האיומים והסכינים: הישיבה הלילית של רה"מ והמסעדנים כמשל לניהול משבר הקורונה כולו

הפגישה הטעונה של נתניהו עם נציגי המסעדנים בתחילת השבוע הפכה לקרב סכינים בין יו"ר הקואליציה לשר האוצר • לידי "גלובס" הגיעו עדויות מתוך הפגישה, ששופכות אור על הוויכוחים הפנימיים והסגנון הבוטה שבו מתנהלת לעתים קבלת ההחלטות במשבר

מיקי זהר, ישראל כ"ץ, בנימין נתניהו / צילום:  דוברות הכנסת, עדינה ולמן, עמית שאבי - ידיעות אחרו
מיקי זהר, ישראל כ"ץ, בנימין נתניהו / צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן, עמית שאבי - ידיעות אחרו

ישיבת המסעדנים, בעלי הפאבים וראשי המגזר העסקי שהתכנסה בתחילת השבוע בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו, הסתיימה ללא שורה תחתונה. נתניהו נאם בפני האנשים והסביר את משנתו, אחריו דיבר שר האוצר ישראל כ"ץ והציג את משנתו ואז נתנו הנוכחים לראשי נציגי הארגונים "לאוורר" את הזעם שלהם, אך האירוע התפזר ללא תוצאות.

בבוקר למחרת, עשרות מסעדנים לא חיכו להחלטה הסופית והודיעו שאין בכוונתם למלא אחר צו הסגירה של הממשלה. גורמים שנכחו בפגישה בירושלים סיפרו ל"גלובס" כי נתניהו וכ"ץ הבינו שהוראות הסגירה של המסעדות עשויות להיראות רע במיוחד, אם מסעדנים ברחבי הארץ יחזיקו את מקומותיהם פתוחים, לפיכך, שיערו שצווי סגירת המסעדות ישונו - וכך אכן קרה.

בדיון בוועדת הקורונה של הכנסת הודיע יו"ר הקואליציה מיקי זוהר כי המסעדות יורשו להמשיך לפעול, אך רק תחת כיפת השמיים ולא בחללים סגורים.

הפגישה במשרד ראש הממשלה התנהלה בשני חדרים נפרדים, כשבכל חדר כעשרה אנשים. נכחו שם השף חיים כהן; תומר מור, ממסעדנים חזקים ביחד; אילן זגדון ממסעדת סבא ג׳פטו בבאר שבע; יוסי שוורץ מאיגוד הבארים; אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונות; ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס; ודובי אמיתי, נשיא לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים. בנוסף לנתניהו ולכ"ץ, נכחו במפגש ערן יעקב מנהל רשות המסים, רונן פרץ ממלא מקום מנכ"ל משרד ראש הממשלה, ויו"ר הקואליציה זוהר.

"אין בעיה. ניפגש בכנסת"

לדברי הנוכחים, בשלב כלשהו, ח"כ זוהר ושר האוצר כ"ץ החלו לריב אל מול פני המסעדנים. זוהר קם לעזוב את החדר, וראש הממשלה נתניהו ניסה להרגיע אותו. "די מיקי, לא עכשיו", אמר לו. זוהר מצדו השיב לנתניהו "אין בעיה, אם ככה, ניפגש בכנסת".
למחרת זה קרה. בדיון בוועדת הכספים של הכנסת תקף זוהר חזיתית את כ"ץ, ואף קרא פומבית לראש הממשלה להדיח את שר האוצר מתפקידו. "צר לי לומר שיש לנו שר אוצר המנותק מן הציבור", אמר זוהר, אני חייב להודות באופן אישי שהייתה לי תקווה גדולה ממינוי של כ"ץ".

ח"כים אחרים בוועדה ניסו להרגיע אותו, אך ללא הועיל. בשלב זה שר האוצר לא נותר חייב: "מיקי זוהר סולק אתמול בלילה מן הפגישה עם המסעדנים".
"אני אתעלם מן הגישה האלימה של שר האוצר ואדבר לגופם של דברים", השיב זוהר, "הניתוק שאנו חווים, מן המהלך של משרד האוצר, זה מה שהעם מרגיש. יכול להיות שצריך לקרוא לנתניהו לשקול את המשך כהונת כ"ץ".

הדברים נמשכו ואף עלו מדרגה, כשכ"ץ האשמים את זוהר בעירוב אינטרסים אישיים בשיקוליו. לדבריו, "זוהר פעם אחר פעם מנסה להכניס את הדעות הלוביסטיות שלו לדיוני הוועדה. פעם ראשונה, לטובת סוכני הביטוח, וכעת לטובת בעלי האולמות. אני בקשר מתמיד עם כל הגורמים בשטח, נפגש עם כולם ושומע באופן אישי. ‘הניתוק’ היחיד שלי הוא מבעלי עניין ואינטרסנטים".

בנוסף, כתב כ"ץ בטוויטר: "באת להפריע לדיון ענייני בגלל אינטרס אישי של בן דוד שיש לו אולם חתונות. זה מנוגד לעמדת ראש הממשלה והממשלה שרוצה להעביר את החוק כדי להעביר במהירות כסף לשכירים לעצמאים ולבעלי העסקים. לצערי האופוזיציה מגלה יותר אחריות לציבור מאשר אתה שקרוי: יו"ר קואליציה".

הירידה לפסים אישיים המשיכה גם מצד זוהר, שהבטיח לספר על העסקים האישיים של אשתו של ישראל כ"ץ.

דוגמה אישית שלילית ליחס לפקידים

בחזרה למסעדות. אחד הנוכחים סיכם את המפגש כך: "הפגישה הייתה טעונה, אין לנו בשורות, העברנו להם מסר ברור שהשטח בוער (המסעדות - ט.ש) ושאנשים מתכוונים לסרב לפקודה. אנחנו היינו צייתנים בגל הראשון ולאחר מכן, ולא הגיעה אלינו עזרה, כבר חלפו ארבעה חודשים. הם צריכים לאפשר לנו להתגמש בכמות ההושבה, כאשר בחוץ אפשר להושיב אנשים במרווחים. מסעדנות אינה מדבקת. דרשנו מהם שאם הולכים לסגור ביום שלישי, שייתנו מראש פיצוי, אחרת לא נסגור".

בין הנוכחים היה גם אילן זגדון ממסעדת ׳סבא ג׳פטו׳ מבאר שבע. זגדון סיפר ל"גלובס" שהוא התבטא בבוטות רבה במהלך הישיבה ואף צעק על שר האוצר ישראל כ"ץ. אך לדבריו, הוא גם מאשים במצב את יו"ר רשות המסים ערן יעקב ואת ראש אגף התקציבים באוצר שאול מרידור.

"אני הייתי עוקצני ולא מנומס. פעם ראשונה שאני נמצא בלשכת ראש הממשלה. אני חושב שערן יעקב הוא איש מדהים משכמו ומעלה, אבל הוא ומרידור אחראים למתווה הנוראי, הם מקמצים בתשלום ההגון שאמור להיות לבעלי העסקים. במשך שנים אנחנו משלמים מסים ברוחב, ואני דיברתי עם ערן יעקב אתמול ואמרתי לו, ׳אנחנו לא יכולים להסתדר׳. יעקב אמר לי, ׳המדינה קבעה פיצוי לכן אתה יכול לבחור לסגור ולקבל פיצוי׳ , אבל אני לא רוצה לסגור את העסק. הרי המחזורים של המסעדות לא יחזור, אנחנו בירידה קבועה של 30%, הארנונה והשכר נשארים זהים. אני לא מבין מדוע אנחנו לא מקבלים גיבוי".

זגדון יצא מן המפגש והעלה תמונת סלפי שלו ושל ערן יעקב ותחתיה כתב "ערן יעקוץ" והפיץ אותה בקבוצות ווטסאפ.

אחרים, שראו את ההתנהלות של זגדון, ציינו באוזני "גלובס" - "הציבור רואה את נתניהו מתייחס כפי שהוא מתייחס לפקידי הממשלה (שאול מרידור - ט.ש) והם מבינים שזה לגיטימי לתת להם יחס כזה. ראש הממשלה תוקף את הפקידות. אז מה רוצים מהם", הוא אמר.

לדברי אותו משתתף, "כל הפגישה הייתה מוזרה. נראה שנתניהו וכ"ץ רצו שהם ישחררו לחץ מן ההפגנות ולא עבור מטרה אחרת. הם מנסים להרגיע את הרחוב, אבל לא יהיה להם אומץ לסגור את המסעדות עם כל מה שהולך".

לדברי נוכחים אחרים במפגש, אנשי סניף הליכוד בבאר שבע היו אלה שביקשו מבכירים בלשכת ראש הממשלה לצרף את זגדון למפגש. ההתנהלות הזו מזכירה במידת מה את ההאשמות מאחורי הקלעים בנושא קבוצת השולמנים, וקרבתו כביכול של אביר קארה ללשכת ראש הממשלה.

זגדון נשמע אומר את הדברים הבאים בנוגע למגעים שהוא מנהל עם הליכוד מאחורי הקלעים. "אסור לי להיראות ליד שרן (השכל - ט.ש), כי זה חבר׳ה שלא אהודים בליכוד. אני בונה משהו מאוד יוקרתי עם ביבי ולא הייתי רוצה לשרוף את עצמי בכלל. אני בודק את האופציה של להגיע ולהיפגש עם אנשים".

זגדון שוחח עם "גלובס" והסביר שהוא לא שייך לסניף הליכוד בבאר שבע, ודווקא הצטלם והופיע בתקשורת לצידו של ח"כ אביגדור ליברמן. אבל לדבריו, "הלוואי והייתי מקורב לנתניהו. אני רק ארוויח מזה. והייתי מעביר לו את המידע, כי כרגע הוא לא מקבל מידע מדויק ונכון בנוגע למסעדות. הרבה אנשים רוצים להיות קרובים אליו. אבל תרשמי, תרשמי בעיתון שאני גם מוכן לבוא ולנקות לו את הבית, אם זה יעזור למסעדנים".
כ"ץ וזוהר לא מסרו תגובה לדברים.