בעת הזו. ראשית, לא ברור אם יש בכלל אפשרות מעשית להדיח את מרידור, צעד שמחייב החלטת ממשלה. שנית, להדחת מרידור בעיצומו של משבר כלכלי ותקציבי חסר תקדים עלולות להיות השלכות קשות על האופן שבו נתפסת התנהלות המדינה בשווקים. ושלישית, כ"ץ עצמו אינו מעוניין להחליף את מרידור משום שבראייתו הדבר אינו משרת את האינטרסים שלו כשר אוצר.

כ"ץ, לפחות כפי שהיא עולה משיחות פרטיות, אינו מכיר בכך שהדרישה להחלפת מרידור מגיעה גם מגורמים שאינם מונעים מאג'נדה פוליטית. הוא משוכנע שמאחורי היוזמה להחלפת מרידור עומדים בעלי עניין, חלקם מסביבתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בעיניו מדובר בהתערבות גסה בענייני משרדו הפנימיים. כשם שהוא אינו קורא לנתניהו להחליף פקידים במשרד ראש הממשלה, כך אינו מתכוון לשעות לקריאות הנשמעות מצד מקורבי נתניהו להדיח פקידים באוצר.

להשקפתו של כ"ץ יש חלוקה ברורה בין הדרג המקצועי באוצר לבין הדרג הפוליטי. הדרג הפוליטי הוא זה שמקבל את ההחלטות והדרג המקצועי מבצע. כל עוד שני הצדדים מבצעים את חלקם - ולא מתבטאים בחופשיות בתקשורת או ברשתות החברתיות - אין בעיני כ"ץ שום סיבה להדיח ולפטר פקידים במשרד. למי ששואל אותו, כ"ץ מזכיר כי כך נהג כשר תחבורה במשך תשע שנים. הוא מכיר היטב את מרידור וסמוך ובטוח ביכולתו לעבוד איתו לפחות עד התקציב הקרוב. מצד שני כ"ץ לא רואה שום צורך להכריז על גיבוי בדרג המקצועי שלו - הכרזה שתגרור אותו לעימות חזיתי מול נתניהו ומקורביו.

בהקשר זה אפשר להזכיר כי גם בתקופתו של כחלון כשר אוצר לא זכה מרידור לגיבוי פומבי מהשר הממונה עליו. משום כך אין זה מפתיע ששר המגיע מהליכוד לא יתייצב לצד פקידיו בשעה שראש מפלגתו בוחר להטיל על הממונה על התקציבים את האשמה בכישלון מדיניות הממשלה בתחום הכלכלי.