המכירות בקניונים ירדו וביג תיתן הנחה בדמי השכירות גם בחודשים הבאים

ביג הייתה קבוצת הנדל"ן המניב הראשונה בישראל שהצהירה על הקלות לשוכרים בדמי השכירות כבר בגל הראשון של השפעות משבר הקורונה על הענף בחודש מרץ • ההנחות יינתנו רק לשוכרים בקניונים הסגורים

קבוצת הנדל"ן המניב ביג שוב מסמנת את הכיוון לענף הקניונים ומעניקה הנחות לשוכרים בדמי השכירות על מנת להקל עליהם את ההתמודדות עם הגל השני של משבר הקורונה ופגיעתו במכירות בקניונים.

במכתב ששלחה הבוקר החברה הציבורית לשוכרים, עליו חתום המנכ"ל חי גאליס ושהגיע לידי גלובס, היא מפרטת כי מתחילת חודש יולי היא מזהה כי מרכזי הקניות הפתוחים שלה והאאוטלט בירכא "שומרים על יציבות מרשימה או צומחים במכירות", ולעומת זאת היא חווה "פגיעה מהותית במכירות הקניונים הסגורים".

לפיכך, מתווה התמיכה הנוכחי שלה יטפל רק בקניונים הסגורים שבבעלותה. "מטרתנו העיקרית היא לעזור ולתמוך, כך שתוכל לעבור את הרבעון הקרוב בצורה טובה יותר", כתב גאליס לשוכרים.

ביג תעניק לשוכרים בקניוניה הסגורים בחודשים יולי, אוגוסט וספטמבר הנחה של 25% לשכר הדירה הבסיסי החוזי.

בנוסף, תינתן הקפאה או דחייה של 25% נוספים לשכר הדירה הבסיסי החוזי, תוך שהיא מציינת כי מועד התשלום בעבור חלק זה של שכר הדירה יידון מול הקבוצה בסיום אירועי הקורונה, במהלך שנת 2021.

במקביל דורשת ביג כי דמי הניהול ישולמו כרגיל בתחילתו של כל חודש מראש ובמלואם, והיא מפרטת כי הפרשי פדיון ככול שיהיו ביחס למחיר המופחת ישולמו בתחשיב החוזי הרגיל.

ההקלות הללו יינתנו בפועל לחנויות שהפדיון הרבעוני עבורן ירד ב-5% או יותר ביחס לפדיון ברבעון המקביל בשנת 2019. ההתחשבנות תיעשה בסיום הרבעון.

ההטבות הללו מיועדות למי שהן ככל הנראה נפגעות העיקריות מהמשבר - רשתות אופנה ובית. במקביל להקלות מציינת ביג כי רשתות המרכולים והפארמים, חנויות סלולר, מחשוב, מרפאות ובנקים ישלמו כרגיל.

במקרה שיוחלט על קבלת תמיכה כלכלית ופיצויים על תקופה זו מהמדינה, מציינת ביג כי תגבה בדיעבד את סך ההנחה בשכר הדירה, ומציינת כי "במידה ואנו כחברה נקבל פיצויים על אובדן שכר דירה נוותר על העברת הפיצוי שהתקבל".

על רקע לקחי העבר הקרוב מבהירים בקבוצה כי התשלומים לאחר ההטבה יתבצעו באמצעות הרשאה לחיוב חשבון בלבד, וכי חנות שלא תפעיל הרשאה אינה זכאית להטבה. זאת, ככל הנראה לאחר ששוכרים בענף ביטלו את ההרשאות לחשבון בתום תקופת ההקלות הקודמת.

לדברי גאליס "לאור המשך התרחשויות משבר הקורונה אנו משתדלים להמשיך ולהיות עם יד על הדופק, להרגיש את השטח ולהיצמד לנתוני המכירות בחנויות וביקור הלקוחות במרכזים". הוא מצהיר כי ההחלטה על הצעד מראש נועדה כדי לתת וודאות לשוכרים.

"כפי שנהגנו החל בחודש מרץ, עת התחיל המשבר הנוכחי, גם כעת אנו מעדיפים לנתח ולהבין את ההתרחשות בשלב מוקדם ולעדכן מראש אודות מתווה התמיכה בו אנו מתכוונים לנקוט בעניין תשלומי שכר דירה" הוא כותב, ומוסיף: "אנו נמשיך וננתח את ההתרחשויות, כולי תקווה שמרכזי ביג הפתוחים והאאוטלט בירכא ימשיכו להוות עוגן יציב של מכירות והחנויות באוויר הפתוח ימשיכו למשוך קהל ולא נזדקק להקלות נוספות, אולם בעת הצורך נשוב ונבחן זאת פרטנית".

בעקבות הפרסום הראשון ב"גלובס" פרסם שר האוצר ישראל כ"ץ ציוץ בחשבון הטוויטר שלו: "מברך את חברת ביג על הודעתה שתיתן הנחה בדמי השכירות לעסקים ששוכרים, בשל הירידה במחזורי הפעילות, וקורא לכל החברות במשק לנהוג באותה הדרך. זו העת לערבות הדדית". ומה לגבי פיצוי נוסף מהמדינה? השאלה הזו כנראה תישאר פתוחה בינתיים.

ביג הייתה קבוצת הנדל"ן המניב הראשונה בישראל שהצהירה על הקלות לשוכרים בדמי השכירות כבר בגל הראשון של השפעות משבר הקורונה על הענף בחודש מרץ. בעקבותיה גם חברות הנדל"ן המניב המתחרות - עזריאלי ומליסרון העניקו הקלות לשוכרים. כעת נשאלת השאלה האם גם הפעם הענף ילך בעקבותיה, כשהפעם הפגיעה החריפה מופנית בעיקר לקניונים המקורים.

עם זאת, נציין כי עיקר הפעילות של ביג הינה במרכזי קניות פתוחים, והיא מפעילה חמישה קניונים מקורים ביניהם בטבריה, בבת ים ובבית שמש.